Škoda Octavia

Škoda Octavia | foto: Škoda auto

Nejžádanější ojetina ve střední Evropě: stříbrná octavia

  • 23
Nejžádanější ojetina ve střední Evropě má stříbrný nebo šedý lak, pět dveří, benzinový motor pod kapotou a stojí v kolem 6 tisíc eur, což je asi 165 tisíc Kč.

Vyplývá to ze statistik společnosti AAA AUTO, které shromažďují data z trhu s ojetinami v ČR, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku.

Úplně ideální pak je, pokud má taková ojetina jméno Škoda, Renault, Ford, Opel nebo Peugeot.

"Od tohoto ideálu středoevropských motoristů ovšem existuje řada odchylek," upozornil ředitel výkupu autobazarů AAA AUTO Petr Vaněček. Například v Maďarsku je nejoblíbenější Suzuki, které se tam vyrábí, v Rumunsku zase všechny předběhla místní Dacia.

Rozdíly jsou i v oblibě barev. Například v Čechách a na Slovensku je vedle ceněné stříbrné velmi oblíbenou barvou i červená. V Maďarsku o ni naopak příliš velký zájem není, zato se tam ale více prosazuje černá barva, která je v ČR i na Slovensku na okraji zájmu.

Poláci a Rumuni zase mají v oblibě modrou, která se v celkovém žebříčku oblíbenosti dostala na druhou příčku.

Značné rozdíly pak výzkum ukázal i v oblíbenosti naftových motorů. Zatímco v Rumunsku jimi bylo vybaveno 49 % všech aut, která tam loni skupina AAA AUTO prodala, v ČR to bylo 30 %, v Polsku 26 %, na Slovensku 19 % a  v Maďarsku pouhých 16 % všech aut. Zájem o naftové vozy přitom trvale roste ve všech pěti zemích.

Pozoruhodné výsledky přinesl výzkum i v oblasti stáří vozů. Zatímco v kategorii vozů do tří let stáří vede Rumunsko, kde si je díky daňové politice, která zvýhodňuje mladší vozy, loni pořídilo 34 % zákazníků, následované ČR a Polskem s 18 procenty, v Maďarsku se pro zánovní vůz rozhodlo 16 % a na Slovensku jen 12 % zákazníků.

Skutečnost, že Češi jsou národem chalupářů, pak dokládá zjištění, že se u nás prodává třikrát více ojetých kombíků než třeba v Maďarsku. Takže každý pátý vůz je v ČR v provedení kombi.

Naopak Rumunsko je zemí sedanů, kterých se tu prodá 27 % z celkového počtu všech karosářských provedení. Ve všech zemích přesto jasně vítězí pětidvéřové hatchbacky.