Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejvíc prodělá kupec nového drahého vozu, tvrdí Peter Kolník

aktualizováno 
-
Milion jetých či po haváriích k opravám dovezených vozů se podle informací ze Sdružení automobilového průmyslu dostal v uplynulém desetiletí ze zahraničí na zdejší silnice. "Má to samozřejmě svoje výhody i nevýhody, ovšem skutečností zůstává, že právě ojetiny dovezené v minulých letech v největší míře ze západní Evropy umožnily mnoha zdejším lidem jezdit v autech, v jakých by se bez otevření hranic velmi pravděpodobně nikdy nesvezli," konstatuje Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v Česku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax.

Svůj názor zřejmě opíráte o předpoklad, že bez dovozu ojetin by se zdejší lidé k moderním vozům západní produkce nedostali, neboť by na nové výrobky neměli peníze...

Jsem přesvědčen, že pro devadesát procent lidí v Česku jsou nová auta ze západní Evropy či z Japonska nedostupná. Moderní ojetiny přitom jsou za cenu nejlevnějších tuzemských automobilů, mnohdy i levnější. Kvalita jetých vozů ovšem není vždy nejvyšší. Zůstává jen na konkrétním zájemci, aby koupil dobře - automobil pravidelně udržovaný, servisovaný a s prokazatelnou minulostí.

Jak starý automobil je podle vašeho názoru ještě perspektivní?

Pokud nejde o vůz po těžké havárii či sestavený z několika jiných, havarovaných, ale o kvalitní jeté auto s pravidelným servisem a dobrou údržbou, tak lze směle vsadit na auta osm, devět či deset let stará, tedy i na ročník 1990.

A najeté kilometry?

Perspektivu má i vozidlo se 130 tisíci až 150 tisíci kilometry na kontě, u dieselů se není třeba bát 150 tisíc a u větších aut dejme tomu s obsahem motoru kolem dvou litrů je únosných i 200 tisíc kilometrů. Na jakých autech se při koupi nejvíc prodělá? Na nových a drahých v cenách nad milion korun, která během prvního roku ztrácejí na ceně 25 až 35 procent, pokud samozřejmě nejde o speciality formátu Porsche, sportovního mercedesu a podobně.

Kde lze čekat naopak nejmenší ztráty?

U automobilů tuzemské produkce s minimální výbavou. Výbava se vůbec v cenách ojetin promítá jen zhruba do tří roků stáří, později se bere v úvahu ve významnější míře vlastně jen klimatizace a automatická převodovka.

A podíváme-li se na cenové ztráty přes zemi výroby?

Nejmenší pokles cen v Česku zaznamenávají evropská auta a z nich hlavně německá produkce, následují francouzské a italské vozy. Další v pořadí oblíbenosti, zájmu na trhu a s tím souvisejícími ztrátami na ceně jsou japonská vozidla a na chvostu se usadily korejské automobily.

Ztráty automobilů na ceně podle tříd a roků stáří (v %)

rok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

malé vozy 26,9 33,7 41,4 50,2 56,8 62,5 67,1 72,9 77,0 80,4
kombi 27,2 35,7 44,4 52,7 59,9 65,3 69,8 74,0 78,2 82,1
nižší střední třída 26,1 34,3 43,0 50,8 58,1 64,0 68,4 72,6 76,3 80,3
střední třída 28,5 36,4 45,3 53,6 60,8 65,8 70,3 74,7 79,0 83,2
vyšší střední třída 28,2 38,9 48,1 56,1 63,5 68,8 73,0 76,6 81,1 85,1
velké vozy 35,6 42,7 52,3 61,4 68,0 73,6 78,7 82,8 86,4 90,4
terénní vozy 27,9 38,2 46,6 53,2 60,3 65,3 70,2 73,5 76,9 79,7
velkoprostorové vozy 27,8 34,5 43,4 51,4 57,4 61,6 65,2 69,6 72,4 78,4
sportovní vozy 31,0 37,9 47,3 54,6 60,8 67,0 71,1 74,6 80,0 83,2
kabriolety 24,9 32,0 40,4 49,2 55,7 61,3 65,1 68,7 72,4 75,5

Poznámka: propočty jsou z německého trhu, ovšem orientačně je lze využít i v Česku
Pramen: EURO TAX

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.