Nejvíc prodělá kupec nového drahého vozu, tvrdí Peter Kolník

-
Milion jetých či po haváriích k opravám dovezených vozů se podle informací ze Sdružení automobilového průmyslu dostal v uplynulém desetiletí ze zahraničí na zdejší silnice. "Má to samozřejmě svoje výhody i nevýhody, ovšem skutečností zůstává, že právě ojetiny dovezené v minulých letech v největší míře ze západní Evropy umožnily mnoha zdejším lidem jezdit v autech, v jakých by se bez otevření hranic velmi pravděpodobně nikdy nesvezli," konstatuje Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v Česku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax.

Svůj názor zřejmě opíráte o předpoklad, že bez dovozu ojetin by se zdejší lidé k moderním vozům západní produkce nedostali, neboť by na nové výrobky neměli peníze...

Jsem přesvědčen, že pro devadesát procent lidí v Česku jsou nová auta ze západní Evropy či z Japonska nedostupná. Moderní ojetiny přitom jsou za cenu nejlevnějších tuzemských automobilů, mnohdy i levnější. Kvalita jetých vozů ovšem není vždy nejvyšší. Zůstává jen na konkrétním zájemci, aby koupil dobře - automobil pravidelně udržovaný, servisovaný a s prokazatelnou minulostí.

Jak starý automobil je podle vašeho názoru ještě perspektivní?

Pokud nejde o vůz po těžké havárii či sestavený z několika jiných, havarovaných, ale o kvalitní jeté auto s pravidelným servisem a dobrou údržbou, tak lze směle vsadit na auta osm, devět či deset let stará, tedy i na ročník 1990.

A najeté kilometry?

Perspektivu má i vozidlo se 130 tisíci až 150 tisíci kilometry na kontě, u dieselů se není třeba bát 150 tisíc a u větších aut dejme tomu s obsahem motoru kolem dvou litrů je únosných i 200 tisíc kilometrů. Na jakých autech se při koupi nejvíc prodělá? Na nových a drahých v cenách nad milion korun, která během prvního roku ztrácejí na ceně 25 až 35 procent, pokud samozřejmě nejde o speciality formátu Porsche, sportovního mercedesu a podobně.

Kde lze čekat naopak nejmenší ztráty?

U automobilů tuzemské produkce s minimální výbavou. Výbava se vůbec v cenách ojetin promítá jen zhruba do tří roků stáří, později se bere v úvahu ve významnější míře vlastně jen klimatizace a automatická převodovka.

A podíváme-li se na cenové ztráty přes zemi výroby?

Nejmenší pokles cen v Česku zaznamenávají evropská auta a z nich hlavně německá produkce, následují francouzské a italské vozy. Další v pořadí oblíbenosti, zájmu na trhu a s tím souvisejícími ztrátami na ceně jsou japonská vozidla a na chvostu se usadily korejské automobily.

Ztráty automobilů na ceně podle tříd a roků stáří (v %)

rok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

malé vozy 26,9 33,7 41,4 50,2 56,8 62,5 67,1 72,9 77,0 80,4
kombi 27,2 35,7 44,4 52,7 59,9 65,3 69,8 74,0 78,2 82,1
nižší střední třída 26,1 34,3 43,0 50,8 58,1 64,0 68,4 72,6 76,3 80,3
střední třída 28,5 36,4 45,3 53,6 60,8 65,8 70,3 74,7 79,0 83,2
vyšší střední třída 28,2 38,9 48,1 56,1 63,5 68,8 73,0 76,6 81,1 85,1
velké vozy 35,6 42,7 52,3 61,4 68,0 73,6 78,7 82,8 86,4 90,4
terénní vozy 27,9 38,2 46,6 53,2 60,3 65,3 70,2 73,5 76,9 79,7
velkoprostorové vozy 27,8 34,5 43,4 51,4 57,4 61,6 65,2 69,6 72,4 78,4
sportovní vozy 31,0 37,9 47,3 54,6 60,8 67,0 71,1 74,6 80,0 83,2
kabriolety 24,9 32,0 40,4 49,2 55,7 61,3 65,1 68,7 72,4 75,5

Poznámka: propočty jsou z německého trhu, ovšem orientačně je lze využít i v Česku
Pramen: EURO TAX