Nejžádanější ojetiny na čas podraží

- Zájemci o koupi jetého auta by měli zpozornět: odborníci soudí, že dosavadní relativní klid na trhu se staršími vozy pomalu končí. Obchod se oživuje a v situaci, kdy je ve srovnání s nedávnou minulostí omezen dovoz ojetin z ciziny, se dosud přebohatá nabídka zřejmě do léta zúží a ceny porostou. "Platí to hlavně pro automobily v ceně do sta tisíc korun, které mají v obchodu s ojetinami výsadní - až osmdesátiprocentní - podíl," ...
tvrdí Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen motorových vozidel a v republice výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax. Zdražení v nejžádanější kategorii starších aut Kolník odhaduje do deseti procent.

"Dotkne se to mnoha lidí. Vždyť v zemi v posledním desetiletí neustále roste obchod se staršími vozy a z posledních průzkumů plyne, že na jeden nový automobil se v Česku ročně prodá v průměru tři a půl ojetiny, tedy dost přes půl milionu aut," pokračuje Peter Kolník.

Chybějí kvalitní auta

Na přelomu loňského a letošního roku se prodej jetých vozů prakticky zastavil. "Svou roli tradičně sehrála zima, nově obchod ovlivnily změněné a mnoha motoristům dodnes nejasné podmínky povinného ručení," vysvětluje Peter Kolník. Snížení zájmu potvrzují i významní prodejci, například největší zdejší bazar AAA Auto Praha nebo z mimopražských třeba karlovarský Auto Mudra, který patří k nejstarším a nejvyhledávanějším bazarům v západních Čechách. "Ovšem zájem se začíná zvedat a už teď si troufám tvrdit, že ojetin sice je v Česku dost a dost, ale vskutku kvalitních starších aut ne bouraček slepených z několika jiných či totálních vysloužilců - se na trhu nedostává," konstatuje majitel karlovarského bazaru Rudolf Mudra. A právě tady čeká růst cen. "Bude se týkat pěkných vozů od ročníku výroby zhruba 1993 všech cenových kategorií - od favoritů a felicií až po mercedesy," upřesňuje Mudra. Peter Kolník svůj odhad zvýšení cen rovněž cílí na kvalitní ojetiny, ovšem jejich spektrum rozšiřuje pro ročníky výroby z celé první poloviny devadesátých let, tedy pro auta, jejichž dovoz ze zahraničí začátkem letošního roku prakticky skončil. "Ceny porostou tak, jak se během jara a léta budou vyprodávat vozidla, dovezená do země ještě za starých podmínek před závěrem roku 1999," míní Peter Kolník.

Zvlášť láká diesel

Během minulého desetiletí se z ciziny do Česka dostal milion ojetin, z toho zhruba 150 tisíc vloni. "Pokud se skutečně v praxi potvrdí, že nebude možné do země dovážet jetá auta starší ročníku 1995, jak vše zatím nasvědčuje, musí se úbytek z nabídky levnějších vozů v jejich cenách projevit," pokračuje Peter Kolník. Ten pro období do léta očekává u vozů starších 12 let pokračující pokles cen, kategorie automobilů do 50 tisíc korun cenový pohyb nezaznamená. Nabídka do 100 tisíc však už podraží zhruba o 10 procent stejně jako auta do 150 tisíc korun, vozidla do 200 tisíc korun budou podle Kolníkova názoru cenu držet na současné úrovni. A dražší auta, která se přece jen prodávají méně, budou i v období jarního rostoucího zájmu vykazovat pravidelný pokles v průměru jednoho procenta z ceny měsíčně. "Zvýšený zájem - a tedy i větší ceny - čekám ve všech kategoriích zachovalých dieselů," doplňuje Peter Kolník. "Korunová úspora na kilometru ve srovnání s benzinovým autem je po nedávných zdražení pohonných hmot víc a víc lákavá." Šéf nákupu bazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek souhlasí s názorem, že přibližně o deset procent do jara až léta 2000 podraží solidní auta z devadesátých let cenové kategorie do sta tisíc korun. Ovšem u vozů, které na hodnotě tratí už delší čas s železnou pravidelností - jde o velká a provozně náročná auta typu Ford Scorpio, Opel Omega a podobně -, se podle jeho názoru ceny ani při omezení dovozu nezvýší. Naopak, jejich pokles bude pokračovat zhruba dosavadním tempem. "Pokud například Opel Omega 2.0 ročníku 1995 stál vloni na podzim asi 240 tisíc korun, je nyní stejný vůz za 200 tisíc a v březnu se neprodá za víc než 185 tisíc korun. Ještě o pět až deset tisíc korun nižší jsou a budou ceny stejně starého Fordu Scorpio 2.0," říká Pánek.

Směr vrakoviště

Jestliže se celý loňský rok tradovalo, že v Česku na kupce čeká nejméně 300 tisíc ojetin a dalších asi 150 tisíc vozů přibylo vloni, tak nejeden motorista možná zapochybuje, proč by v takovém nadbytku měly ceny růst. "Zima víc než kterékoliv jiné období roku pošle spoustu starých automobilů ze silnic na vrakoviště," odpovídá Peter Kolník a má na mysli nejen nehody, ale také přirozené konce starých škodovek, žigulíků, trabantů, wartburgů i jiných vozů sice slavnějších značek, ovšem za svým zenitem - aut, která kvůli technickému stavu a původu ze sedmdesátých a často i osmdesátých let už s velkou pravděpodobností nikdy nikdo nekoupí. Na vrakovištích bude čím dál tím víc mizet také šrot, importovaný v době bezbřehých dovozů ze západní Evropy ať už v podobě neskutečných bouraček nebo nejrůznějších slepenců. "Právě lidé, kteří kvůli omezeným finančním možnostem drželi až do konce dosluhující nebo jinak nekvalitní auta, se po zimě zpravidla nezařadí ke kupcům nových drahých vozidel. Budou hledat tam, kde je to v Česku zatím nejobvyklejší - v již zmíněné cenové kategorii jetých automobilů do sta tisíc korun," vysvětluje Peter Kolník.

Na vrakovištích neodvratně budou čím dál víc končit vysloužilá auta, o něž při přetlaku nekvalitního zboží na trhu ojetin už nikdo nebude mít zájem.