Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

  12:15aktualizováno  12:15
Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými passaty odmítá svolávací akce zúčastnit.

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut. | foto: Volkswagen

V případě uprav vozidel s podvodným softwarem, který Volkswagen využíval pro splnění emisních norem, panují v Německu přísné podmínky. Majitelé se musí svolávací akce, při níž je tento software odstraněn, zúčastnit prakticky povinně. Hrozí jim totiž, že neprojdou na technické prohlídce a že jejich vozidlu bude odebrána homologace.

Policie v Bavorsku však teď vyslala spolkovému ministru dopravy Alexanderu Dobrindtovi jasný signál, že podobný postup není po chuti ani státním institucím. Zatím nehodlá poslat do servisu ani jeden ze svých 500 passatů.

„Policejní oddělení pro pořizování nových vozidel v Dolních Frankách (oblast na severozápadě Bavorska - pozn. red.) se po konzultaci se zemskou vládou rozhodlo, že se se svými vozy postiženými emisní aférou nezúčastní svolávací akce,“ potvrdil pro německý Focus Online mluvčí zemské vlády. „Rozhodnutí, jestli a kdy se tak stane, zatím není konečné. Ale chceme zamezit tomu, aby přehrání softwaru nezhoršilo nebo neznemožnilo vymahatelnost nároků, které by mohly v budoucnu vzniknout. Chceme vyčkat na ukončení soudních jednání ohledně náhrady škody a k tomu patří i snahy EU o zajištění odškodnění pro postižené zákazníky.“ Svolávací akce se policejní volkswageny mohou zúčastnit do konce roku 2017. „To nám dává určitý prostor. Zatím jsme nedokončili interní právní analýzu celé věci,“ doplnil mluvčí.

V pozadí za tím, že se policisté „staví na zadní“, může být i to, že Volkswagen zatím nedal zákazníkům žádnou záruku, že úpravy na vozidlech neovlivní jejich životnost. V USA zákazníci s upravenými vozy dostanou příští rok v servisu nový katalyzátor a filtr pevných částic. Motory totiž po přehrání softwaru pracují se zvýšenou recirkulací výfukových plynů, s čímž inženýři původně nepočítali.

Pokud by se celá věc dostala k soudu, budou pravděpodobně zapotřebí drahé expertní posudky. K tomu, aby německý úřad pro motorová vozidla (KBA) povolil svolávací akci, provedl i testy, které měly simulovat dlouhodobé zatížení, ale bližší informace k nim stejně jako VW neposkytuje.

Chování bavorské policie každopádně vyvolá na nejvyšších místech rozruch. KBA by mohl zakázat provoz hlídkových policejních vozů. Na druhou stranu je také precedentem pro ostatní majitele „cinklých“ aut.

Mnichovský advokát Markus Klammert, který zastupuje zákazníky VW, svým mandantům nadále doporučuje, aby update softwaru neprováděli. Jeho názor souhlasí s názorem bavorské zemské vlády. „Provedení softwarového updatu zbaví zákazníky jakýchkoliv práv vzniklých na základě odhalení vady (vrácení peněz atd.). Nebudou již moci tato práva uplatnit proti dealerům, ale museli by se soudit přímo s Volkswagenem. A to je výrazně složitější.“

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.