Elektromobil Nissan EV-02

Elektromobil Nissan EV-02 | foto: Nissan

Německo chce být velmocí elektromobilů. Pětina lidí už na ně čeká

  • 108
Německá vláda připravuje po šrotovném pro řidiče nové slevy. Chce na silnice přivést do roku 2020 milion elektromobilů. Prvním sto tisícům majitelům přispějí ministři ze státní kasy. Podle průzkumu pětina zákazníků váhá, jestli s nákupem nového auta nepočkat, než se objeví širší nabídka aut na elektřinu.

V Německu vznikla kolem elektroaut velká euforie, některé řidiče však přivedla do nejistoty. Bude jejich příští auto jezdit na benzin, nebo už mají počkat na elektromobily? A jak to bude s provozem aut s novým pohonem, s jeho tankováním?

Agentura Puls sídlící nedaleko Norimberku zveřejnila výsledky průzkumu, podle kterého 22 procent dotázaných vážně zvažuje, že nákup nového auta odloží kvůli vidině čistějšího elektrovozu s levnějšími náklady na provoz.

"Slyšel jsem o tom a docela se mi to líbí. Ale technika ještě podle mne není úplně vyzrálá. Jako druhé auto do rodiny si umím elektromobil představit," říká Markus Kreuzer z německého Řezna.

Už před několika týdny vyhlásila německé vláda "Národní plán pro elektromobilitu". Počítá s tím, že v roce 2012 podpoří prvních sto tisíc prodaných aut na elektřinu příspěvkem. Mluví se o sumě pět tisíc eur na každé auto.

Do roku 2020 chce vláda sousedního státu přivést na své silnice milion aut s tímto novým pohonem. Doplní tak 50 milionů vozů jezdících dnes po Německu na benzin či na naftu.

Elektromobily v česku

Jak jezdí Peugeot 106 na elektřinu čtěte v TESTU

Německá ministryně pro výzkum Annette Schavanová uvedla, že akční vládní plán vznikl, aby vyslal jasný signál směrem k automobilkám, celému hospodářství, výzkumu a také k zákazníkům.

Řidiči se prý mohou těšit na to, že náklady na ujetý kilometr klesnou ve srovnání s dneškem na polovinu. Ministr dopravy Wolfgang Tiefensee prohlásil, že se Německo stane lídrem v zavádění elektromobilů. Musí proto vzniknout standardy pro používané baterie a pro jejich nabíjecí stanice.

"Až se tato auta zdokonalí, umím si představit, že budeme jezdit jen na elektřinu. Pořizovací cena a náklady na provoz pak ale nesmí být vyšší než u dnešních aut," uvádí Markus Kreuzer.

Ekologické organizace však varují vládu, aby nevyháněla čerta ďáblem. Tím chtějí dát najevo, že auta poháněná elektřinou z tepelných a jaderných elektráren nejsou ekologická. Jen odvádějí problémy a znečištění z center měst na jiná místa. Zástupci organizací zaměřených na životní prostředí volají po větším nasazení obnovitelných zdrojů energie.


Elektromobil