Za řízení v opilosti či odmítnutí podrobit se dechové zkoušce příjde řidič o 7 bodů

Za řízení v opilosti či odmítnutí podrobit se dechové zkoušce příjde řidič o 7 bodů | foto: Profimedia.cz

Největší novinka silničního zákona: trestné body

Princip nově zavedeného bodového systému je jednoduchý: řidiči budou za přestupky dostávat trestné body.

Pokud motorista nasbírá dvanáct bodů, přijde na rok o řidičák. Obecní úřad to oznámí řidiči, který do pěti dnů od doručení tohoto oznámení ztrácí možnost usednout za volant. Řidičský průkaz musí v této lhůtě odevzdat.

Pokud by i přesto řídil dál, hrozí mu vysoká pokuta včetně dalších šesti trestných bodů. Jestliže by ani tyto sankce nepomohly, může tvrdohlavý motorista skončit až před soudcem.

Jak se budou průkazy vracet
Navrácení řidičského průkazu po roce musí nejprve předcházet úspěšné složení zkoušky v podobě testu z dopravních předpisů, zdravotnické přípravy a zkušební jízdy. Zkouška se však nebude dělat v autoškole, ale u zkušebního komisaře příslušného obecního úřadu.

Ten, kdo nasbíral dvanáct bodů, vyjede po roce řidičské abstinence a po složení zkoušky znovu s čistým štítem.

Pokuty a body
Novela dává šanci i řidičům, kteří chybují jen výjimečně - pokud během jednoho roku tito lidé nezískají další trestné body, čtyři body se jim odmažou, za dva roky vzorné jízdy se mu tedy smaže osm bodů a za tři roky se mu odečtou všechny trestné body. Zároveň musí řidiči počítat s vyššími pokutami. Nejvyšší hranice je až 50 000 korun.

Za některé formální přestupky, jako je nenalepení dálničního kuponu, se od začátku příštího roku počítá s postihy dokonce ještě vyššími. Naopak není stanovena nejnižší pokuta za jakýkoli drobný přestupek. Policisté tedy i nadále mohou udělit blokovou pokutu třeba za minimální překročení rychlosti.

Nejvyšší hranicí v bodovém sazebníku postihu je 7 bodů. Vedle řízení motorového vozidla bez příslušného oprávnění, řízení v opilosti či odmítnutí podrobit se dechové zkoušce a lékařskému vyšetření, je lze získat i za způsobení dopravní nehody, při které došlo k usmrcení nebo k těžké újmě na zdraví.

Nejnižší sazbu -1 trestný bod - bude stát řidiče například neoprávněné užití vyhrazeného jízdního pruhu či jízda s neosvětleným vozidlem. Úplný sazebník pokut a bodů naleznete na stranách 10 a 11.

Zahraniční zkušenosti
Bodový systém hodnocení řidičů by se měl stát jedním z mnoha opatření ke snížení počtu a následků dopravních nehod v Česku do roku 2010.

Na jeho vrcholu je hrozba ztráty řidičského oprávnění. Již letmý pohled do zahraničí, kde systémy bodového hodnocení řidičů existují již mnoho let (například v Německu či ve Velké Británii), ukazuje, že četnost policejních kontrol přímo v provozu může být díky této hrozbě vysokého postihu mnohem nižší, než je nyní v České republice. Bodový systém je v zahraničí účinný i na ty řidiče, kteří neplatili uložené pokuty za dopravní přestupky, pověřený úřad si je může snáze vymoci.

Bodový systém hodnocení řidičů je používán v Německu, Francii, Velké Británii, Irsku, Polsku, Maďarsku, Španělsku, Itálii, Rakousku, Řecku, Finsku a v Portugalsku.

Další novinka - kauce
Vzhledem k tomu, že se část českých řidičů a zejména zahraničních vyhýbá přestupkovému řízení, zavádí novelizace zákona možnost vybrání kauce od 5000 do 50 000 Kč. Nejvyšší hranicí je přitom v každém jednotlivém případě sazba hrozící peněžní sankce za spáchaný přestupek. Kauci může vybrat policista na místě od pachatele přestupku, pokud má důvodné podezření, že se bude vyhýbat přestupkovému řízení.

Kauce je pak řidiči v plné výši vrácena v případě, že v dalším řízení není shledán vinným. Pokud je shledán vinným, kauce se započte na zaplacení pokuty. Naopak kauce propadne v případě, že řízení o přestupku nelze ukončit prokazatelně proto, že je podezřelý z přestupku nedosažitelný nebo nečinný.

V případě, že je důvodné podezření, že se řidič bude vyhýbat přestupkovému řízení a nesložil kauci jako záruku, může policista přikázat takovému řidiči jízdu na nejbližší vhodné místo k odstavení vozidla.