Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Běloruský gigant belaz. Největší náklaďák světa uveze 330 fabií

  10:00aktualizováno  10:00
Největší sklápěčky na světě najdete v dolech, říká se jim dampry. Největší z největších teď představil běloruský Belaz, nadělil si ho k pětašedesátému výročí založení. Tento obr uveze až 350 tun, je vyšší než dvoupodlažní dům a na silnici zabere tři jízdní pruhy. Na délku o dva metry přesahuje kloubový autobus.

Obr z Běloruska o sobě dává sebevědomě najevo, že je největší ve své kategorii. Belaz 75710 při užitkové hmotnosti 450 tun uveze na korbě 350 tun. Stejnou hmotnost má přibližně 330 fabií s motorem 1.4 o pohotovostní hmotnosti 1 060 kg.

Největší náklaďák na světě má na výšku 8,1 metru a od konce korby až po přední světla měří více jak 20,6 metru. Rozvor má úctyhodných osm metrů. Asi už vás nepřekvapí, že šířka vozidla dosahuje téměř 10 metrů. Až na výjimky byste Belaz 75710 na českých dálnicích nepředjeli.

Belaz 75710

Belaz 75710

Kolos pohání dva šestnáctiválcové přímovstřikové turbodiesely, každý o výkonu 1 715 kW. Objem každého šestnáctiválce činí 65 litrů, jinak řečeno každý z válců má objem něco málo přes 4 litry. Motor pohání kola obou náprav. Všechna kola se také natáčejí, což zmenšuje poloměr otáčení na 20 metrů.

Fotogalerie

Maximální výkon 1 715 kW mají motory při 1 900 otáček za minutu. Maximum točivého momentu je 9 313 Nm. Maximálka je 64 km/h a při plném zatížení se ten kolos valí nejvýš čtyřicítkou.

Startování motoru umožňuje pneumatický startér, tlak vzduchu startovacího systému je mezi 0,6 a 0,8 MPa.

Pohon vozidla je dieselelektrický. Spalovací motory pohání dva generátory, které dodávají energii čtyřem trakčním motorům. Nafta je ve dvou nádržích, každá má objem 2 800 litrů.

Respekt budí kola na 63palcových discích. Obutí tvoří bezdušové radiální pneumatiky 59/80R63 s dezénem určeným pro použití v lomu. Gigantický belaz má dvojmontáž na obou nápravách. Tím konstruktéři Belazu obešli největší překážku ve zvětšování damprů: růst těchto gigantů totiž doprovází zvyšování hmotnosti a nosnosti, výrobci pneumatik ale nedokáží vyrobit gumu, která by tak těžké auto bezpečně unesla.

Autoři:



Nejčtenější

Bezklíčové startování: pohodlí, které může zabíjet

Test systémů bezkíčkového odemykání aut

V USA sčítají počet lidí, které zabil oxid uhelnatý poté, co zapomněli v garáži zhasnout motor u auta s bezklíčovým...

EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

Parkovací kameru má dnes většina luxusních aut, připlatit si za ni můžete i do

Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním...



Škoda chystá výrobu nástupce Rapidu, ochutnávku čekejte v březnu 2019

Škoda Karoq

V Mladé Boleslavi už se začíná chystat výrobní linka, ze které by měl v budoucnu sjíždět nástupce Škody Rapid....

Soumrak autosalonů pokračuje. Z pařížské přehlídky se odhlásil i Volkswagen

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Značka Volkswagen ze stejnojmenné automobilové skupiny, do které patří mimo jiné i Škoda, oficiálně oznámila, že se...

Nejdůležitější na ovládání klimatizace je včas ji vypnout

Ilustrační foto

Klimatizace se dnes běžnou výbavou aut, ale ovládat ji správně, abyste nebyli nastydlí, vyžaduje dodržovat pár...

Další z rubriky

Při výměně řidičáku kontrola u očaře. Změna může přijít už příští rok

Takhle vidí člověk, který řídí auto a má 5 dioptrií na dálku.

Lidé, kteří si mění po deseti letech řidičský průkaz, by měli povinně zavítat také na kontrolu zraku k očnímu lékaři....

Nižší daň na stlačený zemní plyn pro auta zůstane do roku 2025

Škoda Octavia 1.4 TSI G-TEC

Zástupci plynárenských firem se dohodli s vládou na zachování snížené spotřební daně z plynu pro automobily do roku...

Autofotka týdne: Porsche stahuje 2000 aut, majitelé budou určitě řvát

Dřevěá hračka „Moje první Porsche“

Moje první Porsche, tak se jmenuje parádní dřevěné autíčko pro oplenkované naděje motorismu. Za osmnáct dolarů bylo k...

Najdete na iDNES.cz