Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Největší pásový nakladač světa je v Česku a staví pražský okruh

Caterpillar 973 D je nejsilnější, největší a přitom obratný. Jen před pár dny Metrostav tento obří pásový nakladač přidal do svého arzenálu a okamžitě ho zapojil do výstavby nového pražského okruhu.

Při předávání stroje novému majiteli střídavě prší a svítí slunce. Žlutý obr jde hned do práce. Na rozmáčené stavbě velkého dálničního napojení pražského okruhu na brněnskou dálnici se musely kvůli špatnému počasí téměř všechny stroje zastavit. Ale pásový nakladač 973 D, v současnosti největší vyráběný stroj svého druhu, vyjíždí do terénu.

Tank

"V těchto podmínkách je pásový nakladač téměř jediný stroj, který může pracovat," říká Pavel Černý, předváděcí technik strojů Caterpillar. V rozmáčeném bahně se žlutočerný obr pohybuje s neuvěřitelnou jistotou. Rychle zaboří lžíci do hromady udusané hlíny, vyrve tři kubíky materiálu ze stěny, téměř na místě se otočí a vyveze je na vysokou haldu.

Pásový nakladač Caterpillar 973 D

Pro pohyb přitom potřebuje manipulační prostor jen o něco málo větší než je on sám. Kolový nakladač nemá v podobné situaci šanci.

"Navíc je ovládání tohoto stroje geniálně jednoduché," pochvaluje si Pavel Černý. "Levou rukou ovládám joystick pro jízdu, pravou rukou pro práci." Pro otáčení stačí najít vhodnou polohu na joysticku a pásy se roztočí proti sobě. S trochou zručnosti se 30tunový obr otočí kolem své osy a téměř se nepohne z místa.

Pásový nakladač Caterpillar 973 DPásový nakladač Caterpillar 973 DPásový nakladač Caterpillar 973 D

Ocelové pásy, každý poskládaný z 80 dílů, sice neumožňují pohyb po asfaltových silnicích, ale na nezpevněném povrchu pracuje téměř bez omezení. Motor umístěný za kabinou řidiče totiž funguje jako protiváha lopatě a společně s pásy zajišťuje stroji dokonalou stabilitu.

Po chvíli práce nakladač připomíná tank před bitvou. Dokázal se zahrabat asi metr pod zem a netrvalo mu to ani pět minut. "Za hodinu by se dokázal zahrabat celý, až po kabinu", říká Pavel Černý. Přitom manipulační prostor nebyl větší než 10 metrů. Kolový nakladač by potřeboval dlouhý výjezd z jámy, pásáku stačí jen pár metrů. Na konci už nebyla po díře ani stopa, řidič upravil hlínu tak dokonale, jako by hluboká jáma nikdy neexistovala.

Pásový nakladač Caterpillar 973 D

Vytvoř si svůj profil

Žlutočerný tank pohání šestiválec o objemu 8,8 litru s výkonem 263 koní a jeho spotřeba kolísá mezi 25-35 litry nafty za hodinu. S nádrží na 621 litrů tak může pracovat téměř dva dny na jedno natankování. Elektronický mozek motoru, systém ADEM A4, se navíc dokáže přizpůsobit i změnám počasí a podle toho upravovat nastavení stroje a šetřit tak spotřebu.

Hydraulický systém, který je spojen s elektronikou motoru, si zase dokáže pomocí čidel dodávat tlak do nejzatěžovanějších částí a celému stroji dává neuvěřitelnou vylamovací sílu 250 kN. A právě této obrovské síly využívá lopata, která se dokáže i otevírat a rozdrtit materiál. Funguje i jako radlice nebo nakládací zařízení, hmotnost materiálu si díky vážícímu zařízení dokáže změřit sama.

Pásový nakladač Caterpillar 973 D

Na to, kolik toho tenhle stroj dokáže, působí kabina dost jednoduše. Kromě joysticků má obsluha k dispozici ještě brzdu, elektronický plyn, několik ovladačů a LCD displej, který zobrazuje aktuální informace o stavu motoru, napracované hodiny, spotřebu paliva i ujetou vzdálenost.

Každý řidič si na něm může podobně jako na počítači vytvořit svůj vlastní pracovní profil. Nastavení motoru a citlivosti hydrauliky je pak otázkou několika sekund.

Všechno pod kontrolou

O něco méně radostný může být pro řidiče fakt, že kvůli bezdrátovému dálkovému přenosu dat dostává všechny informace o stroji jeho nadřízený pěkně na stůl do svého počítače. V teple kanceláře tak vidí všechny odpracované hodiny, spotřebu paliva, diagnostiku motoru a dokonce i přesnou polohu, kde se stroj nachází.

Pro jistotu se všechny údaje ještě ukládají do historie a počítač dokáže svého majitele upozornit i na servisní intervaly a všechny neobvyklé situace.

Pásový nakladač Caterpillar 973 D

Skládka nebo slévárna

Zatím jediný stroj v Čechách pracuje na pražském okruhu, ale možnosti jeho využití daleko přesahují výstavbu silnic a dálnic. Pracovat může i na skládkách nebo pod zemí. Podle Pavla Černého se skvěle hodí i na demolice, kde dokáže obratně třídit materiál a separuje od sebe beton, dřevo nebo cihly. A na rozdíl od kolových nakladačů u něj nehrozí průrazy pneumatik.

Nejodolnější varianta tohoto stroje, Steel Mill Package, je připravena i na práci ve slévárnách. Stačí si připlatit za silnější a odolnější plechy, těsnění a ochranu kabiny. Podle technika Caterpillaru je tak 973 D nejuniverzálnějším stavebním stroj vůbec. "Nakládá, těží, rozrývá, převáží, manipuluje, zahrnuje. Pracovat může téměř kdekoliv."

A cena? "Záleží na specifikaci a vybavení stroje, která se přizpůsobuje požadavkům zákazníka. Obecně se cena tohoto pásového nakladače pohybuje kolem 11 mil. Kč", řekla Michaela Hanzlíková, vedoucí marketingu a komunikace společnosti Caterpillar.

Technické parametry
Caterpillar 973 D
Šířka: 2 835 mm
Výška: 3 510 mm
Celková délka: 7 305 mm
Váha: 28 058 kg
Cestovní rychlost: 11 km/h
Palivová nádrž: 621 litrů
Hydraulický systém: 340 litrů
Výkon motoru: 196 kW/1 900 ot/min
Max.naklonění lopaty: 59 stupňů

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...