Němci vyšetřují, jak moc lžou automobilky o spotřebě

aktualizováno 
Je poměrně známé, že udávané hodnoty spotřeby nemají mnoho společného s realitou. Podle měření německých úřadů ale automobilky falšovaly i laboratorní hodnoty. Teď by jim mohlo hrozit, že budou muset platit obrovské odškodnění.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Dieselgate byla dosud otázkou nadměrných oxidů dusíku. Speciální software ovlivnil chování motoru tak, že v běžném provozu vyprodukoval několikanásobně vyšší množství toxických oxidů dusíku, než je dovoleno. Výsledkem byl podvod, který ale nijak nezasáhl zákazníka jako takového.

Teď by se to ale mohlo změnit. Podle nejnovějších zjištění německého Spiegelu vyšetřují německé úřady podvod, který se bude dotýkat přímo majitelů aut. Výrobci totiž nekale manipulovali se spotřebou.

Udávané vs. naměřené hodnoty

  • Audi A6 3.0 TDI
    Udáno: 5,0 l/100 km, 133 g CO2 na km
    Naměřeno: 6,8 l/100 km, 179,6 g CO2 na km
    Odchylka 35 %
  • Jaguar XE 20d
    Udáno: 4,0 l/100 km, 106 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,1 l/100 km, 136 g CO2 na km
    Odchylka: 28,3 %
  • Range Rover Evoque TD4
    Udáno: 4,9 l/100 km, 129 g CO2 na km
    Naměřeno: 6,0 l/100 km, 157,9 g CO2 na km
    Odchylka: 22,4 %
  • VW Polo 1.2 TDI
    Udáno: 3,7 l/100 km, 99 g CO2 na km
    Naměřeno: 4,6 l/100 km, 121,8 g CO2 na km
    Odchylka: 23,0 %
  • Mercedes-Benz C 220 d
    Udáno: 4,3 l/100 km, 115 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,2 l/100 km, 140 g CO2 na km
    Odchylka: 21,7 %
  • Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi
    Udáno: 4,1 l/100 km, 109 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,0 l/100 km, 131,5 g CO2 na km
    Odchylka: 20,6 %
  • VW Touran 2.0 TDI
    Udáno: 4,7 l/100 km, 125 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,6 l/100 km, 148,8 g CO2 na km
    Odchylka: 19,1 %
  • Smart fortwo 0.8 CDI
    Udáno: 3,3 l/100 km, 86 g CO2 na km
    Naměřeno: 3,8 l/100 km, 101,7 g CO2 na km
    Odchylka: 18,3 %
  • VW Passat Variant 2.0 TDI
    Udáno: 4,5 l/100 km, 120 g CO2 na km
    Naměřeno: 5,3 l/100 km, 141,3 g CO2 na km
    Odchylka: 17,8 %
  • Volvo V60 D2
    Udáno: 4,1 l/100 km, 109 g CO2 na km
    Naměřeno: 4,7 l/100 km, 125,7 g CO2 na km
    Odchylka: 15,3 %
  • Porsche Macan S Diesel
    Udáno: 6,2 l/100 km, 164 g CO2 na km
    Naměřeno: 7,1 l/100 km, 187,2 g CO2 na km
    Odchylka: 14,2 %
  • VW Touareg 3.0 TDI
    Udáno: 6,6 l/100 km, 174 g CO2 na km
    Naměřeno: 7,6 l/100 km, 202,4 g CO2 na km
    Odchylka: 16,3 %
  • Audi A3 Sportback 2.0 TDI
    Udáno: 4,1 l/100 km, 112 g CO2 na km
    Naměřeno: 4,7 l/100 km, 125,7 g CO2 na km
    Odchylka: 12,2 %

Spolkový úřad pro motorová vozidla provedl opakované měření u 54 modelů. Téměř 30 z nich v laboratoři vykázalo vyšší emise CO2 a s tím i vyšší spotřebu, než kolik stálo v technickém průkazu. U testovaného Audi A6 3.0 TDI byla spotřeba vyšší téměř o dva litry, o 35 % vyšší než udávaná. Velké odchylky se ukázaly např. i u Jaguaru XE, Range Roveru Evoque, Mercedesu C 220 d, Opelu Zafira, Volvo V60 a Porsche Macan.

Měření, která mají k dispozici němečtí novináři, byla provedena v souvislosti s opakovanými prověrkami emitovaných oxidů dusíků. Na začátku tohoto roku si je kvůli dieselgate vyžádala vyšetřovací komise Spolkového ministerstva dopravy. Na základě výše uvedených zjištění se teď chce zaměřit i na hodnoty emisí CO2.

Co to může znamenat pro automobilky? Finanční ztráty. Pokud byly u jednotlivých modelů uváděny lživé hodnoty spotřeby, zákazníci by měli mít právo na odškodnění. Pokud je rozdíl mezi nově zjištěnou a původně udávanou spotřebou vyšší než deset procent, vzniká dokonce právo na odstoupení od smlouvy a vrácení auta.

A to není vše, ve většině evropských zemí se silniční daň počítá právě podle emisí CO2. V Německu by tak Spolkové ministerstvo financí mohlo po výrobcích požadovat doplatek daně, která byla původně spočítána podle nepravdivých údajů.

Audi, Jaguar Land Rover, Mercedes, Opel, Volvo a Porsche zatím celou kauzu odmítly komentovat, neznají totiž podmínky, za jakých byla měření prováděna.

Volkswagen, v jehož případě byla vyšší spotřeba zjištěna u modelů Polo, Golf, Touran, Touareg a Passat, již reagoval zvýšením oficiálních údajů o spotřebě u posledních dvou jmenovaných modelů. Podle centrály ve Wolfsuburgu už do budoucna nebude možné využít všechny triky ke snížení spotřeby, o nichž jsme psali zde.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Najdete na iDNES.cz