Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nekvalitní tlumiče ničí auto a mohou vést až k nehodě

aktualizováno 
- Jestli se motoristé ke své smůle chovají macešsky k některým automobilovým dílům, jsou mezi nimi určitě tlumiče pérování. »Z rozsáhlých průzkumů, ve kterých odpovídalo třicet tisíc lidí v pěti evropských zemích, vyplynulo, že jen jeden z pěti řidičů považuje tlumič za součástku, která má důležitý vliv na bezpečnost jízdy,« říká Indir Bijedič.
Ten v Česku zastupuje výrobce tlumičů Monroe, které patří k nejrozšířenějším na světě a využívá je také bezpočet starších i nových vozů tuzemské produkce.
»Tři z pěti řidičů nikdy nenechali u svého auta vyměnit tlumič a varující je i skutečnost, že každý třetí vůz má alespoň jeden tlumič pérování vadný,« tvrdí Bijedič. V tuzemsku se sice podle dostupných informací podobný průzkum neuskutečnil, ovšem odborníci se domnívají, že stav automobilů na zdejších silnicích včetně kvality tlumičů je obecně horší než v západní Evropě. Přitom právě tlumiče pérování mají významný vliv na bezpečnost i pohodlí jízdy. »Udržují kola automobilu v kontaktu se silnicí, čímž zajišťují řiditelnost a ovladatelnost vozu. Druhým rozhodujícím úkolem tlumičů je ustálení polohy karoserie, a tím i zajištění pohodlí cestujících,« vysvětluje Indir Bijedič. Konkrétní fakta poskytla německá nezávislá organizace pro technický dozor v motorismu TÜV. Její experti zjistili, že vůz s tlumiči z poloviny opotřebovanými zabrzdil z rychlosti 80 kilometrů v hodině o 2,1 metru dál než auto s bezvadnými tlumiči. Na vozidle s jedním defektním tlumičem se brzdná dráha protáhla o 2,6 metru, což je bohatě k tomu, aby krizová situace skončila nehodou. Při projíždění zatáčky o poloměru 40 metrů dostali s bezvadným autem technici TÜV průkazný smyk při rychlosti 64 kilometrů v hodině, zatímco s tímtéž vozem, ale vybaveným tlumiči z poloviny opotřebovanými, ztratila zadní kola adhezi už při rychlosti 57 kilometrů v hodině. »Smyk byl tak náhlý, že ani zkušený řidič nezvládl řízení a vůz začal rotovat,« plyne z testů TÜV. Nekvalitní tlumiče nepříznivě ovlivňují rovněž jízdu na mokru, šidí - samozřejmě v neprospěch bezpečné jízdy - řídicí jednotku ABS, přispívají k únavě řidiče, a ač se to možná zdá k nevíře - také k oslnění protijedoucích: karoserie vozu s vadnými tlumiči totiž nadměrně kmitá a s ní samozřejmě kmitají i světla. Konečně - nedobré tlumiče nepříznivě ovlivňují rovněž mechanické části vozidla, a to v míře, jakou si málokterý řidič uvědomuje. »Ještě se tak ví o neblahém účinku na pneumatiky, ovšem při špatných tlumičích se nadměrně opotřebovává i převodka řízení, kulový kloub řízení a zavěšení kol, ložiska kol, převodovka, silentbloky, diferenciál, brzdy, kardanový kloub a pružiny pérování,« vypočítává Indir Bijedič.

Jak poznat špatný tlumič

KONTROLA
v servisu vybaveném patřičnou technikou je nejjistější. Vůz by ji měl absolvovat po každých 20 tisících kilometrech a určitě s výměnou pneumatik. Tlumiče pérování mají orientačně životnost podobnou jako pneumatiky a delší v případech, kdy vůz jezdí po rovných cestách. Stav tlumičů naopak zhoršuje častá jízda po nerovnostech a větší zatěžování automobilu.

ÚNIK OLEJE je nejjednoznačnější signál »odcházejícího« tlumiče. Někdy se objeví olejové skvrny na zemi za koly vozu, jindy olej jen prosakuje nečistotou na tlumiči. V každém případě je to špatné znamení.

PLOŠKY NA DEZÉNU PNEUMATIK rovněž signalizují špatnou funkci tlumičů pérování. Když motorista vymění jen pláště a vadné tlumiče na voze nechá, budou plošky na nových pneumatikách brzy také.

NAKLÁNÍ-LI SE AUTOMOBIL v zatáčkách nepříjemně do boku, bude to velmi pravděpodobně také závadou na tlumičích. Zkušenosti ukazují, že na nepříjemné pocity a někdy až na nevolnost související s nakláněním vozu v zatáčkách si nejdřív stěžují pasažéři na zadních sedadlech.

PODÉLNÉ NAKLÁNĚNÍ automobilu - při prudkém brzdění na předek, a naopak při ostřejší akceleraci na zadek - je signálem nedobrých tlumičů.

NEDRŽÍ-LI VŮZ STOPU
v silném větru nebo v plném obsazení »plave« na silnici, je opět dobré prověřit stav a kvalitu tlumičů pérování. Totéž platí, když odskakují kola či kmitá řízení, varující jsou i nárazy do omezovačů dráhy závěsů kol.

BLIKAJÍ-LI za snížené viditelnosti protijedoucí řidiči na znamení, že si připadají oslněni, může to být - vedle špatně seřízených světel či zapnutých dálkových světel důvod ke kontrole stavu tlumičů pérování. Vůz se špatnými tlumiči se totiž při jízdě naklání a někdy až kmitá, což může vést k oslnění protijedoucích.

HOUPÁNÍ AUTOMOBILU RUKOU v rozích také odhalí špatné tlumiče, ovšem na tuto zkoušku může vsadit hlavně odborník s praxí. Orientačně lze konstatovat, že dobrý tlumič by se měl zastavit nejpozději do půldruhého kmitu.

PŘI VÝMĚNĚ TLUMIČE je nutné dát vozu celý pár na jedné nápravě, nikoliv nahradit jen jeden vadný kus. Nedodržení této praxe se projeví v jízdních vlastnostech automobilu i v trvanlivosti tlumičů.
(hč)

Automobil s padesátiprocentními tlumiči pérování snadno na nerovnostech ztrácí kontakt s vozovkou - snímek je z testovacích jízd v Německu.

Autor:


Témata: Ložisko, nehody


Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.