Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší evropský autosalon startuje

  22:13aktualizováno  22:13
V Paříži dnes začíná největší evropský autosalon, kterým vrcholí napjatý a v mnohém i zlomový rok pro evropské automobilky. "Žijeme si nad poměry," prohlásil šéf koncernu Volkswagen Bernd Pischetsrieder jako předzvěst toho, o čem se bude v Paříži nejvíce mluvit.

Výrobci všech světových značek zde předvedou arzenál novinek a zkusí vybudit motoristy k většímu zájmu.

Cílem je zlomit neradostný trend, kdy si nové auto v Evropě kupuje čím dál méně lidí.

Odvětví živící miliony Evropanů prožívá svízelnou éru. Dělníci v Německu, Francii či Británii se bojí o práci, protože v konkurenci s Asií či střední Evropou se ukazují jako příliš drazí.

Například vedení VW dalo odborům v Německu ultimátum, že buď se sníží mzdové náklady, nebo se sníží počet pracovníků až o 30 tisíc. Jaguar rovnou v Anglii zavřel celou továrnu.

Šance pro Česko

Ve výrobě aut, což je i v Česku klíčový průmyslový obor, se bortí zaběhlá pravidla, na čemž Češi mohou v budoucnu spíš vydělat než prodělat. V Kolíně se už spouští zkušební výroba nového malého auta Toyoty a Peugeotu a výrobci dílů, navěšení na továrny v Kolíně, Boleslavi i na Slovensku, přetahují zakázky Západu a táhnou celý průmysl.

Někdejší šéf vývoje Škody, dnes člen vedení celého koncernu,Wilfried Bockelmann, již před časem naznačil, že v Česku se nemusí nadosmrti vyrábět jen škodovky. I němečtí průmyslníci varují, že mohou přijít nové časy. "Není božím přikázáním, že Německo zůstane nejdůležitějším místem pro automobilový průmysl v Evropě," prohlásil pro Reuters Martin Kannegiesser, šéf německého svazu průmyslových firem Gesamtmetall.

Šéfové VW spočítali, že nový terénní vůz montovaný v Německu by musel být v obchodě o 1400 euro dražší, než kdyby se stejné auto vyrábělo na Východě. "Německo je nejdražším místem, kde se dají auta vyrábět. Nikde nejsou náklady vyšší," uvádí Ferdinand Dudenhofer z německého Centra pro automobilový výzkum. Český dělník pracuje podle mezinárodních srovnání čtyřikrát až pětkrát levněji než Němec.

Pařížský autosalon má za úkol ukázat světu příjemnější část toho, jak automobilky chtějí s nejistou situací bojovat.

Návštěvníkům se předvede okolo šedesáti nových modelů, které se v době slábnoucích prodejů a tvrdší konkurence stále rychleji obměňují.

Ford přiveze druhou generaci Focusu, představí se nový Citroën 4 a přestavěný Mercedes třídy A. Peugeot a Renault útočí na domácí publikum novinkami v sektoru nejmenších vozů.

Premiéra Octavie Combi

S novým autem přijela na autosalon i Škoda, která sem přivezla poprvé naživo ukázat Octavii Combi druhé generace. Auto bude v základní, nejlevnější výbavě k mání za necelý půlmilion (přesnou cenu prozradí až dnes).

Má navázat na úspěšnou první řadu octavií, u nichž se Škodě dařilo pět let zvedat prodej. "Příští rok jich chceme prodat určitě aspoň 30 tisíc," prohlašuje Vratislav Kulhánek, který v říjnu přechází na místo šéfa dozorčí rady.

Nový kombík je zevnitř - stejně jako klasická verze nové Octavie kompletně přestavěný vůz. Auto je je delší, má více místa na zadních sedadlech a oproti prvnímu kombíku má ještě prostornější kufr s objemem 580 litrů.

"S první Octavií Combi se Škodě povedlo dobudovat nový image značky, která má být synonymem pro prostorná a praktická auta za příznivou cenu," prohlásil včera při návštěvě stánku Škody nastupující šéf představenstva Detlef Wittig, dvaašedesátiletý německý manažer.

Škoda přivezla do Paříže i sedm úspěšných finalistek několika minulých kol soutěže Miss a tanečníka Yemmiho, jehož tým pro Škodu již poněkolikáté zajišťuje taneční číslo při představování nových vozů. "Tentokrát to bude něco ve večerních šatech," prozradil den před slavnostní premiérou Yemmi.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.