Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci rozšiřují emisní zóny. Staré diesely mají utrum

  14:47aktualizováno  14:47
Německá města dále omezují vjezd autům s vysokou úrovní vypouštěných emisí. Od Nového roku je zavedeno šest nových nízkoemisních zón a zpřísňuje se 19 stávajících. Nově vyhlásili regionální nízkoemisní zónu Poruří, která má 850 kilometrů čtverečních.

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Regionální nízkoemisní zóna Poruří zahrnuje území 14 měst mezi Dortmundem a Duisburgem.

Nově bylo vyhlášeno také 6 nových zón a zpřísněna jsou pravidla pro vjezd do 19 už existujících zón včetně významných center jako jsou Stuttgart, Frankfurt nad Mohanem, Karlsruhe nebo Mannheim. Do některých už třeba starší dieselová auta vůbec nemohou.

"Německo řeší problémem znečištění ovzduší prachem, a proto v oblastech s intenzivní automobilovou dopravou postupně od roku 2008 zavádí nízkoemisní zóny. Inspirací byly zkušenosti s podobnými zónami zřízenými v 90. letech ve švédském Göteborgu nebo Stockholmu," vysvětluje Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.

"Tam se zóny osvědčily jako efektivní opatření, které snížilo emise velmi nebezpečných jemných prachových částic až o 40 %. Dobré zkušenosti se snižováním emisí jemného prachu zavedením zóny má také Berlín,“ dodává.

Postižené jsou hlavně diesely

V Německu rozlišují vozidla podle výše emisí výfukových plynů do 4 kategorií. Automobily s nejhoršími emisemi škodlivin (vozy s benzinovým motorem bez katalyzátoru) nemají nárok na žádnou plaketu a tak nemohou vjet do žádné z nízkoemisních zón.

Vozy s nejnižšími emisemi naopak získávají plaketu zelenou a mohou vjíždět do kterékoli zóny. 

Pokud máte benzinové auto splňující aspoň normu Euro 1, už dostáváte nejvyšší zelenou plaketu. Naftová auta splňující ekonormu Euro 2 dostávají červenou, za Euro 3 žlutou a za Euro 4 a 5 nejvyšší zelenou vinětu. Německá města postupně zpřísňují a omezují jednotlivým "barvám" vjezd. Za jízdu bez samolepky, na které je zapsána i SPZtka vozu, mohou policisté napařit čtyřicetieurovou pokutu.

"Automobily s dieselovými motory mohou získat lepší plaketu, pokud jsou dodatečně vybavena schváleným typem tzv. filtru pevných částic," uvádí Centrum pro životní prostředí a zdraví.

Nejlevněji známku seženete přímo v Německu. Stojí 5 euro, tedy zhruba 130 korun. Kdo má obavy, že by se v Německu na stanicích technické kontroly nedomluvil, může si ji ještě před cestou koupit za 300 korun ve vybraných českých STK. K získání německé ekologické plakety je nutné předložit originál velkého technického průkazu.

Zavádění zón se chystá i v Česku

"Znečištění jemným prachem je věnována velká pozornost, neboť v současnosti představuje z hlediska životního prostředí největší zdravotní riziko jak v Evropě, tak v Česku," uvádí Šuta. "Krátkodobé vdechování prachu zvyšuje počet zánětlivých onemocnění plic, působí negativně na srdečněcévní systém, vede ke zvýšení počtu hospitalizací a k vyšší úmrtnosti. Dlouhodobé působení prachu zhoršuje plicní funkce u dětí i dospělých, zvyšuje počet chronických obstrukčních onemocnění plic a snižuje délku dožití.“

"Nízkoemisní zóny kromě Německa fungují také v Dánsku, Švédsku, Holandsku nebo Velké Británie. Zavedení nízkoemisních zón připravuje Francie nebo Rakousko a diskutuje se o nich i v řadě dalších zemí," uvádí Centrum pro životní prostředí a zdraví.

V České republice umožnila městům vyhlásit nízkoemisní zóny novela zákona o ovzduší, která nabyla platnosti 19. října 2011. Ve svém plánu zlepšování kvality ovzduší se zavedením zóny počítá například Praha. Plánuje je i Ostrava a dlouhodobě i Ústí nad Labem. Brno je naopak odmítá.

Majitelé vozidel si budou muset koupit a vylepit emisní plakety vydávané ministerstvem životního prostředí. Řidičům, kteří by do zóny vjeli nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku mají mít například místní obyvatelé nebo automobily záchranného systému.

Zóny mají v Česku být jen v oblastech, které zároveň mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy.

Německé nízkoemisní zóny od 1. ledna 2012

Jednotlivé zóny jsou označeny barvou emisní plakety jakou musí být minimálně vybaveny vozu, které jsou oprávněny do ní vjíždět.

  • Bádensko-Württembersko
    červená známka: Markgroningen
    žlutá známka: Freiburg, Heidelberg, Heidenheim, Heilbron
    Herrenberg, Ilsfeld, Karlsruhe, Leonberg, Ludwigsburg, Mannheim, Mühlacker, Pfinztal, Pforzheim, Pleidelsheim-Ignersheim-Freiberg, Reutingen, Schramberg, Schwabische, Gmünd, Tübingen, Ulm, Urbach
    zelená známka: Stuttgart
  • Bavorsko
    žlutá: Augsburg, Mnichov
    červená: Neu-Ulm
  • Berlín
    zelená: Berlín
  • Brémy
    zelená: Brémy
  • Dolní Sasko
    zelená: Hannover, Osnabrück
  • Hesensko
    zelená: Frankfurt nad Mohanem
  • Sasko
    zelená: Lipsko
  • Sasko-Anhaltsko
    žlutá: Halle, Magdeburk
  • Severní Porýní-Vestfálsko
    červená: Bonn, Hagen, Kolín nad Rýnem, Porůří (Bochum, Bottrop, Castrop-Rauxel, Dortmund, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Gladbeck, Herne, Herten, Mühlheim, Oberhausen, Recklinghausen), Wuppertal
    žlutá: Dinslaken, Dortmund (Teilbereich Brackeler Straße), Düsseldorf, Krefeld, Münster, Neuss

 Zdroj: Bundesumweltamt





Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.