Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší překvapení autosalonu Paříž: vykrmené lotusy na pět způsobů

  10:35aktualizováno  10:35
Při poněkud frajerské tiskové konferenci na Pařížském autosalonu Lotus ohromil pěti novinkami. Ty načínají zcela novou éru výrobce a ačkoli staví na tradicích značky, musí se její zakladatel Colin Chapman obracet v hrobě.

Před startem autosalonu v Paříži Lotus sliboval revoluci. A když asi před týdnem uveřejnil informace o novém modelu Elite (více o novince čtěte ZDE), jistou revoluci bylo tušit. Elite je asi největší, nejtěžší a neluxusnější lotus všech dob, navíc využívá té nejmodernější techniky. Do posledních chvil se ale zdálo, že Lotus do Paříže nepřiveze dlouho očekávaný model Esprit.

Zpravodajství z pařížského autosalonu

Jenže britská značka to vzala opravdu zgruntu. Jeho modelová řada se rozroste a všechno bude jinak. Automobilka se tak pochlubila hned pochlubila pěti novinkami, které bude na trh uvádět postupně do roku 2015. Překvapení a úžas na tváři zúčastněných ale většinou vystřídalo zklamání. Pětice novinek si je podobná jako vejce vejci a ačkoliv si představitelé automobilky neustále berou do úst odkaz zakladatele Colina Chapmana, faktem je, že od jeho principů a ideálů se nové vozy výrazně vzdalují. Lotus se pomalu a jistě stane další automobilkou, která vyrábí nabubřelá auta pro fotbalisty.

U Lotusu tak do budoucna můžeme zapomenout na malá lehká auta, která s relativně běžným výkonem řidiči nabídnou neuvěřitelné jízdní zážitky. Pokud chcete opravdový lotus, máte pár let na to koupit aktuální generaci elise nebo třeba kupé evora. Jistě, neměli bychom novinky soudit předtím než se s nimi svezeme, ale odklon od kompaktní lehké konstrukce a čistě účelných řešení je tu jistě znát. Nakonec, i sami šéfové automobilky říkají, že chtějí více konkurovat Ferrari, Porsche nebo Lamborghini.

A nárůst výkonů i hmotností u nových aut se zákonitě musí projevit na jejich hravosti. Vezměme to ale popořádku.

Lotus Esprit – legenda se vrací

Nový esprit nakonec Lotus do Paříže přivezl. A odhalil jej jako první. Právě u této novinky si máme asi nejméně nač stěžovat, esprit vždy patřil mezi velké lotusy s vysokým výkonem a tak to také zůstane. Před zadní nápravou bude mít esprit pětilitrový osmiválec Lexus s výkonem 557 nebo 629 koní (410 respektive 462 kW), je pravděpodobné, že se dočkáme systému KERS nebo podobných hybridních ústrojí. Právě esprit odstartuje v roce 2013 vlnu uvádění těchto novinek na trh. Jako první tak zákazníkům přinese i nový design, který se táhne napříč celou modelovou řadou.

Lotus Esprit

U Lotusu tvrdí, že chtěli získat jasně identifikovatelnou a výraznou tvář a že se současný design inspiroval třeba u legendárních historických modelů Seven nebo 18. Podle nás se ale stylisté dívali spíš na Hondu NSX nebo některé současné studie a modely japonské automobilky (třeba hybridní Hondu CR-Z).

Faktem je, že esprit vypadá skvěle, rychle a agresivně a bude jistě důstojným soupeřem těch nejlepších supersportů. Pro fanoušky značky ale může být trochu zklamání odklon od velmi jednoduchého klínovitého tvaru předchůdce. Pro ostatní je hlavním zklamáním fakt, že stejně jako esprit budou vypadat všechny ostatní lotusy. A budou i podobně obtloustlé. Pohotovostní hmotnost 1 495 kg u espritu sice není v dané třídě žádný extrém, ale třeba takové Ferrari 458 Italia, které mu bude soupeřem, váží pouhých 1380 kilogramů.

Lotus Elite – GT pro džentlmeny nebo fotbalisty

Ani Lotus Elite není vůz, který by neměl v modelové řadě výrobce tradici. Cestovní 2+2 místné kupé s tímto názvem také automobilka vyráběla. Jenže právě takové modely vedly k někdejším problémům Lotusu, které automobilku dohnaly až do náruče malajského státního koncernu Proton.

Lotus EliteLotus Elite

Kupé kabrio s pevnou střechou bude technologicky nadupaný kousek s podobným pohonným ústrojím jako esprit, jen osmiválce Lexus (volitelně s hybridní technikou) budou umístěny pod přední kapotou. Se 1 650 kilogramy můžeme elite označit za nejtlustší lotus všech dob, jenže to možná ještě není definitivní. Každopádně, proti konkurenci velkých cestovních GT je elite lehký. Zákazníky má od roku 2014 brát především Aston Martinu DB9 nebo Bentley Continetalu GT. Schválně, půjde spíš o auto pro džentlmeny, jako je tomu o DB9, nebo to bude vůz pro fotbalisty, jako Continental GT?

Lotus Elan – slavné jméno dostalo na frak

Asi největším šokem v nové kolekci je model Elan. Opět jméno s tradicí, ale s ní si tentokrát nelámali u Lotusu hlavu už vůbec. Dva plus dva místné kupé je totiž těžko pochopitelným kontrastem k malému lehkému kabrioletu jehož ideovým nástupcem se stal elise. U Lotusu si asi řekli, že prostě jméno využijí stůj co stůj. Od elitního espritu pozná elan jen pozorný pozorovatel.

Se čtyřlitrovým motorem o výkonu 450 koní (331 kW) před zadní nápravou má elan konkurovat třeba Porsche 911. Opět se pravděpodobně dočkáme i aplikace systému KERS nebo jiného hybridního ústrojí. S hmotností 1 295 kilogramů patří elan paradoxně k tomu nejlehčímu, co automobilka v Paříži předvedla.

Lotus ElanLotus Elan

Vzhledem ke koncepci vozu nám také není jasné, jak bude elan stát po boku stejně koncipované ale o něco slabší (a těžší) evoře. Tohle kupé, které je automobilovými odborníky obdivováno za neuvěřitelnou kombinaci komfortu a skvělých jízdních vlastností se tak možná odporoučí z nabídky. A to již v roce 2013, kdy nový elan přijde na trh.

Lotus Elise – konec jedné éry

Zatímco Mazda se před nedávnem rozhodla, že příští generace roadsteru MX-5 se musí vrátit ke kořenům a bude proto výrazně lehčí než současná prý již příliš těžká generace (váží pod 1 100 kilogramů), Lotus se u modelu vyznávající tradiční hodnoty lehkých britských sporťáků rozhodl pro naprostý opak.

Lotus Elise

Nový elise, který opět od ostatních lotusů rozeznáte jen po bedlivém zkoumání, totiž v roce 2015 zahodí vše, co dodnes toto jméno znamená. Z roadsteru se podle všeho stalo kupé (roadster ale také bude v nabídce), namísto hmotnosti pod 900 kilogramů teď váha ukáže hodnotu 1 095 kilogramů. Pod kapotu se ovšem nastěhuje přeplňovaný čtyřválec s výkonem až 320 koní. O špičkové jízdní výkony tak jistě bude postaráno.

Původně spartánský elise dostane i poměrně komfortní interiér s dobrou výbavou. Opět netvrdíme, že bude Elise špatné auto. Naopak, z představených novinek jistě přinese největší porci zábavy. Jenže trochu smutně musíme konstatovat, že Lotus nebude mít ve své nabídce po dlouhé době auto, které by vyznávalo tradiční filosofii automobilky až na kost. Ultralehký sporťák se spartánskou výbavou a motorem o výkonu běžné produkce, který však díky nízké hmotnosti nabízí nevšední jízdní zážitky, u Lotusu po roce 2015 nenajdeme.

Lotus Eterne – čtyřdveřová bomba na závěr

Pravděpodobně v roce 2015 pak přijde auto, které bychom od Lotusu opravdu nečekali. Firma se totiž hodlá svézt na současné vlně popularity čtyřdveřových kupé. Eterne opět s hybridním ústrojím s V8 od Lexusu tak bude konkurovat třeba Porsche Panamera nebo Astonu Martin Rapide.

Lotus Eterne

O eterne je zatím známo jen pramálo informací a možná je to ze všech modelů snadný kandidát na vypuštění z plánů. Pokud totiž zákazníci o čtyřdveřový Lotus neprojeví zájem, nemuselo by se eterne dostat do výroby. Jestli se do ní ovšem dostane, pak zřejmě svou hmotností překoná model elite a převezme tak štafetu nejtěžšího lotusu všech dob.

Skvělá auta

Představení novinek Lotusu vyznívá možná až příliš skepticky. Je to trochu zklamání z odklonu od tradičního směru, který automobilka vyznávala. Také trochu nechápeme, proč se Lotus potřebuje dle slov svých představitelů "dostat zpět do elitní ligy". Automobilka chce být vnímána jako plnohodnotná konkurence Porsche, Ferrari, Aston Martinu, Lamborghini a dalších klenotů. Tím se ovšem zákonitě musí vytratit původní duch Lotusu.

Pro celkový obchodní úspěch automobilky je to ale možná správný krok. Trochu extrémistické modely dle současné filosofie totiž vyhovují jen malému okruhu zákazníků. S novou řadou chce Lotus rychle navýšit výrobu na více než 10 000 vozů ročně. Nové modely budou bezpochyby skvělá auta se špičkovou technikou. Ve své kategorii možná i nejlepší.

Lotus Seven

Lotus Seven - nejklasičtější model značky dodnes žije, vyrábí ho ale jiné značky

Jenže skalní fanoušci mohou zamáčknout slzu a jen doufat, že Lotus třeba ještě uvede menší a hravější model než právě představený elise. A pokud ne, pak nám na trhu vznikla mezera pro malý lehký a hravý roadster.

Úkol na závěr: Zavřete oči a vyjmenujte všechny pařížské novinky Lotusu (tip: všechny jsou od "E"). Pokročilejší zkusí popsat, čím se liší.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.