"Vždyť jestliže u současného osobního auta vydrží při předepsané údržbě motoru a patřičné kvalitě paliva čerpadlo zhruba půl milionu kilometrů, klesá jeho životnost přičiněním nafty s obsahem mechanických částic nebo příměsí vody třeba na pouhých sto tisíc kilometrů. Vstřikovací trysky za normálních okolností slouží nejméně sto tisíc kilometrů, ovšem problematické palivo jejich životnost snižuje až na třetinu," vypočítává Petr Svoboda a doplňuje, že běžné opravy čerpadla dieselu stojí s ohledem na rozsah poškození od 10 tisíc do 30 tisíc korun a za nové čerpadlo se podle typu platí 40 až 60 tisíc korun. Odborníci se shodují, že majitel dieselu by měl být opatrný už při nákupu paliva. Existuje dost případů, kdy se nevyplatila levná, leč záhadná nafta kupovaná pod rukou v kanystrech od řidičů náklaďáků hlavně kolem velkých staveb. Nebezpečná bývá nabídka překupníků a pochybovat lze také o naftě z osamocených stojanů v různých družstvech či maličkých firmách po vsích nebo výrobních areálech na kraji městeček. "Nikdo stoprocentně nevyloučí, že třeba při distribuci se palivo všelijak pomíchá. Vzpomínám na případ,kdy jsme v práci měli diesel, který z naftového stojanu natankoval směs tvořenou osmašedesáti procenty benzinu," říká Petr Svoboda. "Proto s ohledem na své zkušenosti doporučuji tankovat spíš u velkých značkových stanic. Jednak budí větší důvěru, mají velký obrat paliv, a hlavně když už něco zaskřípe, tak reagují okamžitě. Nemohou si přece dovolit skandál. Dál radím jezdit pokud možno k jedné a téže osvědčené stanici to aby nebyly pochybnosti ani při maléru. Tankovat naftu je dobré nejpozději v okamžiku, kdy se rozsvítí kontrolka rezervy. Palivo se tak naředí a do systému se nedostanou koncentrované zbytky s usazeninami, případně s vodou. Pokud už lze v nádrži takové zbytky ve větší míře očekávat, určitě neuškodí dát nádrž vyčistit. Stojí to kolem pěti set korun a motorista bude možná překvapen, jaká špína vyteče. Doporučuji to zvlášť v případech, kdy je motor při dojíždění nádrže o poznání hlučnější než s nádrží plnou," uvádí Petr Svoboda. Ten na rozdíl od jiných expertů nepatří k přesvědčeným zastáncům přidávání aditiv do nafty. "Nejvýznamnější dodavatelé sami naftu aditivují, další aditiva cestování s dieselem jen prodražují. Já za důležitější považuji včasné výměny kvalitních palivových filtrů," zdůrazňuje Petr Svoboda. Naopak Stanislav Mourek, vedoucí Svobodova plzeňského diesel-servisu, proti přídavkům aditiv do nafty ze zásady není. "Pokud neprospějí, tak palivu a motoru určitě neuškodí. Zabraňují zmrznutí nafty, váží na sebe případnou vodu, máme s nimi dobré zkušenosti," sděluje Stanislav Mourek. "Při tankování opravdu kvalitní zimní nafty u solidních čerpacích stanic však aditiva bývají jen důkazem štědrosti motoristovy peněženky." Zastáncem přidávání aditiv do nafty je i Vladimír Matějovský z pražského Výzkumného ústavu paliv a maziv. "Aditiva eliminují nejednu případnou horší vlastnost nafty. Sám je používám a nemyslím, že by provoz dieselu, pro který se řidiči rozhodují hlavně kvůli úsporám, nějak zvlášť prodražovaly. Přípravek, který kupuji, mě stojí zhruba 30 korun na sto litrů nafty,tedy asi třicet haléřů na litr." Vladimír Matějovský odhaduje,že třetina dodavatelů v letošní zimě nabízenou naftu aditivuje. "Nemohu dělat reklamu jednotlivým společnostem, ale obecně lze konstatovat, že se jedná o nejvýznamnější firmy," uvádí Vladimír Matějovský. "Na motoristův dotaz by čerpadláři měli sdělit, jakou naftu prodávají."
Nekvalitní nafta prodraží provoz dieselu víc než aditiva
"Vždyť jestliže u současného osobního auta vydrží při předepsané údržbě motoru a patřičné kvalitě paliva čerpadlo zhruba půl milionu kilometrů, klesá jeho životnost přičiněním nafty s obsahem mechanických částic nebo příměsí vody třeba na pouhých sto tisíc kilometrů. Vstřikovací trysky za normálních okolností slouží nejméně sto tisíc kilometrů, ovšem problematické palivo jejich životnost snižuje až na třetinu," vypočítává Petr Svoboda a doplňuje, že běžné opravy čerpadla dieselu stojí s ohledem na rozsah poškození od 10 tisíc do 30 tisíc korun a za nové čerpadlo se podle typu platí 40 až 60 tisíc korun. Odborníci se shodují, že majitel dieselu by měl být opatrný už při nákupu paliva. Existuje dost případů, kdy se nevyplatila levná, leč záhadná nafta kupovaná pod rukou v kanystrech od řidičů náklaďáků hlavně kolem velkých staveb. Nebezpečná bývá nabídka překupníků a pochybovat lze také o naftě z osamocených stojanů v různých družstvech či maličkých firmách po vsích nebo výrobních areálech na kraji městeček. "Nikdo stoprocentně nevyloučí, že třeba při distribuci se palivo všelijak pomíchá. Vzpomínám na případ,kdy jsme v práci měli diesel, který z naftového stojanu natankoval směs tvořenou osmašedesáti procenty benzinu," říká Petr Svoboda. "Proto s ohledem na své zkušenosti doporučuji tankovat spíš u velkých značkových stanic. Jednak budí větší důvěru, mají velký obrat paliv, a hlavně když už něco zaskřípe, tak reagují okamžitě. Nemohou si přece dovolit skandál. Dál radím jezdit pokud možno k jedné a téže osvědčené stanici to aby nebyly pochybnosti ani při maléru. Tankovat naftu je dobré nejpozději v okamžiku, kdy se rozsvítí kontrolka rezervy. Palivo se tak naředí a do systému se nedostanou koncentrované zbytky s usazeninami, případně s vodou. Pokud už lze v nádrži takové zbytky ve větší míře očekávat, určitě neuškodí dát nádrž vyčistit. Stojí to kolem pěti set korun a motorista bude možná překvapen, jaká špína vyteče. Doporučuji to zvlášť v případech, kdy je motor při dojíždění nádrže o poznání hlučnější než s nádrží plnou," uvádí Petr Svoboda. Ten na rozdíl od jiných expertů nepatří k přesvědčeným zastáncům přidávání aditiv do nafty. "Nejvýznamnější dodavatelé sami naftu aditivují, další aditiva cestování s dieselem jen prodražují. Já za důležitější považuji včasné výměny kvalitních palivových filtrů," zdůrazňuje Petr Svoboda. Naopak Stanislav Mourek, vedoucí Svobodova plzeňského diesel-servisu, proti přídavkům aditiv do nafty ze zásady není. "Pokud neprospějí, tak palivu a motoru určitě neuškodí. Zabraňují zmrznutí nafty, váží na sebe případnou vodu, máme s nimi dobré zkušenosti," sděluje Stanislav Mourek. "Při tankování opravdu kvalitní zimní nafty u solidních čerpacích stanic však aditiva bývají jen důkazem štědrosti motoristovy peněženky." Zastáncem přidávání aditiv do nafty je i Vladimír Matějovský z pražského Výzkumného ústavu paliv a maziv. "Aditiva eliminují nejednu případnou horší vlastnost nafty. Sám je používám a nemyslím, že by provoz dieselu, pro který se řidiči rozhodují hlavně kvůli úsporám, nějak zvlášť prodražovaly. Přípravek, který kupuji, mě stojí zhruba 30 korun na sto litrů nafty,tedy asi třicet haléřů na litr." Vladimír Matějovský odhaduje,že třetina dodavatelů v letošní zimě nabízenou naftu aditivuje. "Nemohu dělat reklamu jednotlivým společnostem, ale obecně lze konstatovat, že se jedná o nejvýznamnější firmy," uvádí Vladimír Matějovský. "Na motoristův dotaz by čerpadláři měli sdělit, jakou naftu prodávají."
Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano
„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...
Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt
Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně
Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...
Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu
Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...
Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt
Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...
První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid
Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...
KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části
Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...