Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

  12:15aktualizováno  12:15
Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými passaty odmítá svolávací akce zúčastnit.

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut. | foto: Volkswagen

V případě uprav vozidel s podvodným softwarem, který Volkswagen využíval pro splnění emisních norem, panují v Německu přísné podmínky. Majitelé se musí svolávací akce, při níž je tento software odstraněn, zúčastnit prakticky povinně. Hrozí jim totiž, že neprojdou na technické prohlídce a že jejich vozidlu bude odebrána homologace.

Policie v Bavorsku však teď vyslala spolkovému ministru dopravy Alexanderu Dobrindtovi jasný signál, že podobný postup není po chuti ani státním institucím. Zatím nehodlá poslat do servisu ani jeden ze svých 500 passatů.

„Policejní oddělení pro pořizování nových vozidel v Dolních Frankách (oblast na severozápadě Bavorska - pozn. red.) se po konzultaci se zemskou vládou rozhodlo, že se se svými vozy postiženými emisní aférou nezúčastní svolávací akce,“ potvrdil pro německý Focus Online mluvčí zemské vlády. „Rozhodnutí, jestli a kdy se tak stane, zatím není konečné. Ale chceme zamezit tomu, aby přehrání softwaru nezhoršilo nebo neznemožnilo vymahatelnost nároků, které by mohly v budoucnu vzniknout. Chceme vyčkat na ukončení soudních jednání ohledně náhrady škody a k tomu patří i snahy EU o zajištění odškodnění pro postižené zákazníky.“ Svolávací akce se policejní volkswageny mohou zúčastnit do konce roku 2017. „To nám dává určitý prostor. Zatím jsme nedokončili interní právní analýzu celé věci,“ doplnil mluvčí.

V pozadí za tím, že se policisté „staví na zadní“, může být i to, že Volkswagen zatím nedal zákazníkům žádnou záruku, že úpravy na vozidlech neovlivní jejich životnost. V USA zákazníci s upravenými vozy dostanou příští rok v servisu nový katalyzátor a filtr pevných částic. Motory totiž po přehrání softwaru pracují se zvýšenou recirkulací výfukových plynů, s čímž inženýři původně nepočítali.

Pokud by se celá věc dostala k soudu, budou pravděpodobně zapotřebí drahé expertní posudky. K tomu, aby německý úřad pro motorová vozidla (KBA) povolil svolávací akci, provedl i testy, které měly simulovat dlouhodobé zatížení, ale bližší informace k nim stejně jako VW neposkytuje.

Chování bavorské policie každopádně vyvolá na nejvyšších místech rozruch. KBA by mohl zakázat provoz hlídkových policejních vozů. Na druhou stranu je také precedentem pro ostatní majitele „cinklých“ aut.

Mnichovský advokát Markus Klammert, který zastupuje zákazníky VW, svým mandantům nadále doporučuje, aby update softwaru neprováděli. Jeho názor souhlasí s názorem bavorské zemské vlády. „Provedení softwarového updatu zbaví zákazníky jakýchkoliv práv vzniklých na základě odhalení vady (vrácení peněz atd.). Nebudou již moci tato práva uplatnit proti dealerům, ale museli by se soudit přímo s Volkswagenem. A to je výrazně složitější.“

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Vegani hledají auta bez kůže jen těžko. Výrobci teprve zkoumají terén

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Trend veganství dospěl i do světa automobilů. Poptávka po autech bez živočišných produktů stoupá. Jaká je v tomto...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Najdete na iDNES.cz