Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci označí kvůli ekologii auta jako ledničky

  9:03aktualizováno  9:03
Každé nové auto v Německu dostane podobnou ekonálepku jako lednička. Kontroverzní pravidlo se ale některým výrobcům nelíbí. Auta totiž dělí do tříd s přihlédnutím k hmotnosti. Některá velká SUV tak dostanou lepší známku než malé městské vozy.

Porsche Cayenne S Hybrid | foto: Porsche

Nový systém označování energetické úspornosti automobilů schválil německý parlament. Auta budou podobně jako ledničky, pračky nebo žárovky dostávat nálepky vyjadřující jejich hospodárnost.

Nové německé pravidlo se ale nelíbí zahraničním automobilkám a ekologickým aktivistům. Tvrdí, že systém označování byl ušit na míru právě domácím vozům a je nespravedlivý k opravdu úsporným autům.

Na první pohled je vše v pořádku. Auta dostanou známky podobně, jako je tomu v případě řady elektrospotřebičů: nejlepší je A+, nejhorší G. Značku ale auto nedostane za absolutní hodnotu spotřeby nebo množství CO2, které při provozu vyprodukuje. V potaz je totiž brána i hmotnost vozidla, a tak těžká auta mohou získat lepší známky než malé úsporné vozy.

Německá média často uvádí příklad, že třeba Porsche Cayenne Hybrid nebo Audi Q7 3.0 TDI dostanou podle návrhu známku B – stejnou jako třeba Toyota Aygo. Obě SUV přitom vyprodukují zhruba 190 gramů CO2 na kilometr jízdy, zatímco aygo asi 100 g/km.

Proti tomuto způsobu označování vozů se staví především francouzské automobilky a také Fiat. Tyto podniky tradičně ve své produkci spoléhají na malé vozy a v posledních letech dosáhly výrazného poklesu produkce CO2 prodávané flotily. Automobilky tvrdí, že německý způsob značení je diskriminuje.

Různé ekologické skupiny také považují systém označování za matoucí. Rády by viděly systém, kdy žádné auto s produkcí CO2 větší než 130 g/km nedostane lepší známku než C.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Ford Focus 1,0 EcoBoost ...
Ford Focus 1,0 EcoBoost ...

r.v. 2015, naj. 58 340 km, benzín
410 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.