Audi začalo začátkem října v mexické továrně vyrábět druhou generaci svého důležitého modelu Q5.

Audi začalo začátkem října v mexické továrně vyrábět druhou generaci svého důležitého modelu Q5. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Německé automobilky se bojí Trumpa. Chce chránit USA před auty z Mexika

  • 127
Generální ředitel německého automobilového koncernu Volkswagen Matthias Müller vyjádřil obavy, že zvolení republikánského kandidáta Donalda Trumpa prezidentem Spojených států by mohlo mít negativní dopady na jeho podnik. Před možnými nepříznivými důsledky Trumpova zvolení varovalo rovněž německé sdružení automobilového průmyslu VDA.

VDA se obává nárůstu protekcionismu v USA. Trump během své předvolební kampaně například hrozil, že uvalí cla na dovoz automobilů z Mexika, aby tak chránil pracovní místa v USA. Takovýto krok by přiměl německé automobilky k přehodnocení investic do mexických továren.

„Je třeba se obávat, že Spojené státy se pod novým prezidentem budou soustředit zejména na svou vlastní ekonomiku, a to na úkor mezinárodního obchodu,“ uvedlo sdružení VDA, které zastupuje německé výrobce automobilů a automobilových součástek, včetně firem Volkswagen, Daimler či BMW.

Německé automobilky v posledních letech výrazně investovaly do továren v Mexiku, které je pro ně přitažlivé díky relativně nízkým mzdovým nákladům a bezcelnímu přístupu na trh ve Spojených státech. Automobilka BMW například v červnu zahájila výstavbu nového závodu v mexickém městě San Luis Potosi, do kterého hodlá investovat 2,2 miliardy dolarů (téměř 54 miliard Kč).

V září otevřel novou mexickou továrnu německý výrobce luxusních aut Audi, který je součástí koncernu Volkswagen. Vybudování závodu s kapacitou 150 000 vozů ročně si vyžádalo 1,3 miliardy dolarů (téměř 32 miliard Kč), napsala agentura Reuters.

Volkswagen se již déle než rok potýká se skandálem kolem manipulací s testy emisí. Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) firmu loni v září obvinila, že do vozů s naftovým motorem instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů. Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

,