Německé autobazary jsou plné

Půldruhého milionu ojetých aut stojí v německých bazarech. Je to o půl milionu vozů více, než bylo v posledních letech zvykem. Experti v té souvislosti hovoří o největší krizi obchodu s ojetinami za poslední dvě desetiletí. Situaci ilustruje také příběh, který přinesl německý motoristický magazín Auto Motor und Sport: Jens Rosenbrock měl vlastně štěstí. Trvalo mu totiž "jen" tři měsíce, než našel kupce pro šest let starý Volkswagen Golf, který obvykle býval v bazarech trhákem. A prodejní cena? Šest tisíc marek, tedy o polovinu méně, než v Německu udává agentura Schwacke, která sleduje průměrné ceny ojetých vozů. Je to také zhruba pětina proti tomu, co Rosenbrock před šesti lety za nový golf zaplatil. "Myslel jsem, že golf je sázka na jistotu. Nakonec jsem rád, že ho někdo ještě vůbec chce," říká v magazínu Jens Rosenbrock. "Prodej ojetin kopíruje klesající trh s novými auty," uvádí pro Auto Motor und Sport Norbert Blümer z Německého odborového spolku pro motorová vozidla. Další příčiny neutěšené situace vidí odborníci v drahém benzinu a vysokých daních z firemních vozů. Svůj podíl nese i zpřísnění dovozů ojetých aut do zemí na východ od Německa. Kromě Česka omezilo dovoz opotřebovaných vozů i Polsko, tradiční odběratel ojetin ve velkém. A zájem poklesl i v zemích bývalého Sovětského svazu. Překvapivě slabá poptávka je v Německu o kombi střední třídy. Mladé rodiny totiž odhalily výhody minivanů, které se v bazarech ani v krizi příliš neohřejí. Také off-roady, kabriolety a vozy s moderními turbodieselovými motory stojí v popředí zájmu i nadále. A co naopak nejrychleji ztrácí na ceně? Opel Omega, u něhož po dvou letech provozu hodnota klesne o 48 procent. Dál jsou mezi nejztrátovějšími Opel Vectra, Ford Escort a Citroën Xantia.