Největší evropský autosalon startuje

V Paříži dnes začíná největší evropský autosalon, kterým vrcholí napjatý a v mnohém i zlomový rok pro evropské automobilky. "Žijeme si nad poměry," prohlásil šéf koncernu Volkswagen Bernd Pischetsrieder jako předzvěst toho, o čem se bude v Paříži nejvíce mluvit.

Výrobci všech světových značek zde předvedou arzenál novinek a zkusí vybudit motoristy k většímu zájmu.

Cílem je zlomit neradostný trend, kdy si nové auto v Evropě kupuje čím dál méně lidí.

Odvětví živící miliony Evropanů prožívá svízelnou éru. Dělníci v Německu, Francii či Británii se bojí o práci, protože v konkurenci s Asií či střední Evropou se ukazují jako příliš drazí.

Například vedení VW dalo odborům v Německu ultimátum, že buď se sníží mzdové náklady, nebo se sníží počet pracovníků až o 30 tisíc. Jaguar rovnou v Anglii zavřel celou továrnu.

Šance pro Česko

Ve výrobě aut, což je i v Česku klíčový průmyslový obor, se bortí zaběhlá pravidla, na čemž Češi mohou v budoucnu spíš vydělat než prodělat. V Kolíně se už spouští zkušební výroba nového malého auta Toyoty a Peugeotu a výrobci dílů, navěšení na továrny v Kolíně, Boleslavi i na Slovensku, přetahují zakázky Západu a táhnou celý průmysl.

Někdejší šéf vývoje Škody, dnes člen vedení celého koncernu,Wilfried Bockelmann, již před časem naznačil, že v Česku se nemusí nadosmrti vyrábět jen škodovky. I němečtí průmyslníci varují, že mohou přijít nové časy. "Není božím přikázáním, že Německo zůstane nejdůležitějším místem pro automobilový průmysl v Evropě," prohlásil pro Reuters Martin Kannegiesser, šéf německého svazu průmyslových firem Gesamtmetall.

Šéfové VW spočítali, že nový terénní vůz montovaný v Německu by musel být v obchodě o 1400 euro dražší, než kdyby se stejné auto vyrábělo na Východě. "Německo je nejdražším místem, kde se dají auta vyrábět. Nikde nejsou náklady vyšší," uvádí Ferdinand Dudenhofer z německého Centra pro automobilový výzkum. Český dělník pracuje podle mezinárodních srovnání čtyřikrát až pětkrát levněji než Němec.

Pařížský autosalon má za úkol ukázat světu příjemnější část toho, jak automobilky chtějí s nejistou situací bojovat.

Návštěvníkům se předvede okolo šedesáti nových modelů, které se v době slábnoucích prodejů a tvrdší konkurence stále rychleji obměňují.

Ford přiveze druhou generaci Focusu, představí se nový Citroën 4 a přestavěný Mercedes třídy A. Peugeot a Renault útočí na domácí publikum novinkami v sektoru nejmenších vozů.

Premiéra Octavie Combi

S novým autem přijela na autosalon i Škoda, která sem přivezla poprvé naživo ukázat Octavii Combi druhé generace. Auto bude v základní, nejlevnější výbavě k mání za necelý půlmilion (přesnou cenu prozradí až dnes).

Má navázat na úspěšnou první řadu octavií, u nichž se Škodě dařilo pět let zvedat prodej. "Příští rok jich chceme prodat určitě aspoň 30 tisíc," prohlašuje Vratislav Kulhánek, který v říjnu přechází na místo šéfa dozorčí rady.

Nový kombík je zevnitř - stejně jako klasická verze nové Octavie kompletně přestavěný vůz. Auto je je delší, má více místa na zadních sedadlech a oproti prvnímu kombíku má ještě prostornější kufr s objemem 580 litrů.

"S první Octavií Combi se Škodě povedlo dobudovat nový image značky, která má být synonymem pro prostorná a praktická auta za příznivou cenu," prohlásil včera při návštěvě stánku Škody nastupující šéf představenstva Detlef Wittig, dvaašedesátiletý německý manažer.

Škoda přivezla do Paříže i sedm úspěšných finalistek několika minulých kol soutěže Miss a tanečníka Yemmiho, jehož tým pro Škodu již poněkolikáté zajišťuje taneční číslo při představování nových vozů. "Tentokrát to bude něco ve večerních šatech," prozradil den před slavnostní premiérou Yemmi.