Někdo radí aditiva, jiný benzin

-
Zimní nafta má dobře sloužit do dvacetistupňových mrazů s rezervou jen plus minus jednoho stupně. "Kdo ví, že jede do větších mrazů, ten musí shánět naftu arktickou, která vyhoví do dvaatřicetistupňových mrazů. Je ale o padesát až sedmdesát haléřů na litru dražší a zdaleka ne všechna čerpadla ji nabízejí," říká Vladimír Matějovský z pražského Ústavu paliv a maziv. Odolnost nafty proti mrazu lze zvýšit přidáním aditiv. "Ovšem ani při dvou- až trojnásobném zvýšení dávky aditiv nevzroste odolnost nafty proti mrazu o více než pět procent," upozorňuje Matějovský. Někteří odborníci však nedoporučují používání aditiv dlouhodobě. Za další řešení považují petrolej, kterého se v zimě do paliva míchá až třicet procent. Stanislav Mourek, vedoucí plzeňského diesel-servisu, radí v případě mrazivé nouze - třeba na cestě,když řidiče zaskočí problém y a auto přestává jet - přitankovat do nafty do dvou litrů benzinu při desetistupňovém mrazu a při dvacetistupňové zimě má podíl benzinu v naftě vzrůst až na třicet procent.

Témata: Éčka