Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejzábavnější česká motorka startuje

  10:30aktualizováno  10:30
Setkat se v posledních letech s motocyklem ryze české výroby není vůbec jednoduché. Letos se ale představila velká novinka písecké firmy VM, která už se prohání v terénu. Nový stroj má všechny předpoklady stát se uznávaným pokračovatelem bohaté tradice českých motocyklových značek.

Nová česká motorka VM 610 SMR | foto: Motohouse

Prototyp VM 610 SMR jsme mezi prvními v republice vyzkoušeli a naostro prohnali po závodní trati. Stroj má zaděláno na úspěch. Bezpochyby se v současnosti jedná o nejzábavnější motorku, která se v Česku vyrábí. Důkazem je i čtvrté místo, které na námi testovaném stroji vydobyl o několik dní později motocyklový závodník David Brabec na prvním podniku Mistrovství ČR Supermoto v Písku.

nová česká motorka

Světová premiéra byla v Praze - čtěte ZDE

Jednoválcový, kapalinou chlazený speciál byl konstruován ve stylu motocyklů třídy "supermoto", což zjednodušeně řečeno znamená, že se jedná o stroj určený pro zábavu, ostřejší jízdu, postavený na vysokém podvozku a předurčený k ostřejšímu zacházení.

"Ano, motocykl je v této fázi vývoje určen primárně pro závodní tratě," potvrzuje technik projektu, Bohumil Staša (syn jednoho z legendárních českých závodníků). "Jeho jednoznačnou předností by měla být jednoduchost a hlavně dobrá cena, která bude přijatelná i u nás."

Nová česká motorka VM 610 SMR

Motor o objemu 610 cm³ má na jednoválec výborný průběh točivého momentu, což ho ve spojení se skutečně podařeným podvozkem (finesou je stavitelný krk řízení) zaručuje takřka nekonečnou zábavu a hledání limitu stroje. Po přidání plynu vás z každé zatáčky táhne dopředu síla takřka 60 koní a mnohdy máte až co dělat, aby se zadní kolo "neutrhlo" až přespříliš. Motorky této kategorie mají rády takzvaný drift (řízený smyk) a v něm je VM 610 jako doma. K přesnému ovládání takových jízdních manévrů pak napomáhá i velice dobře čitelná, hydraulicky ovládaná spojka.

"Veškeré vnitřní součástky motoru jsou naše vlastní práce," pokračuje Staša. "Chtěli jsme mít nad jeho vývojem absolutní kontrolu. Naopak, co se týče pérování, brzd, nebo vyplétaných kol, tam jsme použili osvědčené světové značky, abychom udrželi kvalitu celého stroje."

Zajímavostí je pak použití řetězu ČZ, který je vyráběn v nedalekých Strakonicích a symbolicky poukazuje na bohatou tuzemskou motocyklovou tradici.

VM 610 SMR v číslech
motor jednoválec, vrtání x zdvih: 95 x 86 mm, zcela vlastní konstrukce s kartery Praga
startování nožní pákou
ovládání spojky hydraulické
plnění karburátor Keihin
převodovka 5stupňová
pérování Öhlins, upside-down
brzdy radiální Gold Fren
řetěz ČZ Chains
hmotnost nad 110 kg

Autoři:


Témata: Písek, Strakonice, Praga


Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Distinguished Gentleman's Ride - spanilá jízda motorek Prahou
OBRAZEM: Frajeři s kníry profrčeli Prahou

V neděli si přesně v poledne přes 92 tisíc elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepilo symbolický knírek na světlomet svého klasického „oldschool“...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.