Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německo slaví 75 let své první čtyřproudové bezkřižovatkové silnice

  11:52aktualizováno  11:52
Německé dálnice se v dějinném povědomí často spojují s nacistickým diktátorem Adolfem Hitlerem a jeho snahou dát práci nezaměstnaným. První silnice tohoto druhu a zřejmě druhá na světě se ale v Německu postavila ještě předtím. Otevírala se právě před 75 roky - 6. srpna 1932 mezi Kolínem nad Rýnem a Bonnem.

Ilustrační foto | foto: Archiv Tomáše Jandy

"Čtyřproudovou bezkřižovatkovou silnici", jak tehdy Němci své první dálnici říkali, však paradoxně otevíral první poválečný kancléř Konrad Adenauer. V roce 1932 ale byl ještě primátorem Kolína nad Rýnem, než pak musel za nacistů funkce opustit.

"Tak budou vypadat silnice budoucnosti," prorokoval Adenauer. Zhruba 22 kilometrů dlouhou dálnici tehdy vystavělo 2700 nezaměstnaných. Má se za to, že právě tento nápad Hitler převzal.

První krátká, byť bezkřižovatková silnice sice vznikla už v roce 1921 v severní části Berlína, ale za klasickou dálnici se nepovažuje. Tou je zřejmě dálnice - autostráda - mezi Milánem a Varese na severu Itálie z roku 1924.

Původní silnice mezi Bonnem a Kolínem patřila v Německu k nejfrekventovanějším a stále častěji bývala svědkem smrtelných úrazů.

Výstavba čtyřproudové asfaltované dálnice začala v roce 1929 a trvala tři roky. Uprostřed ji však tehdy ještě nepůlil dělící pruh, a tak ti drzejší řidiči předjížděli protisměrem.

Pak už to byl Hitler, který jakéhokoli otevíraného úseku dálnice využil k propagandě. Historikové ale poukazují na to, že se význam odbourávání nezaměstnanosti výstavbou dálnic za nacistů přeceňuje. Na vrcholu stavební činnosti se podílelo kolem 125 000 dělníků, avšak nezaměstnaných bylo přes šest milionů.

"Říšské dálnice" také mnohde byly na konci války pouhá nedostavěná torza. Opět paradoxně je po válce dotáhly do zdárného konce první vlády Konrada Adenauera.

Nyní je v Německu hustá dálniční síť, která měří přes 12 000 kilometrů.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.