Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Některé silnice jsou rizikem pro vůz

  9:37aktualizováno  9:37
Byl to docela tvrdý oříšek pro redakčního Peugeota 405, třináct let starou ojetinu, prověřovanou zároveň v dlouhodobém testu. Během tří dnů jsme s ním ujeli přes 1300 kilometrů po nejhorších silnicích v republice (a spojovacích úsecích mezi nimi). Kupodivu peugeot přežil bez viditelné úhony.

Dospěli jsme k názoru, že mnohé silnice 1. třídy včetně těch, které jsou označovány jako mezinárodní silniční tahy, jsou dosti často v dlouhých úsecích v naprosto havarijním stavu. Přesto se dají projet i s běžným silničním autem. Nesmíte ovšem polevit v pozornosti, nesmíte si na nějakém náhodně bezproblémovém úseku pomyslet, že platnost značky Pozor, terénní nerovnosti již skončila, a musíte vydržet často dosti tvrdé údery, které se od kol najíždějících na díru prudce přenášejí do rukou na volantu.

Také vás nesmí opustit štěstí. Například v tom smyslu, aby vás v některé zatáčce vůz směřující do protisměru nevytlačil do díry na kraji vozovky nebo abyste v hodně rozbitém úseku plném mělkých děr nevjeli do jedné, která je o hodně hlubší a nebezpečnější. Rovněž musíte počítat s velmi nízkým jízdním průměrem. Jednak vám rychlejší jízdu nedovolí dopravní značky, které v rozbitých úsecích nařizují notně zpomalit a navíc vám i svědomí velí nebýt k autu příliš nemilosrdný.

Typická díra v Turnově

Ladislav Drbohlav, který je soudním znalcem také v oboru autoopravárenství, se s námi vypravil k jedné typické díře v silnici. Měla necelých padesát centimetrů v průměru a hloubku přibližně dvacet centimetrů. Zela při kraji poměrně úzké vozovky nedaleko centra Turnova v Sobotecké ulici. "Takovýto výtluk, kterých je po celém městě Turnov i okrese Semily hodně, působí řidičům a provozovatelům nemalé finanční náklady, které je nutno po zimním období investovat při opravách do motorového vozidla.

Projetí výtlukem způsobuje poškození geometrie náprav s následným nadměrným sjížděním pneumatik. Dále pak při určité shodě okolností může nastat deformace disku či proražení pneumatik. Po krátkém časovém období jízdy na takových silnicích se závady projevují jako zvětšené vůle v zavěšení ramen náprav, čepů řízení, ložisek nábojů kol, elementů pérování," uvedl znalec.

Proč jsme jezdili právě tudy?

Úseky, které jsme osobně kontrolovali, určili naši čtenáři, jež jsme na počátku března vyzvali, aby nám zaslali tipy na největší silniční tankodromy v Česku. Správci silnic - to jest v případě dálnic a silnic první třídy Ředitelství silnic a dálnic a v případě silnic druhé a třetí třídy krajské úřady - zatím ještě nemají statistiku zimních škod, a tedy nejpostiženější silniční úseky, vyhodnocenou, a navíc spoléhat na oficiální zdroje se nám v tomto případě raději nechtělo. Do redakce došly stovky tipů na rozbité silnice, další se sešly na internetovém chatu a faxu. Nakonec jsme se rozhodli zkontrolovat pouze několik desítek úseků, zpravidla na silnicích první třídy a ještě ne ve všech oblastech republiky.

Z časových důvodů jsme byli nuceni vynechat jižní část republiky, nedospěli jsme ani na úplný východní okraj. Zaměřili jsme se na úseky, které určili minimálně tři různí čtenáři. První den jsme se vypravili do jihozápadního bezprostředního okolí hlavního města. Jako děsuplný popisovali čtenáři stav silnic mezi Zbraslaví a Vraným nad Vltavou, v Řevnicích, v úseku mezi Řevnicemi a Mníškem pod Brdy a také úsek Mníšek - Řitka. Jako opravdu velmi špatná, vyžadující jízdu rychlostí často jen kolem třicítky, se jevila cesta do Vraného a Řitky. Na obou bylo velké množství výtluků, část byla sice vyspravovaná, ale dosti hrubými záplatami, které někdy samy vytvářely na silnici další hrboly. Naopak na ostatních úsecích se dalo jet vcelku standardně.

Semilsko a Morava

Druhý den jsme dojeli až na Moravu, byť samozřejmě na velkou část barvitě popisovaných katastrofálních úseků nezbyl čas. Přitom jsme zvládli zkontrolovat i některé úseky mezi řidiči nechvalně proslulého Semilska. Hned na úvod jsme si projeli mezinárodní silnici číslo 10 v úseku Turnov - Železný Brod. Silnice se pod tíhou projíždějících vozů pěkně zvlnila, navíc jedna díra stíhá druhou. Místy i na jinak zcela volných úsecích je rychlost omezena až na 30 kilometrů. Vyhýbat se dírám zajetím na krajnici rozhodně nedoporučujeme, protože silnice na několika místech vypadá, že se brzy sesune do koryta vedle tekoucí řeky.

Co dělat s vozem, který nám poškodil výmol:

* odstavit auto a zavolat policiil

* sepsat žádost o náhradu škody. Obsahovat musí místo nehody, přesný čas nehody, rozsah poškození, typ auta a SPZ, jméno a adresu řidičel

* k žádosti připojit policejní protokol a vše odeslat správci komunikace
"Tahle silnice už stála spoustu řidičů spoustu peněz," vypráví Jiří Zajíc, pracovník jednoho železnobrodského pneuservisu, a netváří se vůbec vesele, přestože v tomto případě platí, že neštěstí jiných přináší práci a peníze. "Zrovna před pár dny tu byla paní s renaultem, u kterého vjetí do výtluku znamenalo zničený hliníkový disk a pneumatiky, což je škoda zhruba za sedm a půl tisíce. Paní spěchala za obchody, takže na policii čekat nechtěla a raději i takovou ztrátu oželela. Podobných případů tu máme každý týden několik," uzavírá.

Případ Batňovice

Ještě než jsme se dostali na Moravu, vyzkoušeli jsme si jízdu po tankodromu v Batňovicích, které leží mezi Trutnovem a Náchodem na silnici I/14. "Tahle silnice se už měla rekonstruovat před dvaceti lety, ale stále se to odkládá," říká starosta Jiří Vojtěch, který přiznává, že kvůli této silnici si na radnici často stěžují místní obyvatelé i řidiči, kteří tudy projíždějí. Na začátku obce je tabule označující nerovnosti v délce osmi kilometrů. I když to tak na první pohled nevypadá, je to pravdivá informace.

V silnici, která je až na pár úseků "zalepených" asfaltem celá dlážděna kostkami, sice není mnoho výtluků, ale podloží pod povrchem se často a velmi různorodě propadá, což ovšem není dopředu příliš vidět a řidič to pak při jízdě pocítí opravdu bez varování. "Mohl bych vyprávět o proražených olejových vanách a dalších osudových škodách na mnoha autech," říká obyvatel Batňovic Bohuslav Rudolf, který zde má dennodenní zkušenosti. Právě v těchto dnech se má o rekonstrukci silnice rozhodovat a podle starosty existuje dosti vysoká pravděpodobnost, že by to konečně letos mohlo vyjít. Náklady se vyšplhají na sedmdesát milionů.

Silnice smrti

Za Olomoucí směrem na Ostravu je pár kilometrů dálnice. Když dálnice skončí, následuje nejprve asfaltová čtyřpruhová silnice (ovšem bez krajnic a středových svodidel) s velmi častými výtluky, ale pravé potěšení pro milovníky nerovností přijde na dvoukilometrovém úseku před Hranicemi, kde chybějí spáry mezi panely a jízda tady je skutečně utrpením. Když betonka skončí, není příliš mnoho důvodů k radosti, jelikož v asfaltu například přímo v Hranicích je bezpočet výtluků. Po cestě zpět do Prahy jsme se ještě přesvědčili o stavu přivaděče Jihlava - dálnice D1, dosti často zmiňovaného čtenáři.

Tato silnice je velmi zákeřná. Několik desítek i stovek metrů je vozovka téměř zcela hladká, ale následuje několik desítek metrů dlouhý úsek, na němž je nemožné alespoň do některé díry nevjet. Třetí den byla na programu cesta na západ. Silnice Praha - Karlovy Vary je relativně dobře sjízdná, i když ani tady není problém narazit kolem na výtluk. Jízdu navíc znepříjemňují na mnoha místech podélné koleje vyjeté kamiony. Pořádná masáž rukou od drnčícího volantu však čeká na řidiče až v úseku mezi abertamskou křižovatkou a Božím Darem na silnici první třídy číslo 25. Jde zhruba o čtyři kilometry a na silnici je k vidění to, co jinde jen stěží. Asfalt je rozpraskaný jako půda na záhonku v parném létě. Navíc jsou jednotlivé ostrůvky velmi často vydrolené.

Cesta z Karlových Varů do Plzně, na kterou jsme vyjeli vzápětí, bývala ještě před pár lety ve velmi dobrém stavu. Teď je na ní prakticky všude vidět, že její povrch dosluhuje a leckde dá řidiči opravdu zabrat. Například ve dvoukilometrovém stoupání za Bečovem se vrchní vrstva koberce ve velkých plochách vydrolila. "Jde o následek nevhodně zvolené technologie při rekonstrukci zhruba před pěti lety," přiznávají karlovarští silničáři. Tomáš Kaas, ředitel karlovarské správy Ředitelství silnic a dálnic, připouští, že oba úseky potřebují velmi nutně důkladnou opravu. "Plán na letošek ještě schválen není, ale věřím, že se na ně dostane," tvrdí ředitel. Než nás silnice dovede do Plzně, ještě si řidič nad mnoha výtluky, zejména v okolí Bezvěrova, notně zanadává.

Dobrých zpráv pomálu

Otakar Vacín z Ředitelství silnic a dálnic řidičům nemůže slíbit, že se všechny postižené úseky letos opraví. "Jen předběžný odhad zimních škod, které přišly z krajů, hovoří na námi spravovaných silnicích a dálnicích o škodách kolem 3,5 miliardy korun. My však zatím máme k dispozici na větší celky jen dvě stě milionů a na opravy silnic zhruba miliardu. Přitom víme, že na to, aby se stav znormalizoval, by bylo zapotřebí - to se týká všech silnic, včetně druhých a třetích tříd - ročně investovat pět miliard po dobu pěti či šesti let," uzavírá Vacín.

Tipy čtenářů MF DNES na špatné silnice:

* silnice č. 125 - D1 - Tehov - Vlašim

* Jilemnice - Horní Branná

* (okres Česká Lípa) - úsek Dubá - Nedamov koupaliště

* silnice II. třídy č. 432 v úseku Hulín - Holešov

* silnice II. třídy č. 438 směr Holešov - Bystřice pod Hostýnem mezi obcemi Jankovice a Hlinsko pod Hostýnem a průtah obce Bílavsko na této silnici

* z Mělníka na Mladou Boleslav úsek mezi Byšicí a Vysokou Libní

* na silnici mezi Zakšínem a Tuhaní (okr. Česká Lípa)

* spojnice mezi městy Znojmo a Hrušovany nad Jevišovkou

* silnice první třídy mezi Uherským Ostrohem a Blatnicí p. sv. Ant.

* silnice č. 33 mezi Pískem a Táborem v jižních Čechách

* silnice č. 425 přes město Rajhrad - hlavní tah Brno - Břeclav

* silnice Kaznějov - Úněšov, hned v Kaznějově za odbočkou na Mrtník v okrese Plzeň-sever

* Hlučín - Ostrava

* Vsetín - Velké Karlovice

* silnice z Rokytnice v Orlických horách do Nebeské Rybné



Některé úseky silnic 1. třídy zařazené do plánu oprav

kraj

číslo silnice

úsek

Středočeský

2

průtah Zásmuky

Jihočeský

3

Kaplice - Skoronice

Plzeňský

20

Losina - hranice kraje

Karlovarský

20

Bečov - stoupací pruh

Liberecký

35

sjezd ze Stráže nad Nisou

Královéhradecký

11

Týniště nad Orlicí - Lípa nad Orlicí

 

14

Náchod - Dolní Radechová

Vysočina

19

průtah Kámen

 

38

přivaděč Jihlava

Olomoucký

47

průtah Hranice

Moravskoslezský

48

Český Těšín - Frýdek-Místek

Zlínský

69

Vsetín - Rokytnice


Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic


Zkušený řidič linkového autobusu obhajuje práci silničářů

Vasil Romža je od roku 1965 profesionálním řidičem autobusu. Za tu dobu najel více než milion a tři čtvrtě kilometrů. Je zaměstnancem ČSAD Jablonec nad Nisou.
Na kterých trasách se obyčejně pohybujete a s jakým stavem silnic se nejčastěji setkáváte?
Nejvíce jezdím tady na horských a podhorských silnicích v okresech Liberec, Jablonec nad Nisou a Semily. Silnice jsou vesměs ve špatném stavu.
Je jejich stav lepší, nebo horší než dřív?
Jednoznačně horší. Rok od roku se stav zhoršuje. Přibývají nové díry, ty staré se prohlubují. To už nemluvím o vyjetých kolejích, ujíždějících krajnicích a tak dále...
Myslíte, že stav silnic se může podepsat na technickém stavu automobilů, které po takovém povrchu často jezdí?
No, jéje. Zrovna nedávno jsem viděl utržené kolo u auta poté, co řidič vjel do hluboké díry, zalité vodou.
Jízda po takových silnicích musí být i dost stresující...
Je. Přestože nejezdím se svým autobus patří mému zaměstnavateli -, jsem už taková povaha, že s tím co mne živí, zacházím ohleduplně, a proto se snažím pokud možno dírám vyhýbat. Chce to být pořád na pozoru, zvláště po dešti, kdy lze opravdu jen těžko odhadnout, jak je výtluk hluboký. Navíc musíte sledovat chování řidičů, kteří to zde dobře neznají, jedou rychle a pak právě kvůli záludnostem na silnici často neočekávaně prudce brzdí či mění směr.
Myslíte, že za špatný stav silnic mohou silničáři?
Nemyslím. Jsem přesvědčen, že dělají, co mohou, a že je mrzí, jak silnice v současné době vypadají. Potřebovali by prostě víc peněz. Soudím tak i podle toho, že například teď v zimě, přestože sněhu bylo opravdu požehnaně, se jim dařilo silnice držet vcelku průjezdné. Je však otázka, kolik je ta zimní údržba stála a kolik peněz jim potom zbude na opravy škod.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.