Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší pásový nakladač světa je v Česku a staví pražský okruh

aktualizováno 
Caterpillar 973 D je nejsilnější, největší a přitom obratný. Jen před pár dny Metrostav tento obří pásový nakladač přidal do svého arzenálu a okamžitě ho zapojil do výstavby nového pražského okruhu.

Při předávání stroje novému majiteli střídavě prší a svítí slunce. Žlutý obr jde hned do práce. Na rozmáčené stavbě velkého dálničního napojení pražského okruhu na brněnskou dálnici se musely kvůli špatnému počasí téměř všechny stroje zastavit. Ale pásový nakladač 973 D, v současnosti největší vyráběný stroj svého druhu, vyjíždí do terénu.

Tank

"V těchto podmínkách je pásový nakladač téměř jediný stroj, který může pracovat," říká Pavel Černý, předváděcí technik strojů Caterpillar. V rozmáčeném bahně se žlutočerný obr pohybuje s neuvěřitelnou jistotou. Rychle zaboří lžíci do hromady udusané hlíny, vyrve tři kubíky materiálu ze stěny, téměř na místě se otočí a vyveze je na vysokou haldu.

Pásový nakladač Caterpillar 973 D

Pro pohyb přitom potřebuje manipulační prostor jen o něco málo větší než je on sám. Kolový nakladač nemá v podobné situaci šanci.

"Navíc je ovládání tohoto stroje geniálně jednoduché," pochvaluje si Pavel Černý. "Levou rukou ovládám joystick pro jízdu, pravou rukou pro práci." Pro otáčení stačí najít vhodnou polohu na joysticku a pásy se roztočí proti sobě. S trochou zručnosti se 30tunový obr otočí kolem své osy a téměř se nepohne z místa.

Pásový nakladač Caterpillar 973 DPásový nakladač Caterpillar 973 DPásový nakladač Caterpillar 973 D

Ocelové pásy, každý poskládaný z 80 dílů, sice neumožňují pohyb po asfaltových silnicích, ale na nezpevněném povrchu pracuje téměř bez omezení. Motor umístěný za kabinou řidiče totiž funguje jako protiváha lopatě a společně s pásy zajišťuje stroji dokonalou stabilitu.

Po chvíli práce nakladač připomíná tank před bitvou. Dokázal se zahrabat asi metr pod zem a netrvalo mu to ani pět minut. "Za hodinu by se dokázal zahrabat celý, až po kabinu", říká Pavel Černý. Přitom manipulační prostor nebyl větší než 10 metrů. Kolový nakladač by potřeboval dlouhý výjezd z jámy, pásáku stačí jen pár metrů. Na konci už nebyla po díře ani stopa, řidič upravil hlínu tak dokonale, jako by hluboká jáma nikdy neexistovala.

Pásový nakladač Caterpillar 973 D

Vytvoř si svůj profil

Žlutočerný tank pohání šestiválec o objemu 8,8 litru s výkonem 263 koní a jeho spotřeba kolísá mezi 25-35 litry nafty za hodinu. S nádrží na 621 litrů tak může pracovat téměř dva dny na jedno natankování. Elektronický mozek motoru, systém ADEM A4, se navíc dokáže přizpůsobit i změnám počasí a podle toho upravovat nastavení stroje a šetřit tak spotřebu.

Hydraulický systém, který je spojen s elektronikou motoru, si zase dokáže pomocí čidel dodávat tlak do nejzatěžovanějších částí a celému stroji dává neuvěřitelnou vylamovací sílu 250 kN. A právě této obrovské síly využívá lopata, která se dokáže i otevírat a rozdrtit materiál. Funguje i jako radlice nebo nakládací zařízení, hmotnost materiálu si díky vážícímu zařízení dokáže změřit sama.

Pásový nakladač Caterpillar 973 D

Na to, kolik toho tenhle stroj dokáže, působí kabina dost jednoduše. Kromě joysticků má obsluha k dispozici ještě brzdu, elektronický plyn, několik ovladačů a LCD displej, který zobrazuje aktuální informace o stavu motoru, napracované hodiny, spotřebu paliva i ujetou vzdálenost.

Každý řidič si na něm může podobně jako na počítači vytvořit svůj vlastní pracovní profil. Nastavení motoru a citlivosti hydrauliky je pak otázkou několika sekund.

Všechno pod kontrolou

O něco méně radostný může být pro řidiče fakt, že kvůli bezdrátovému dálkovému přenosu dat dostává všechny informace o stroji jeho nadřízený pěkně na stůl do svého počítače. V teple kanceláře tak vidí všechny odpracované hodiny, spotřebu paliva, diagnostiku motoru a dokonce i přesnou polohu, kde se stroj nachází.

Pro jistotu se všechny údaje ještě ukládají do historie a počítač dokáže svého majitele upozornit i na servisní intervaly a všechny neobvyklé situace.

Pásový nakladač Caterpillar 973 D

Skládka nebo slévárna

Zatím jediný stroj v Čechách pracuje na pražském okruhu, ale možnosti jeho využití daleko přesahují výstavbu silnic a dálnic. Pracovat může i na skládkách nebo pod zemí. Podle Pavla Černého se skvěle hodí i na demolice, kde dokáže obratně třídit materiál a separuje od sebe beton, dřevo nebo cihly. A na rozdíl od kolových nakladačů u něj nehrozí průrazy pneumatik.

Nejodolnější varianta tohoto stroje, Steel Mill Package, je připravena i na práci ve slévárnách. Stačí si připlatit za silnější a odolnější plechy, těsnění a ochranu kabiny. Podle technika Caterpillaru je tak 973 D nejuniverzálnějším stavebním stroj vůbec. "Nakládá, těží, rozrývá, převáží, manipuluje, zahrnuje. Pracovat může téměř kdekoliv."

A cena? "Záleží na specifikaci a vybavení stroje, která se přizpůsobuje požadavkům zákazníka. Obecně se cena tohoto pásového nakladače pohybuje kolem 11 mil. Kč", řekla Michaela Hanzlíková, vedoucí marketingu a komunikace společnosti Caterpillar.

Technické parametry
Caterpillar 973 D
Šířka: 2 835 mm
Výška: 3 510 mm
Celková délka: 7 305 mm
Váha: 28 058 kg
Cestovní rychlost: 11 km/h
Palivová nádrž: 621 litrů
Hydraulický systém: 340 litrů
Výkon motoru: 196 kW/1 900 ot/min
Max.naklonění lopaty: 59 stupňů





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.