Běloruský gigant belaz. Největší náklaďák světa uveze 330 fabií

  10:00aktualizováno  10:00
Největší sklápěčky na světě najdete v dolech, říká se jim dampry. Největší z největších teď představil běloruský Belaz, nadělil si ho k pětašedesátému výročí založení. Tento obr uveze až 350 tun, je vyšší než dvoupodlažní dům a na silnici zabere tři jízdní pruhy. Na délku o dva metry přesahuje kloubový autobus.

Obr z Běloruska o sobě dává sebevědomě najevo, že je největší ve své kategorii. Belaz 75710 při užitkové hmotnosti 450 tun uveze na korbě 350 tun. Stejnou hmotnost má přibližně 330 fabií s motorem 1.4 o pohotovostní hmotnosti 1 060 kg.

Největší náklaďák na světě má na výšku 8,1 metru a od konce korby až po přední světla měří více jak 20,6 metru. Rozvor má úctyhodných osm metrů. Asi už vás nepřekvapí, že šířka vozidla dosahuje téměř 10 metrů. Až na výjimky byste Belaz 75710 na českých dálnicích nepředjeli.

Belaz 75710

Belaz 75710

Kolos pohání dva šestnáctiválcové přímovstřikové turbodiesely, každý o výkonu 1 715 kW. Objem každého šestnáctiválce činí 65 litrů, jinak řečeno každý z válců má objem něco málo přes 4 litry. Motor pohání kola obou náprav. Všechna kola se také natáčejí, což zmenšuje poloměr otáčení na 20 metrů.

Fotogalerie

Maximální výkon 1 715 kW mají motory při 1 900 otáček za minutu. Maximum točivého momentu je 9 313 Nm. Maximálka je 64 km/h a při plném zatížení se ten kolos valí nejvýš čtyřicítkou.

Startování motoru umožňuje pneumatický startér, tlak vzduchu startovacího systému je mezi 0,6 a 0,8 MPa.

Pohon vozidla je dieselelektrický. Spalovací motory pohání dva generátory, které dodávají energii čtyřem trakčním motorům. Nafta je ve dvou nádržích, každá má objem 2 800 litrů.

Respekt budí kola na 63palcových discích. Obutí tvoří bezdušové radiální pneumatiky 59/80R63 s dezénem určeným pro použití v lomu. Gigantický belaz má dvojmontáž na obou nápravách. Tím konstruktéři Belazu obešli největší překážku ve zvětšování damprů: růst těchto gigantů totiž doprovází zvyšování hmotnosti a nosnosti, výrobci pneumatik ale nedokáží vyrobit gumu, která by tak těžké auto bezpečně unesla.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Najdete na iDNES.cz