Nový airbag pro zadní sedadla od Toyoty

Nový airbag pro zadní sedadla od Toyoty | foto: Toyota

Nejvíce problémů bývá s airbagy, plyn může za minimum potíží

  • 61
Problémy s akcelerátorem představují pouhá 3 % stížností zákazníků na nebezpečné závady automobilů. Vyplývá to ze statistik amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu.

Nedávné problémy Toyoty s plynovým pedálem, který měl způsobovat nenadálé samovolné zrychlování vozů, zahnaly do servisů miliony řidičů. Svolávací akce v souvislosti s vadným plynovým pedálem se tak do historie zapsaly jako pravděpodobně doposud největší svého druhu.

Jak ale ukazují statistiky úřadu NHTSA, problémy s plynovým pedálem tvoří jen asi 3 % všech stížností, které k němu dorazily. Zveřejněné statistiky se týkají šesti největších automobilových výrobců na americkém trhu, tedy GM, Toyoty, Fordu, Chrysleru, Hondy a Nissanu. Pomalu tak vychází najevo, že reakce a následná kampaň kvůli problémům Toyot byla spíše jakýmsi honem na čarodějnice, který se zrovna hodil americkým automobilkám. Ty se totiž stále nachází ve velkých problémech.

Od roku 2003 sbírá úřad NHTSA stížnosti na technické poruchy automobilů, v jejichž důsledku dojde k dopravní nehodě při níž je některý z účastníků zraněn nebo usmrcen. Za celou dobu úřad takových stížností nasbíral přes 23 800. Ze statistky vychází jako smutný vítěz airbag. Zařízení, které má zachraňovat životy při nehodách selhává nejčastěji a může za polovinu nahlášených případů. Airbag jasně vede i v případě Toyoty, která má logicky ze všech výrobců nejvyšší podíl stížností na samovolné zrychlování. Kvůli vadným aribagům proběhlo v USA již přes 70 svolávacích akcí, které se celkově dotkly asi pěti milionů vozů sledovaných šesti značek.

Na Toyotu se od roku 2003 sneslo 2 200 stížností z nichž 253, tedy asi 11 %, souviselo s problémy s akcelerátorem. To vedlo ke svolávací akci vlastně stejných rozměrů, jako v případě vadných airbagů u všech šesti značek dohromady. I přes velkou medializaci problémů se zrychlováním jsou ale statistiky neúprosné – každoročně zaznamenala Toyota zhruba stejné množství stížností, tedy asi 40. Za první tři čtvrtletí roku 2009 bylo stížností 32.

Na automobily koncernu General Motors se přitom sešlo za stejné období 203 stížností na problémy s akcelerátorem, číslo se tedy od toho u Toyoty příliš neliší. Koncern GM má přitom celkově na kontě více než pětinásobek stížností ve srovnání s Toyotou. Podobné je to u Fordu, který zaznamenal 241 stížností na ovládání rychlosti, celkově má na kontě trojnásobek stížností oproti Toyotě. V období mezi lety 2003 a 2009 přitom GM prodalo v USA 26,5 milionu vozů, Ford 17,9 milionu a Toyota 15,3 milionu aut.