Největší nepřítel je sníh. Jak na něj? Ubrat plyn

  19:02aktualizováno  21. prosince 9:57
Mlha, sníh, měnící se podmínky na silnici, brzké stmívání... To vše nahrává vzniku krizových situací na silnicích. Tradiční nárůst dopravních nehod je toho důkazem. Největší nebezpečí v současném počasí představují časté změny kvality povrchu silnice. Pokud se teploty pohybují okolo deseti stupňů Celsia, žádné překvapení na řidiče nečeká, ale jakmile se ochladí na tři čtyři stupně, mohou nastat problémy.

„Stačí přijet do nějakého údolí, kde se drží mlha. Voda se sráží na vozovce a následně namrzá, protože přímo nad zemí může být mráz. Řidič, jenž si to neuvědomí a nepřizpůsobí tomu styl jízdy, může být nepříjemně překvapen,“ říká Jiří Patera ze společnosti High Car Training, která provozuje kurzy bezpečné jízdy.

Vyšší pozornost stavu silnice se vyplatí věnovat i na mostech nebo na výjezdech z lesa.

Pozor na smyk
Do problematické situace se může dostat i opatrný řidič. Bohužel jen málokdo dokáže v okamžiku, kdy vozu hrozí smyk, správně zareagovat.

„V autoškole vás na to až na výjimky nikdo nepřipraví. Řidiči, jimž se něco podobného přihodí, nejčastěji reagují tak, že jen sešlápnou brzdu a čekají, kde neovladatelný automobil skončí,“ vysvětluje Jan Faktor, majitel a lektor výcvikové firmy MaxCars.

To je špatně. „Nejlepší reakcí je sešlápnutí spojky a sundání nohy z plynu. Velmi záleží na konkrétních podmínkách a typu vozu,“ dodává Faktor.

Brzdění na kluzké vozovce
je umění

Více než kdokoliv jindy v roce prověří kluzké vozovky stav brzd i kvality řidiče. 

Bezvadný stav brzd neznamená jen rychlý brzdný účinek; podstatné je, aby se sešlápnutí pedálu brzdy projevilo na všech kolech stejně.

Jak se zhoršují podmínky na silnici, tak se i brzdná dráha v případě dobře seřízených brzd na kluzkém povrchu prodlužuje. Oproti suché vozovce ji mokrý povrch prodlužuje dvojnásobně; na mokrém listí, sněhu je přibližně čtyř - až pětinásobně delší než na suché, na ledu může být pochopitelně podle okolností nejdelší - až desetinásobná!

I hrubý a dost vysoký vzorek pneumatik hraje důležitou roli.
Rozhodujícím faktorem pro využití dobrých brzd však je řidič. Jeho schopnost reakce i zručnost zastavit na nejkratší dráze.

Reakce každého je jiná. Navíc ji ještě ovlivňují okolnosti, jako je únava, stres, zdravotní stav, schopnost soustředění. Reakční časy u jednotlivců se od sebe liší o desetiny sekund, a právě ty mohou sehrát důležitou roli.

Hodně záleží na zkušenosti řidiče. Každá akce musí být citlivá, každý prudký pohyb volantem či razantní sešlápnutí brzdy se vymstí. Nejhorší je zablokovat kola a ve smyku se snažit vyhnout překážce.

Platí zásada: vždy dělat jen jedno - buď brzdit, nebo řídit. Zablokovaná kola nezatáčejí. Pokud není auto vybavené systémem ABS, který umí brzdit přerušovaně, je dobré si v ústraní na prázdné kluzké ploše přerušované brzdění nacvičit.

Délka brzdné dráhy:

*na mokru 2x delší než na suchu

*na sněhu 5x delší než na suchu

*na ledu až 10x delší než na suchu

S typem a stářím automobilu souvisí i jeho vybavení elektronickými prvky, které napravují chyby řidiče.

Stále více je ve vozech rozšířen například stabilizační systém ESP. Tato část výbavy auta pomáhá řidiči udržet v kritických situacích požadovanou jízdní stopu.

„Jestliže počítač vyhodnotí, že při průjezdu zatáčkou hrozí krizová situace, automaticky začne přibrzďovat jednotlivá kola. Díky tomu se vůz udrží i na kluzké vozovce. Ale samozřejmě i technika má své limity, kterým je potřeba přizpůsobit styl jízdy,“ popisuje princip stabilizačního systému Jiří Faktor.

Největší nepřítel je sníh 
V těchto dnech nastalo pro mnoho řidičů to pravé peklo. „Řečeno sportovní terminologií, patří jízda na sněhu mezi nejtěžší disciplíny. Horší už je snad jen led, na kterém s autem neuděláte takřka vůbec nic,“ říká Jiří Patera.

Jak se tedy na sněhu chovat? Kamenem úrazu bývají výjezdy a sjezdy z kopce. Při výjezdu je potřeba se snažit, aby vůz nezpomalil. Proto je nutné co nejcitlivěji zacházet s plynovým pedálem. Jakmile bude jeho sešlápnutí příliš razantní, kola se začnou protáčet, auto se zastaví a pak už jen velmi obtížně půjde znovu rozjet.
Sjíždění z klouzajícího kopce je ještě obtížnější.

„Je dobré si pomalu podřadit a brzdit takzvaně motorem. Brzdový pedál doporučuji používat s maximální opatrností. Prudké zabrzdění skoro automaticky přivodí situaci, kdy se zablokují kola a auto se stává neovladatelné. Důležité je najít si i dobrou stopu v hlubším, neuježděném sněhu nebo v posypaném a neuklouzaném okraji silnice.

Zpátky do školy
Zvládnutí krizových situací si člověk nejlépe prověří v praxi. Cvičištěm by však neměl být silniční provoz. Proto existují takzvané školy bezpečné jízdy, které řidiče s vyšším řidičským uměním seznámí.

Cena jednodenní lekce, během níž účastníci kurzu absolvují teoretickou přednášku a následně si získané vědomosti prakticky prověří na testovací dráze, se pohybuje mezi 2000 až 4000 korun. „Na základě statistik je prokázáno, že jednodenní kurz zlepší schopnosti řidiče o patnáct až dvacet procent,“ sděluje Jiří Faktor.

Aby nás zima nezaskočila

1. Pneumatiky
Držte se zásady 4x4 - na voze vždy 4 stejné zimní pneumatiky s profilem hlubokým alespoň 4 milimetry.
2. Náplně
Směs v chladicí soustavě má být namíchána tak, aby vydržela do minus 25 stupňů Celsia. Směs do ostřikovačů připravte do minus 20 stupňů.
3. Rozmrazovač zámků
I přes přípravu se v zámcích sráží průběžně vlhkost a mohou zamrznout. Proto mějte při ruce rozmrazovač zámků (ne zamčený v autě).
4. Těsnění
Těsnění dveří a zavazadlového prostoru se vyplatí ošetřit vhodným prostředkem (glycerinem, silikonem). Nepřimrznou a nepoškodí se pak při násilné manipulaci.
5. Spouštění motoru
Je dobré se na zimu naučit správně startovat: jedno delší startování šetří baterii víc než několik krátkých za sebou.
6. Pomůcky
Vždy se vyplatí mít k dispozici smetáček na sníh, škrabku na led, rukavice, vlněnou deku, lopatku a sněhové řetězy.
7. Oblečení
I když vyjíždíte s prochladlým autem, vyplatí se po ohřátí motoru zastavit a odložit zbytečné vrstvy oblečení. A pohorky s vysokou podrážkou k nutnosti zvlášť citlivého ovládání vozu na kluzké vozovce určitě neladí.

Autoři:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Velikán zatčen, měl ukrást miliardu. Spíš však odnesl boj o moc v Nissanu

Carlos Ghosn

Francouzská automobilka Renault jmenovala dočasnou správu firmy. Správní rada se zdržela odvolání zadrženého Carlose...

Do zimního už máte mít přezuto. Víte, jak zimní gumy poznáte?

Ilustrační snímek

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Re.volt: Sdílenou elektrickou myš neprohánějte ostrými zatáčkami

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Potkáte je na ulici a můžete si je půjčit, ale není to hned. Cena je docela rozumná a jízda je silný zážitek....

Najdete na iDNES.cz