Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejvíc místa nabízí Peugeot Partner

aktualizováno 
Především díky dostatku místa až pro pět dospělých cestujících a zároveň největšímu prostoru pro zavazadla zvítězil ve srovnávacím testu MF DNES a pořadu Jízda České televize francouzský vůz Peugeot Partner. Jen o kousek zaostala japonská kreace na téma bohatý prostor při malých venkovních rozměrech, Toyota Yaris Verso. S odstupem třetí skončil Renault Scénic, hned za ním se umístil hit zdejších silnic Škoda Octavia kombi.

Mladoboleslavský vůz je sice velmi praktický, ale jak test ukázal, vyšší řešení karoserií má své přednosti. Pátá příčka zbyla na suverénně nejlevnějšího účastníka testu. Jmenuje se Opel Agila a jedenáctičlennou porotu si kromě nejnižší ceny a malých vnějších rozměrů ničím zásadním nezískal.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Peugeot Partner 
můžete koupit na www.automodul.cz


Ceny testovaných vozů v jejich základních verzích jsou v rozpětí od 300 do 500 000 korun: mikrovan Opel Agila stojí méně než 300 tisíc korun, Octavii kombi a vítězného poloužitkového peugeota lze koupit za cenu od 400 tisíc a ještě o 50 tisíc víc stojí Toyota Yaris Verso, jež patří do stejné kategorie jako zakladatel třídy minivanů Renault Scénic.

Výběr pěti porovnávaných vozů

Srovnávací test se snaží odpovědět na otázku, oč je klasický kombík méně či více praktický v porovnání s vozy, které patří k nastupující koncepci vysokých a prostorných karoserií. Lidé si totiž většinou nekupují auto podle síly motoru, ale spíše podle ceny a prostoru.  A moderní trend směřuje napříč automobilovými třídami. Proto redakční test srovnává především zavazadlové prostory levnějšího Oplu Agila, který je mikrovanem, s Toyotou Yaris Verso a Renaultem Scénic, jež zastupují větší minivany a jsou i dražší. K nim jsme pak zařadili i Peugeota Partner - v jeho případě jde o vůz s poloužitkovým charakterem. Do testu se tak dostaly vozy, které stojí od dvou set osmdesáti tisíc až do půl milionu korun.

Toho lze pořídit za zhruba půl milionu korun. Mezi pěti vozy čtyř různých koncepcí se jako nejpraktičtější ukázal Peugeot Partner, který má své dvojče v Citroënu Berlingo. "Ale za jeho užitkový vzhled dávám Peugeotu minus," říká jeden z dvanácti porotců, Miloslav Pořádek, technik zkušebny automobilů.

Kufr partnera už svým objemem 664 litrů dává najevo připravenost k pohlcení pořádné hromady zavazadel. Ale na první pohled viditelné plechové části zavazadlového prostoru nenechávají nikoho na pochybách, že tento vůz má být partnerem také pro živnostníky, pro které není pěkné čalounění nejdůležitější.

Ani jízdní vlastnosti nemohou hrát při nákupu partnera hlavní roli, neboť porotu nepřesvědčily. "Losím testem automobil jako by proplaval, nebylo jednoduché trefit se s ním mezi kužely," shodují se porotci.

Zkouška pojmenovaná podle skandinávského zvířete při testech simuluje situaci, kdy před auto náhle vběhne třeba dítě nebo z boční ulice vjede jiné vozidlo a řidič musí reagovat rychlým úhybným manévrem.

Verso má moderní řešení

Po sklopení zadních sedadel se vysoký prostor pro náklad v Peugeotu Partner rozšíří až za řidičova záda. Sedadla se sklápějí v poměru 1/3 ke 2/3, což už se ale začíná ukazovat jako přežité řešení. Sklopená sedadla totiž zůstávají ve většině vozů za řidičem a zabírají místo pro další nebo jen delší zavazadla.

Ukázkově si s tímto problémem poradili v Toyotě, když Yarisu Verso naordinovali zajíždění dvou postranních zadních sedadel do podlahy. "Sedadla zmizí v podlaze, já za to dávám plus," hodnotí další člen poroty Ivan Zatyko, rovněž zaměstnáním zkušební technik.

Nejen díky této důmyslné konstrukci Yaris Verso u poroty zabodoval. Líbily se i po octavii nejlepší jízdní vlastnosti a extrémně nízká hrana kufru nad silnicí. Když zajely sedačky do podlahy, směstnala se do relativně malé toyoty vedle sebe celá čtveřice jízdních kol. Do strany otevíratelné dveře kufru si získaly srdce porotců v čele s Martinem Kovářem, který denně do auta nastupuje z vozíčku.

"S takto vyřešeným otevíráním zavazadlového prostoru budou mít tělesně postižení nejmenší problémy," prohlašuje Martin Kovář. Jedinou vadou na kráse těchto dveří je jejich otevírání směrem k chodníku, které je praktické v Japonsku, kde se na rozdíl od Česka jezdí vlevo.

Kaplička se líbí i vadí

Yarise zdobí ještě jedno originální řešení: všechny ukazatele mají své místo uprostřed přístrojové desky, navíc jsou opticky utopené. "To je zajímavé, pěkné," shodovali se většinou mladší zástupci poroty.

"Když to není tradičně před řidičem, není to ono," bylo naopak slyšet z úst porotců s delší řidičskou zkušeností. Velké mouchy se však kritikům nepodařilo na ukazatelích toyoty najít.

Větší jednotu měl názor, že v Toyotě Yaris Verso jakožto v autě za téměř půl milionu korun působí šedý interiér lacině. Na - opak pro klidný spánek majitele je dobrá tříletá záruka na vůz, kterou nikdo z konkurentů porovnávaných v testu nenabízí.

Stejně jako v Peugeotu Partner nalezne i posádka toyoty velké množství míst, kde lze odložit nápoje i jiné věci. Specialitou těchto vysokých aut jsou kapsy nad hlavou řidiče a spolujezdce. Porotci nepřehlédli ani to, že dvě zadní sedadla prověřované toyoty sice obdivuhodně zajíždějí do podlahy, ale prostřední sedadlo musí při větším nákladu z auta ven.

Scénic má těžká sedadla

Třetí v pořadí srovnávacího testu, Renault Scénic, tímto způsobem vyřešil všechna tři samostatná zadní sedadla. Pokud v autě vadí, mohou na návrat z cesty počkat v garáži. "Nejsou ale právě lehká," přiznává porotkyně Blanka Jonesová poté, co si jedno ze sedadel potěžkala.

Zadní sedadla renaultu někteří porotci kritizují i pro nepohodlné sezení. "Nahoře mají v čalounění výstupek, a když na nich sedím, mám horní část těla vystrčenou příliš dopředu," míní designér Jan Prokop.

Kromě dostatečného množství odkládacích ploch má scénic také jedno řešení, které by motoristé zřejmě uvítali v každém autě: k zavazadlům vede cesta nejen přes víko kufru, ale také po otevření výklopného skla pátých dveří.

Město chce krátké auto

I přes svou vysokou praktičnost, danou hlavně velmi objemným kufrem, nezbylo na Škodu Octavia kombi lepší než čtvrté místo. Na rozdíl od vyšších konkurentů v testu dávala škodovka řidičům výborný pocit z jízdy mezi kužely.

Stejně tak na větrem rozfoukané dálnici je jízda s nižším autem příjemnější. Ale to vše je málo platné ve chvíli, kdy je ve městě potřebné krátké auto s velkým prostorem pro cestující i zavazadla.

Octavia je totiž o 40 centimetrů delší než vítězný Peugeot Partner, druhý v pořadí Yaris Verso je v délce dokonce o 65 centimetrů menší než Škoda Octavia kombi. A i když je její kufr superobjemný, limituje ho vysoký práh. Poslední body octavii ubralo skromné místo pro posádku na zadních sedadlech. V součtu to tuzemský výrobek poslalo pro bramborovou medaili.

Opel mnoho nepobere

Poslední místo v testu zbylo pro Opel Agilu, která má - podobně jako Peugeot Partner v Citroënu Berlingo - svého bratra v japonském voze Suzuki Wagon R+. Opel se do srovnání dostal proto, aby bylo možné zhodnotit, do jaké míry dosahuje praktičnost mikrovanu na vozy o třídu až dvě vyšší.

Především praktické zkoušky, při nichž porotci do aut nakládali bicykly, krabice od televize, lyže či štafle, ukázaly, že na tak krátkém podvozku, jaký má nejmenší opel, toho pro posádku ani pro zavazadla příliš vykouzlit nelze.

Jestliže při sklopených nebo vyjmutých zadních sedadlech partner a scénic pohltily tři jízdní kola a octavia s yarisem dokonce čtyři, do agily se nevešel bicykl ani jediný. Oproti octavii přesně o metr kratší agila tak odvede svou službu při převážení tašek, z větších předmětů pobere krabice velikosti obalu televizoru.

Krátký podvozek automobilu rovněž nezaručuje ani kdovíjaké jízdní vlastnosti. Hubenější porotci si stěžovali na posezení až příliš vzpřímené vpředu, ovšem tělnatější figury si - stejně jako u ostatních vyšších aut - nemohly snadné nastupování do nejmenšího testovaného vozu vynachválit.

"Když se do agily nebo i do jiných vyšších aut přemisťuju z vozíku, vzpomenu si, jak jednoduše se mi nastupuje do běžných aut. V tomto ohledu je pro mne vítězem octavia," říká Martin Kovář.


Srovnání vnitřních prostorů testovaných vozů (mm)

Model

Škoda Octavia kombi

Renault Scénic

Peugeot Partner

Toyota Yaris Verso

Opel Agila

Prostor pro kolena vzadu

90

118

140

140

65

Výška nad zadním sedadlem

855

848

1005

965

925

Úhlopříčka přístupu do kufru

1150

1300

1570

1330

1260

Výška hrany kufru nad zemí

645

570

598

480

650

Délka plochy kufru při
sklopených sedadlech

1690

1280/1760 1)

1330

1590

1280

Vnitřní šířka vpředu/vzadu

1425/1425

1470/1500

1420/1510

1380/1380

1365/1370

Šířka/výška otvoru kufru

1050/800

1030/825

1290/1110

970/1150

1070/945

Poznámka: 1) druhý údaj při vyjmutých sedadlech
Pramen: ÚSMD

Výsledky srovnávacího testu

Model

Peugeot Partner

Toyota Yaris Verso

Renault Scénic

Škoda Octavia kombi

Opel Agila

prostor na předních sedadlech

9

8

    8    

8

7

prostor na zadních sedadlech

9

8

8

6

5

 nastupování, vystupování

8

8

8

7

6

využití kufru

9

8

8

8

5

využití kufru po sklopení sedadel

9

9

7

7

6

výhled z vozu

8

8

8

7

8

jízdní vlastnosti

7

8

7

9

6

řízení a ovladatelnost

8

9

7

8

6

celkem

67

66

61

60

49

Poznámka: Výsledky vznikly součtem průměrných známek hodnocení jedenáctičlenné poroty (čtyři hodnotitelé za redakci MF DNES). Minimální počet bodů je 1, maximální 10 bodů.
Pramen: MF DNES

KLADY A ZÁPORY TESTOVANÝCH VOZŮ

Peugeot Partner 
PLUSY
velký vnitřní prostor
velký objem kufru
hodně ok na uchycení
posuvné dveře na obou stranách
komfortní podvozek
dostatek odkládacích ploch
možnost odpočtu DPH pro podnikatele 
MINUSY
nejisté jízdní vlastnosti
horší manévrovatelnost
vzhled užitkového auta
těžké páté dveře
zadní sedadla při sklopení zabírají poměrně dost místa

Opel Agila 
PLUSY
nejnižší cena mezi testovanými vozy
rozměry vhodné do města 
MINUSY
nejisté jízdní vlastnosti
málo praktický kufr i po sklopení sedadel
laciné plasty v interiéru
tuhý posilovač řízení
nepřesné řazení
pouze čtyřmístná karoserie

Toyota Yaris Verso
PLUSY
jízdní vlastnosti
velké množství odkládacích ploch
praktické sklápění samostatných zadních sedadel do podlahy
nízká hrana kufru nad zemí
vnější rozměry
výborný motor 1.3 s nízkou spotřebou
tříletá záruka na cenu vozu 
MINUSY
lacině působící plasty v interiéru
otevírání dveří směrem do cesty
zvuky při přejezdu nerovností
pouze jeden motor v nabídce
vysoká cena

Renault Scénic
PLUSY
komfortní podvozek
samostatná posunovací a vyjímací zadní sedadla
samostatně otevírací sklo pátých dveří
odkládací plochy
bezpečnostní výbava (čtyři airbagy a ABS ve standardu) možno koupit ve verzi 4x4 
MINUSY
náklony v zatáčkách
horší komfort na zadních sedadlech
vysoká cena

Škoda Octavia kombi
PLUSY
nejlepší jízdní vlastnosti mezi testovanými
pohodlí a zpracování
objem kufru
nejširší tuzemská servisní síť
nejširší nabídka motorů, pohon 4x4 
MINUSY
málo místa na zadních sedadlech
vysoká hrana kufru
délka vozu nepraktická ve městě

Nejvíce místa nabídl Peugeot Partner.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.