Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší nepřítel je sníh. Jak na něj? Ubrat plyn

  19:02aktualizováno  21. prosince 9:57
Mlha, sníh, měnící se podmínky na silnici, brzké stmívání... To vše nahrává vzniku krizových situací na silnicích. Tradiční nárůst dopravních nehod je toho důkazem. Největší nebezpečí v současném počasí představují časté změny kvality povrchu silnice. Pokud se teploty pohybují okolo deseti stupňů Celsia, žádné překvapení na řidiče nečeká, ale jakmile se ochladí na tři čtyři stupně, mohou nastat problémy.

„Stačí přijet do nějakého údolí, kde se drží mlha. Voda se sráží na vozovce a následně namrzá, protože přímo nad zemí může být mráz. Řidič, jenž si to neuvědomí a nepřizpůsobí tomu styl jízdy, může být nepříjemně překvapen,“ říká Jiří Patera ze společnosti High Car Training, která provozuje kurzy bezpečné jízdy.

Vyšší pozornost stavu silnice se vyplatí věnovat i na mostech nebo na výjezdech z lesa.

Pozor na smyk
Do problematické situace se může dostat i opatrný řidič. Bohužel jen málokdo dokáže v okamžiku, kdy vozu hrozí smyk, správně zareagovat.

„V autoškole vás na to až na výjimky nikdo nepřipraví. Řidiči, jimž se něco podobného přihodí, nejčastěji reagují tak, že jen sešlápnou brzdu a čekají, kde neovladatelný automobil skončí,“ vysvětluje Jan Faktor, majitel a lektor výcvikové firmy MaxCars.

To je špatně. „Nejlepší reakcí je sešlápnutí spojky a sundání nohy z plynu. Velmi záleží na konkrétních podmínkách a typu vozu,“ dodává Faktor.

Brzdění na kluzké vozovce
je umění

Více než kdokoliv jindy v roce prověří kluzké vozovky stav brzd i kvality řidiče. 

Bezvadný stav brzd neznamená jen rychlý brzdný účinek; podstatné je, aby se sešlápnutí pedálu brzdy projevilo na všech kolech stejně.

Jak se zhoršují podmínky na silnici, tak se i brzdná dráha v případě dobře seřízených brzd na kluzkém povrchu prodlužuje. Oproti suché vozovce ji mokrý povrch prodlužuje dvojnásobně; na mokrém listí, sněhu je přibližně čtyř - až pětinásobně delší než na suché, na ledu může být pochopitelně podle okolností nejdelší - až desetinásobná!

I hrubý a dost vysoký vzorek pneumatik hraje důležitou roli.
Rozhodujícím faktorem pro využití dobrých brzd však je řidič. Jeho schopnost reakce i zručnost zastavit na nejkratší dráze.

Reakce každého je jiná. Navíc ji ještě ovlivňují okolnosti, jako je únava, stres, zdravotní stav, schopnost soustředění. Reakční časy u jednotlivců se od sebe liší o desetiny sekund, a právě ty mohou sehrát důležitou roli.

Hodně záleží na zkušenosti řidiče. Každá akce musí být citlivá, každý prudký pohyb volantem či razantní sešlápnutí brzdy se vymstí. Nejhorší je zablokovat kola a ve smyku se snažit vyhnout překážce.

Platí zásada: vždy dělat jen jedno - buď brzdit, nebo řídit. Zablokovaná kola nezatáčejí. Pokud není auto vybavené systémem ABS, který umí brzdit přerušovaně, je dobré si v ústraní na prázdné kluzké ploše přerušované brzdění nacvičit.

Délka brzdné dráhy:

*na mokru 2x delší než na suchu

*na sněhu 5x delší než na suchu

*na ledu až 10x delší než na suchu

S typem a stářím automobilu souvisí i jeho vybavení elektronickými prvky, které napravují chyby řidiče.

Stále více je ve vozech rozšířen například stabilizační systém ESP. Tato část výbavy auta pomáhá řidiči udržet v kritických situacích požadovanou jízdní stopu.

„Jestliže počítač vyhodnotí, že při průjezdu zatáčkou hrozí krizová situace, automaticky začne přibrzďovat jednotlivá kola. Díky tomu se vůz udrží i na kluzké vozovce. Ale samozřejmě i technika má své limity, kterým je potřeba přizpůsobit styl jízdy,“ popisuje princip stabilizačního systému Jiří Faktor.

Největší nepřítel je sníh 
V těchto dnech nastalo pro mnoho řidičů to pravé peklo. „Řečeno sportovní terminologií, patří jízda na sněhu mezi nejtěžší disciplíny. Horší už je snad jen led, na kterém s autem neuděláte takřka vůbec nic,“ říká Jiří Patera.

Jak se tedy na sněhu chovat? Kamenem úrazu bývají výjezdy a sjezdy z kopce. Při výjezdu je potřeba se snažit, aby vůz nezpomalil. Proto je nutné co nejcitlivěji zacházet s plynovým pedálem. Jakmile bude jeho sešlápnutí příliš razantní, kola se začnou protáčet, auto se zastaví a pak už jen velmi obtížně půjde znovu rozjet.
Sjíždění z klouzajícího kopce je ještě obtížnější.

„Je dobré si pomalu podřadit a brzdit takzvaně motorem. Brzdový pedál doporučuji používat s maximální opatrností. Prudké zabrzdění skoro automaticky přivodí situaci, kdy se zablokují kola a auto se stává neovladatelné. Důležité je najít si i dobrou stopu v hlubším, neuježděném sněhu nebo v posypaném a neuklouzaném okraji silnice.

Zpátky do školy
Zvládnutí krizových situací si člověk nejlépe prověří v praxi. Cvičištěm by však neměl být silniční provoz. Proto existují takzvané školy bezpečné jízdy, které řidiče s vyšším řidičským uměním seznámí.

Cena jednodenní lekce, během níž účastníci kurzu absolvují teoretickou přednášku a následně si získané vědomosti prakticky prověří na testovací dráze, se pohybuje mezi 2000 až 4000 korun. „Na základě statistik je prokázáno, že jednodenní kurz zlepší schopnosti řidiče o patnáct až dvacet procent,“ sděluje Jiří Faktor.

Aby nás zima nezaskočila

1. Pneumatiky
Držte se zásady 4x4 - na voze vždy 4 stejné zimní pneumatiky s profilem hlubokým alespoň 4 milimetry.
2. Náplně
Směs v chladicí soustavě má být namíchána tak, aby vydržela do minus 25 stupňů Celsia. Směs do ostřikovačů připravte do minus 20 stupňů.
3. Rozmrazovač zámků
I přes přípravu se v zámcích sráží průběžně vlhkost a mohou zamrznout. Proto mějte při ruce rozmrazovač zámků (ne zamčený v autě).
4. Těsnění
Těsnění dveří a zavazadlového prostoru se vyplatí ošetřit vhodným prostředkem (glycerinem, silikonem). Nepřimrznou a nepoškodí se pak při násilné manipulaci.
5. Spouštění motoru
Je dobré se na zimu naučit správně startovat: jedno delší startování šetří baterii víc než několik krátkých za sebou.
6. Pomůcky
Vždy se vyplatí mít k dispozici smetáček na sníh, škrabku na led, rukavice, vlněnou deku, lopatku a sněhové řetězy.
7. Oblečení
I když vyjíždíte s prochladlým autem, vyplatí se po ohřátí motoru zastavit a odložit zbytečné vrstvy oblečení. A pohorky s vysokou podrážkou k nutnosti zvlášť citlivého ovládání vozu na kluzké vozovce určitě neladí.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.