Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nekvalitní nafta prodraží provoz dieselu víc než aditiva

aktualizováno 
-
Nekvalitní palivo je pro naftový motor pohroma. "Může dělat problémy při spalování, ale zvlášť zlé jsou následky na vstřikovacím mechanismu," upřesňuje Petr Svoboda, který se na Plzeňsku věnuje dieselovým motorům přes tři desetiletí.

"Vždyť jestliže u současného osobního auta vydrží při předepsané údržbě motoru a patřičné kvalitě paliva čerpadlo zhruba půl milionu kilometrů, klesá jeho životnost přičiněním nafty s obsahem mechanických částic nebo příměsí vody třeba na pouhých sto tisíc kilometrů. Vstřikovací trysky za normálních okolností slouží nejméně sto tisíc kilometrů, ovšem problematické palivo jejich životnost snižuje až na třetinu," vypočítává Petr Svoboda a doplňuje, že běžné opravy čerpadla dieselu stojí s ohledem na rozsah poškození od 10 tisíc do 30 tisíc korun a za nové čerpadlo se podle typu platí 40 až 60 tisíc korun. Odborníci se shodují, že majitel dieselu by měl být opatrný už při nákupu paliva. Existuje dost případů, kdy se nevyplatila levná, leč záhadná nafta kupovaná pod rukou v kanystrech od řidičů náklaďáků hlavně kolem velkých staveb. Nebezpečná bývá nabídka překupníků a pochybovat lze také o naftě z osamocených stojanů v různých družstvech či maličkých firmách po vsích nebo výrobních areálech na kraji městeček. "Nikdo stoprocentně nevyloučí, že třeba při distribuci se palivo všelijak pomíchá. Vzpomínám na případ,kdy jsme v práci měli diesel, který z naftového stojanu natankoval směs tvořenou osmašedesáti procenty benzinu," říká Petr Svoboda. "Proto s ohledem na své zkušenosti doporučuji tankovat spíš u velkých značkových stanic. Jednak budí větší důvěru, mají velký obrat paliv, a hlavně když už něco zaskřípe, tak reagují okamžitě. Nemohou si přece dovolit skandál. Dál radím jezdit pokud možno k jedné a téže osvědčené stanici to aby nebyly pochybnosti ani při maléru. Tankovat naftu je dobré nejpozději v okamžiku, kdy se rozsvítí kontrolka rezervy. Palivo se tak naředí a do systému se nedostanou koncentrované zbytky s usazeninami, případně s vodou. Pokud už lze v nádrži takové zbytky ve větší míře očekávat, určitě neuškodí dát nádrž vyčistit. Stojí to kolem pěti set korun a motorista bude možná překvapen, jaká špína vyteče. Doporučuji to zvlášť v případech, kdy je motor při dojíždění nádrže o poznání hlučnější než s nádrží plnou," uvádí Petr Svoboda. Ten na rozdíl od jiných expertů nepatří k přesvědčeným zastáncům přidávání aditiv do nafty. "Nejvýznamnější dodavatelé sami naftu aditivují, další aditiva cestování s dieselem jen prodražují. Já za důležitější považuji včasné výměny kvalitních palivových filtrů," zdůrazňuje Petr Svoboda. Naopak Stanislav Mourek, vedoucí Svobodova plzeňského diesel-servisu, proti přídavkům aditiv do nafty ze zásady není. "Pokud neprospějí, tak palivu a motoru určitě neuškodí. Zabraňují zmrznutí nafty, váží na sebe případnou vodu, máme s nimi dobré zkušenosti," sděluje Stanislav Mourek. "Při tankování opravdu kvalitní zimní nafty u solidních čerpacích stanic však aditiva bývají jen důkazem štědrosti motoristovy peněženky." Zastáncem přidávání aditiv do nafty je i Vladimír Matějovský z pražského Výzkumného ústavu paliv a maziv. "Aditiva eliminují nejednu případnou horší vlastnost nafty. Sám je používám a nemyslím, že by provoz dieselu, pro který se řidiči rozhodují hlavně kvůli úsporám, nějak zvlášť prodražovaly. Přípravek, který kupuji, mě stojí zhruba 30 korun na sto litrů nafty,tedy asi třicet haléřů na litr." Vladimír Matějovský odhaduje,že třetina dodavatelů v letošní zimě nabízenou naftu aditivuje. "Nemohu dělat reklamu jednotlivým společnostem, ale obecně lze konstatovat, že se jedná o nejvýznamnější firmy," uvádí Vladimír Matějovský. "Na motoristův dotaz by čerpadláři měli sdělit, jakou naftu prodávají."

Autor:


Témata: Éčka


Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.