BMW X3

BMW X3 | foto: BMW

Některá BMW údajně také překračují emisní normy, tvrdí ekologové

  • 16
Některé dieselové vozy BMW v běžném provozu výrazně překračují evropské emisní normy. S odvoláním na informace mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT to napsal v nejnovějším čísle časopis AutoBild.

Podle něj by tak mohl skandál s emisemi zasáhnout po Volkswagenu další německou automobilku. Volkswagen tento týden přiznal, že v některých jeho autech byl instalován software, který při testech uměle snižoval emise.

Podle údajů ICCT překračují vozy BMW X3 xDrive 20d evropskou emisní normu Euro 6 na oxidy dusíku při běžném provozu až jedenáctkrát. Organizace uvádí, že vozy BMW tak produkují víc oxidu dusíku než naftový Volkswagen Passat, u kterého americké úřady poprvé odhalily software pro manipulaci s emisemi při testech.

„Všechny údaje z měření poukazují na to, že to není problém specifický pro Volkswagen,“ uvedl o emisích oxidů dusíku u dieselových vozů ředitel evropské divize ICCT Peter Mock. Podle AutoBildu se „teprve ukáže, jestli i další výrobci kromě VW používají falšovací software“.

Mluvčí BMW ale takové obvinění ve vyjádření pro AutoBild odmítl. „U BMW nejsou žádné funkce, které by rozeznávaly testovací emisní cykly. Všechny výfukové systémy zůstávají aktivní i mimo měřicí cyklus,“ uvedl.

Volkswagen přiznal, že do zhruba 11 milionů vozů instaloval software, který umožňuje rozpoznat, kdy se u auta měří emise. Při testech proto auta vytvářela dojem, že jsou šetrnější k životnímu prostředí, než tomu je ve skutečnosti. Kvůli skandálu skončil ve středu ve funkci generální ředitel automobilky Martin Winterkorn.

Je paradoxní, že v celém začátku emisní kauzy Volkswagenu figuruje i BMW. Právě ve srovnání, které vedlo k odhalení nesrovnalostí s vykazováním emisí u Volkswagenu, hrálo významnou roli BMW X5. To podle zkoumání limity splňovalo a naopak Volkswageny Jetta a Passat je vysoce překračovaly. Více čtěte zde.

K pádu akcií stačí jeden článek

Článek uveřejněný v AutoBildu dobře ilustruje paniku, která se v souvislosti se skandálem VW rozlila na kapitálových trzích. První dva dny tohoto týdne padaly o desítky procent akcie Volkswagenu a o miliardy eur přicházeli největší podílníci, jako rodiny Piech a Porsche nebo katarský fond (více zde).

Jednu dobu dokonce tržní kapitalizace (součet hodnot všech akcií) Volkswagenu klesla pod úroveň Daimleru a na dostřel bylo i BMW. Tedy dvě automobilky, které v reálu vyrábějí výrazně méně aut a mají menší tržby, měly srovnatelné ocenění jako světový autovýrobce číslo jedna.

Teď se ale evidentně karta obrátila. Akcie Volkswagenu od středy poměrně výrazně korigují ztráty. „Naopak u BMW následoval propad hodnoty akcií o přibližně 10 procent, přičemž celodenní ztráta činí v tuto chvíli 6,5 %,“ všímá si tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank. A i když informaci bavorská automobilka dementovala, stále po třetí hodině odpoledne akcie odepisovaly přes pět procent.

, ,