Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Běloruský gigant belaz. Největší náklaďák světa uveze 330 fabií

  10:00aktualizováno  10:00
Největší sklápěčky na světě najdete v dolech, říká se jim dampry. Největší z největších teď představil běloruský Belaz, nadělil si ho k pětašedesátému výročí založení. Tento obr uveze až 350 tun, je vyšší než dvoupodlažní dům a na silnici zabere tři jízdní pruhy. Na délku o dva metry přesahuje kloubový autobus.

Obr z Běloruska o sobě dává sebevědomě najevo, že je největší ve své kategorii. Belaz 75710 při užitkové hmotnosti 450 tun uveze na korbě 350 tun. Stejnou hmotnost má přibližně 330 fabií s motorem 1.4 o pohotovostní hmotnosti 1 060 kg.

Největší náklaďák na světě má na výšku 8,1 metru a od konce korby až po přední světla měří více jak 20,6 metru. Rozvor má úctyhodných osm metrů. Asi už vás nepřekvapí, že šířka vozidla dosahuje téměř 10 metrů. Až na výjimky byste Belaz 75710 na českých dálnicích nepředjeli.

Belaz 75710

Belaz 75710

Kolos pohání dva šestnáctiválcové přímovstřikové turbodiesely, každý o výkonu 1 715 kW. Objem každého šestnáctiválce činí 65 litrů, jinak řečeno každý z válců má objem něco málo přes 4 litry. Motor pohání kola obou náprav. Všechna kola se také natáčejí, což zmenšuje poloměr otáčení na 20 metrů.

Fotogalerie

Maximální výkon 1 715 kW mají motory při 1 900 otáček za minutu. Maximum točivého momentu je 9 313 Nm. Maximálka je 64 km/h a při plném zatížení se ten kolos valí nejvýš čtyřicítkou.

Startování motoru umožňuje pneumatický startér, tlak vzduchu startovacího systému je mezi 0,6 a 0,8 MPa.

Pohon vozidla je dieselelektrický. Spalovací motory pohání dva generátory, které dodávají energii čtyřem trakčním motorům. Nafta je ve dvou nádržích, každá má objem 2 800 litrů.

Respekt budí kola na 63palcových discích. Obutí tvoří bezdušové radiální pneumatiky 59/80R63 s dezénem určeným pro použití v lomu. Gigantický belaz má dvojmontáž na obou nápravách. Tím konstruktéři Belazu obešli největší překážku ve zvětšování damprů: růst těchto gigantů totiž doprovází zvyšování hmotnosti a nosnosti, výrobci pneumatik ale nedokáží vyrobit gumu, která by tak těžké auto bezpečně unesla.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.