Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německé severní země chtějí řidičské průkazy pro 17tileté

  8:50aktualizováno  8:50
Berlín - Šest spolkových zemí na severu Německa chystá modelový pokus vydávat řidičské průkazy už sedmnáctiletým, kteří by mohli řídit za doprovodu dospělých. V pozadí tohoto pokusu je snaha omezit nehodovost mladých řidičů. Záměr ale vedle nadšení mladých adeptů motorismu vyvolal i silnou kritiku odpůrců, poukazujících na to, že co už v některých zemích funguje, v Německu s mimořádně hustým provozem může mít opačný dopad.

"Modely, které jsou úspěšné na americkém Středozápadě nebo v řídce osídleném Švédsku, prostě nelze jednoduše přenést do Německa," namítá ministr dopravy Kurt Bodewig. Podporuje ho v tom automotoklub ADAC. Podle studií způsobují začátečníci asi čtvrtinu všech dopravních nehod v Německu. Také nehodovost ve věkové skupině 18 až 24 let patří v celosvětovém měřítku k nejvyšším. 

Podle záměru severních zemí, které chtějí návrh předložit na jaře parlamentu, by se mohli mladí lidé začít připravovat na získání řidičského průkazu po 16. roce věku a v 17 letech pak složit zkoušku. Rok by pak směli jezdit pouze v doprovodu osoby
starší 25 let, která zároveň musí nejméně sedm roků vlastnit řidičské oprávnění.

Řízení s doprovodem sice už existuje například ve Francii, Rakousku, Norsku nebo Švédsku, ale pro Němce je příkladem právě řídce osídlené Švédsko, kde se nehodovost začátečníků snížila až o 40 procent. Oprávnění pro sedmnáctileté zřejmě ještě bude předmětem debat, ale reálně se v sousední zemi rýsují naopak některá zpřísnění. Sněm dopravních soudců, kteří jednali před pár dny v Goslaru, navrhl absolutní zákaz pití alkoholu právě pro začátečníky. I když se donedávna povolená hranice 0,8 promile alkoholu snížila na 0,5 promile, je stejná i pro mladé řidiče. U smrtelných nehod lidí ve věku 18 až 24 roků hraje alkohol roli v 75 procentech případů.

V Německu je obvyklé, že návrhy sněmu dopravních soudců se poměrně brzy prosadí do zákonů. Tak tomu bylo i při zavedení pokut za telefonování mobilním telefonem při jízdě nebo snížení povolené hranice alkoholu. Loňské zavedení pokuty ve výši 30 eur (asi 960 Kč) za používání mobilu považují soudci za nedostatečné a volají po nejméně 50 eurech. Řidiči si z dosavadní pokuty moc nedělají a zákazu málo dbají.

Stejně tak soudci naléhají na omezování možností, při nichž by nákladní automobily směly předjíždět na dálnicích, a na redukci rychlé jízdy malých nákladních aut. Absolutní zákaz předjíždění pro náklaďáky ale odmítají.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.