Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejvyšší čas prodat ojetinu

  22:50aktualizováno  22:50
Jaro je vrcholem bazarové sezony. V tomto období jdou ojetá auta nejvíc na odbyt. Vytěžit z toho co nejvíc peněz mohou i ti, kteří na tento čas plánují prodej vozu. Máte doma auto a chcete se ho zbavit? Tak teď je ta nejlepší doba. "V bazarech se zvyšuje poptávka, takže i ceny při výkupech jsou vyšší," vysvětluje Petr Táborský, vedoucí programu Auto-plus, který se zabývá výkupem a prodejem aut značek Volkswagen, Audi a Seat.

Ojetina | foto: AAA AUTO

Více starostí, větší zisk
Prodej ve vlastní režii je složitější a někdy možná i riskantnější, ale může přinést více peněz. Záleží na schopnostech přesvědčit kupce o kvalitách nabízeného vozu. Hlavní výhoda spočívá v tom, že z prodejní ceny není potřeba odečítat marži, která by jinak skončila v kapse autobazaru.

Je potřeba počítat s tím, že budou volat zájemci, kteří si chtějí auto prohlédnout a samozřejmě se i svézt. To stojí čas. "Takových návštěv jsem absolvoval pět. Když už se mi neozval třetí zájemce, který si auto prohlédl, chtěl jsem to vzdát a jet do bazaru. Nakonec ho koupil až pátý člověk, ale pořád se mi to finančně vyplatilo. Prodal jsem ho za stejnou cenu, jaká by byla v bazaru, a marže zůstala mně," popisuje prodej své Škody Octavia Lukáš Kočka.

Při prodeji na inzerát by se prodávající ve svém vlastním zájmu měl postarat i o kupní smlouvu. „Musí obsahovat především jména kupujícího i prodávajícího, jejich rodná čísla a základní údaje o vozidle,“ radí advokát Jan Černý.

Bazar vše zařídí
Druhým a pohodlnějším způsobem prodeje je autobazar. Ačkoliv ve většině bazarů odpadá zdlouhavá administrativa, i tady čeká prodávajícího boj. Boj o peníze.

Bazary také nabízejí dva základní rozdílné postupy při výkupu auta. Zákazník si může zvolit buďto přímý výkup, nebo komisní prodej. Při prvním způsobu dostanete peníze ihned a současně přestáváte být majitelem vozu. Inkasovaná částka je však o poznání nižší než u komisního prodeje. Rozdíl může být sedm, deset, ale i 35 procent. Záleží na solidnosti bazaru.

Při komisním způsobu zůstává auto ve vlastnictví majitele a bazar jen zprostředkuje. Za to si odebere provizi v rozmezí pěti až deseti procent z prodejní ceny.

  Jak výhodně prodat auto

1. Nepodceňte čistotu
Špinavé auto s interiérem čpícím po cigaretovém kouři kupujícího příliš nenaláká a autobazaru dá do ruky trumf v podobě nabídky nízké odkupní ceny. Vyčištění je přitom otázkou stovek korun.

2. Dbejte na vzhled
Drobné oděrky na laku lze zamaskovat. U dražších aut se vyplatí i výměna poškozených částí interiéru, skel nebo plastových lišt. Některé tyto náhradní díly seženete i na vrakovišti.
3. Neprodávejte v Praze
O množství peněz, které lze za prodávané auto získat, rozhoduje i místo prodeje. Nižší prodejní, a tedy i výkupní ceny jsou v Praze a blízko německých hranic. Více lze za auto dostat na Moravě.
4. Zkuste víc bazarů
Jestliže chcete dát auto do bazaru, objeďte jich několik. Nabízené výkupní částky se výrazně liší. Stejně tak i marže při komisním prodeji.
5. Nepodceňte smlouvu
Prodej auta mějte podložen smlouvou. Díky ní se zbavíte možných komplikací po prodeji.
6. Neskrývejte závady
Při prodeji se vyplatí zakrýt nedostatky. Snaha získat co nejvíc peněz by však neměla vést k zatajování závažných vad, které mohou zapříčinit poničení vozu nebo dokonce ohrožovat zdraví posádky.

"Prodávající by si před cestou do bazaru měl zjistit, kolik za vůz může požadovat. Platí, že cena nabídnutá bazarem by měla být maximálně o 15 procent nižší, než jaká je představa prodávajícího. Samozřejmě jen pokud vychází z reálného základu,“ říká Jan Kupec ze společnosti AutoPoint, která se specializuje na výkup a prodej prověřených vozů.

Ocenění po telefonu

Jednou z cest, jak zjistit hodnotu auta, je i ocenění po telefonu. To nabízejí některé autobazary. "Tento způsob je velmi ošemetný. První odhad bývá příznivý. Když však člověk přijede do bazaru, je všechno jinak. Na zákazníka je vytvořen obrovský tlak a výsledná cena je diametrálně odlišná od původně nabízené. Prodejce většinou argumentuje různými nálezy, o nichž při telefonickém odhadu nevěděl. Ne každý zákazník tomuto nátlaku dokáže odolat a podhodnocený vůz neprodá," vysvětluje Táborský.

Chcete-li si s prodejem starého auta koupit jiný vůz, jak autobazary, tak prodejci nových aut nabízejí výkup formou protiúčtu. Bazar však nabídne částku přibližně na úrovni přímého výkupu.

Prodeji by měla předcházet příprava auta. Prvním dojmem vůz neposuzují jen laici, ale i pracovníci výkupu v autobazarech. "Špatným kosmetickým stavem dává majitel auta šanci obchodníkovi argumentovat nižší výkupní cenou. Umytí interiéru či motoru jednoznačně doporučuji. Je to investice, která se určitě vrátí," radí Petr Táborský.

Jiné je to s opravami. Záleží na hodnotě auta i rozsahu opravy. "U vozidla za 80 tisíc je důležité, aby bylo v pořádku po technické stránce. Oděrka na laku tolik nevadí. U vozidla za 250 tisíc je potřeba mít v pořádku vše. Jinak cena hodně klesá," říká Jan Kupec. Podle Petra Táborského by cena opravy neměla přesáhnout 10 procent z ceny vozu.

Autoři:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.