Mladoboleslavský vůz je sice velmi praktický, ale jak test ukázal, vyšší řešení karoserií má své přednosti. Pátá příčka zbyla na suverénně nejlevnějšího účastníka testu. Jmenuje se Opel Agila a jedenáctičlennou porotu si kromě nejnižší ceny a malých vnějších rozměrů ničím zásadním nezískal.
Může se hoditNové i ojeté automobily Peugeot Partner |
Ceny testovaných vozů v jejich základních verzích jsou v rozpětí od 300 do 500 000 korun: mikrovan Opel Agila stojí méně než 300 tisíc korun, Octavii kombi a vítězného poloužitkového peugeota lze koupit za cenu od 400 tisíc a ještě o 50 tisíc víc stojí Toyota Yaris Verso, jež patří do stejné kategorie jako zakladatel třídy minivanů Renault Scénic.
Výběr pěti porovnávaných vozů |
Kufr partnera už svým objemem 664 litrů dává najevo připravenost k pohlcení pořádné hromady zavazadel. Ale na první pohled viditelné plechové části zavazadlového prostoru nenechávají nikoho na pochybách, že tento vůz má být partnerem také pro živnostníky, pro které není pěkné čalounění nejdůležitější.
Ani jízdní vlastnosti nemohou hrát při nákupu partnera hlavní roli, neboť porotu nepřesvědčily. "Losím testem automobil jako by proplaval, nebylo jednoduché trefit se s ním mezi kužely," shodují se porotci.
Zkouška pojmenovaná podle skandinávského zvířete při testech simuluje situaci, kdy před auto náhle vběhne třeba dítě nebo z boční ulice vjede jiné vozidlo a řidič musí reagovat rychlým úhybným manévrem.
Verso má moderní řešení
Po sklopení zadních sedadel se vysoký prostor pro náklad v Peugeotu Partner rozšíří až za řidičova záda. Sedadla se sklápějí v poměru 1/3 ke 2/3, což už se ale začíná ukazovat jako přežité řešení. Sklopená sedadla totiž zůstávají ve většině vozů za řidičem a zabírají místo pro další nebo jen delší zavazadla.
Ukázkově si s tímto problémem poradili v Toyotě, když Yarisu Verso naordinovali zajíždění dvou postranních zadních sedadel do podlahy. "Sedadla zmizí v podlaze, já za to dávám plus," hodnotí další člen poroty Ivan Zatyko, rovněž zaměstnáním zkušební technik.
Nejen díky této důmyslné konstrukci Yaris Verso u poroty zabodoval. Líbily se i po octavii nejlepší jízdní vlastnosti a extrémně nízká hrana kufru nad silnicí. Když zajely sedačky do podlahy, směstnala se do relativně malé toyoty vedle sebe celá čtveřice jízdních kol. Do strany otevíratelné dveře kufru si získaly srdce porotců v čele s Martinem Kovářem, který denně do auta nastupuje z vozíčku.
"S takto vyřešeným otevíráním zavazadlového prostoru budou mít tělesně postižení nejmenší problémy," prohlašuje Martin Kovář. Jedinou vadou na kráse těchto dveří je jejich otevírání směrem k chodníku, které je praktické v Japonsku, kde se na rozdíl od Česka jezdí vlevo.
Kaplička se líbí i vadí
Yarise zdobí ještě jedno originální řešení: všechny ukazatele mají své místo uprostřed přístrojové desky, navíc jsou opticky utopené. "To je zajímavé, pěkné," shodovali se většinou mladší zástupci poroty.
"Když to není tradičně před řidičem, není to ono," bylo naopak slyšet z úst porotců s delší řidičskou zkušeností. Velké mouchy se však kritikům nepodařilo na ukazatelích toyoty najít.
Větší jednotu měl názor, že v Toyotě Yaris Verso jakožto v autě za téměř půl milionu korun působí šedý interiér lacině. Na - opak pro klidný spánek majitele je dobrá tříletá záruka na vůz, kterou nikdo z konkurentů porovnávaných v testu nenabízí.
Stejně jako v Peugeotu Partner nalezne i posádka toyoty velké množství míst, kde lze odložit nápoje i jiné věci. Specialitou těchto vysokých aut jsou kapsy nad hlavou řidiče a spolujezdce. Porotci nepřehlédli ani to, že dvě zadní sedadla prověřované toyoty sice obdivuhodně zajíždějí do podlahy, ale prostřední sedadlo musí při větším nákladu z auta ven.
Scénic má těžká sedadla
Třetí v pořadí srovnávacího testu, Renault Scénic, tímto způsobem vyřešil všechna tři samostatná zadní sedadla. Pokud v autě vadí, mohou na návrat z cesty počkat v garáži. "Nejsou ale právě lehká," přiznává porotkyně Blanka Jonesová poté, co si jedno ze sedadel potěžkala.
Zadní sedadla renaultu někteří porotci kritizují i pro nepohodlné sezení. "Nahoře mají v čalounění výstupek, a když na nich sedím, mám horní část těla vystrčenou příliš dopředu," míní designér Jan Prokop.
Kromě dostatečného množství odkládacích ploch má scénic také jedno řešení, které by motoristé zřejmě uvítali v každém autě: k zavazadlům vede cesta nejen přes víko kufru, ale také po otevření výklopného skla pátých dveří.
Město chce krátké auto
I přes svou vysokou praktičnost, danou hlavně velmi objemným kufrem, nezbylo na Škodu Octavia kombi lepší než čtvrté místo. Na rozdíl od vyšších konkurentů v testu dávala škodovka řidičům výborný pocit z jízdy mezi kužely.
Stejně tak na větrem rozfoukané dálnici je jízda s nižším autem příjemnější. Ale to vše je málo platné ve chvíli, kdy je ve městě potřebné krátké auto s velkým prostorem pro cestující i zavazadla.
Octavia je totiž o 40 centimetrů delší než vítězný Peugeot Partner, druhý v pořadí Yaris Verso je v délce dokonce o 65 centimetrů menší než Škoda Octavia kombi. A i když je její kufr superobjemný, limituje ho vysoký práh. Poslední body octavii ubralo skromné místo pro posádku na zadních sedadlech. V součtu to tuzemský výrobek poslalo pro bramborovou medaili.
Opel mnoho nepobere
Poslední místo v testu zbylo pro Opel Agilu, která má - podobně jako Peugeot Partner v Citroënu Berlingo - svého bratra v japonském voze Suzuki Wagon R+. Opel se do srovnání dostal proto, aby bylo možné zhodnotit, do jaké míry dosahuje praktičnost mikrovanu na vozy o třídu až dvě vyšší.
Především praktické zkoušky, při nichž porotci do aut nakládali bicykly, krabice od televize, lyže či štafle, ukázaly, že na tak krátkém podvozku, jaký má nejmenší opel, toho pro posádku ani pro zavazadla příliš vykouzlit nelze.
Jestliže při sklopených nebo vyjmutých zadních sedadlech partner a scénic pohltily tři jízdní kola a octavia s yarisem dokonce čtyři, do agily se nevešel bicykl ani jediný. Oproti octavii přesně o metr kratší agila tak odvede svou službu při převážení tašek, z větších předmětů pobere krabice velikosti obalu televizoru.
Krátký podvozek automobilu rovněž nezaručuje ani kdovíjaké jízdní vlastnosti. Hubenější porotci si stěžovali na posezení až příliš vzpřímené vpředu, ovšem tělnatější figury si - stejně jako u ostatních vyšších aut - nemohly snadné nastupování do nejmenšího testovaného vozu vynachválit.
"Když se do agily nebo i do jiných vyšších aut přemisťuju z vozíku, vzpomenu si, jak jednoduše se mi nastupuje do běžných aut. V tomto ohledu je pro mne vítězem octavia," říká Martin Kovář. Model Škoda Octavia kombi Renault Scénic Peugeot Partner Toyota Yaris Verso Opel Agila Prostor pro kolena vzadu 90 118 140 140 65 Výška nad zadním sedadlem 855 848 1005 965 925 Úhlopříčka přístupu do kufru 1150 1300 1570 1330 1260 Výška hrany kufru nad zemí 645 570 598 480 650 Délka plochy kufru při 1690 1280/1760 1) 1330 1590 1280 Vnitřní šířka vpředu/vzadu 1425/1425 1470/1500 1420/1510 1380/1380 1365/1370 Šířka/výška otvoru kufru 1050/800 1030/825 1290/1110 970/1150 1070/945 Model Peugeot Partner Toyota Yaris Verso Renault Scénic Opel Agila prostor na předních sedadlech 9 8 8 8 7 prostor na zadních sedadlech 9 8 8 6 5 nastupování, vystupování 8 8 8 7 6 využití kufru 9 8 8 8 5 využití kufru po sklopení sedadel 9 9 7 7 6 výhled z vozu 8 8 8 7 8 jízdní vlastnosti 7 8 7 9 6 řízení a ovladatelnost 8 9 7 8 6 celkem 67 66 61 60 49
Srovnání vnitřních prostorů testovaných vozů (mm)
Poznámka: 1) druhý údaj při vyjmutých sedadlech
sklopených sedadlech
Pramen: ÚSMD
Výsledky srovnávacího testu
Poznámka: Výsledky vznikly součtem průměrných známek hodnocení jedenáctičlenné poroty (čtyři hodnotitelé za redakci MF DNES). Minimální počet bodů je 1, maximální 10 bodů.
Škoda Octavia kombi
Pramen: MF DNES
KLADY A ZÁPORY TESTOVANÝCH VOZŮ
Peugeot Partner
PLUSY
velký vnitřní prostor
velký objem kufru
hodně ok na uchycení
posuvné dveře na obou stranách
komfortní podvozek
dostatek odkládacích ploch
možnost odpočtu DPH pro podnikatele
MINUSY
nejisté jízdní vlastnosti
horší manévrovatelnost
vzhled užitkového auta
těžké páté dveře
zadní sedadla při sklopení zabírají poměrně dost místa
Opel Agila
PLUSY
nejnižší cena mezi testovanými vozy
rozměry vhodné do města
MINUSY
nejisté jízdní vlastnosti
málo praktický kufr i po sklopení sedadel
laciné plasty v interiéru
tuhý posilovač řízení
nepřesné řazení
pouze čtyřmístná karoserie
Toyota Yaris Verso
PLUSY
jízdní vlastnosti
velké množství odkládacích ploch
praktické sklápění samostatných zadních sedadel do podlahy
nízká hrana kufru nad zemí
vnější rozměry
výborný motor 1.3 s nízkou spotřebou
tříletá záruka na cenu vozu
MINUSY
lacině působící plasty v interiéru
otevírání dveří směrem do cesty
zvuky při přejezdu nerovností
pouze jeden motor v nabídce
vysoká cena
Renault Scénic
PLUSY
komfortní podvozek
samostatná posunovací a vyjímací zadní sedadla
samostatně otevírací sklo pátých dveří
odkládací plochy
bezpečnostní výbava (čtyři airbagy a ABS ve standardu) možno koupit ve verzi 4x4
MINUSY
náklony v zatáčkách
horší komfort na zadních sedadlech
vysoká cena
Škoda Octavia kombi
PLUSY
nejlepší jízdní vlastnosti mezi testovanými
pohodlí a zpracování
objem kufru
nejširší tuzemská servisní síť
nejširší nabídka motorů, pohon 4x4
MINUSY
málo místa na zadních sedadlech
vysoká hrana kufru
délka vozu nepraktická ve městě
Nejvíce místa nabídl Peugeot Partner. |