Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Němci mění pravidla silničního provozu. Pomohou cyklistům a zvýší pokuty

  9:49
Německý ministr dopravy Andreas Scheuer nechal přepracovat pravidla silničního provozu. Všichni, kdo se jej účastní, tedy řidiči i cyklisté, mohou z nových pravidel profitovat. Ovšem při přestupku také mnohem víc zaplatí. Scheuer chce drasticky zvýšit pokuty, třeba i za špatné parkování.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Arne Dedert/dpa

Na německých ulicích se podle informací deníku Bild mnohé změní. Parkování v druhé řadě, na cyklostezkách a chodnících i stání na silničních pruzích označených jako cyklotrasy může být v budoucnu trestáno pokutou ve výši až 100 eur (2 600 korun). Dosavadní pokuty se pohybují mezi 15 a 30 eury. Podle zprávy nebude v budoucnu tolerováno ani tříminutové zastavení v cyklistickém pruhu.

S novými pravidly silničního provozu přišlo německé ministerstvo dopravy i s novou sadou dopravních značek.

Hluboko do kapsy budou muset sáhnout především řidiči, kteří nevytvoří záchrannou uličku. Ti by měli platit pokutu ve výši až 320 eur (8 500 korun). Změny nastanou i u vyhrazených pruhů pro autobusy: v budoucnu je budou smět využívat i auta s nejméně třemi pasažéry a jezdci na elektrokoloběžkách. Je možné, že vznikne i nová dopravní značka, která řidičům zcela zakáže předjíždění dvoukolových dopravních prostředků.

Některé plány ministra dopravy Andrease Scheuera (CSU) byly známy již dříve. „Chceme zajistit bezpečnější podmínky pro cyklisty,“ vyjádřil se Scheuer pro německý deník Bild. Zvýhodněná budou společenství lidí sdílejících auta. Předně budou tvrdě potrestáni řidiči, kteří blokují záchrannou uličku. Protože tady jde podle Scheuera o životy.

FDP (Svobodná demokratická strana) se k plánům ministerstva vyjádřila částečně kriticky. „Otázkou zůstává, zda nová pravidla týkající se pruhů vyhrazených pro autobusy obstojí v praktických testech,“ vyjádřil se Oliver Lukcis, mluvčí dopravně-politické spolkové frakce FDP.

Kritika z německých měst

Návrhy ministerstva kritizují i političtí zástupci jednotlivých německých měst. V pruzích pro autobusy není podle představitele Rady německých měst Helmuta Dedyho místo pro další automobily. „Pruhy vyhrazené pro autobusy mají navíc často jiné semafory, které slouží pouze pro městskou hromadnou dopravu.“ Zároveň kritizují, že policejní kontrola počtu pasažérů ve voze bude „značně marný čin“.

Scheuer reaguje na kritiku: „Chceme zlepšit podmínky spolkům na spolujízdu – jde nám o mobilitu ohleduplnou k životnímu prostředí. Chceme vytvořit víc možností pro orgány městské hromadné dopravy. Vybízíme společnosti zajišťující dopravu, aby redukovaly počet jízd s jedním pasažérem a přispěly tak k ochraně životního prostředí.“ 

Zároveň dodal: „Žádné město, které nechce, nemusí otevírat pruhy vyhrazené pro autobusy dalším účastníkům silničního provozu. Může, ale rozhodně nemusí!“ 

Otevřením autobusového pruhu společenstvím pro spolujízdu navázalo ministerstvo dopravy na požadavek jednoho velkého města, konkrétně Düsseldorfu. „Proto je s podivem, že pan Dedy jako hlavní zástupce Městské rady označil tento návrh (podaný jiným městem) za nepraktický. Možná by se měl pan Dedy našimi návrhy zabývat ještě podrobněji,“ uvedl Scheuer.

Světový unikát

Dá se očekávat bouřlivá diskuze u návrhu na pokutu až sto eur za vypnutí systému automatického nouzového brzdění. Tvůrci novely německých pravidel silničního provozu chtějí motoristy moderních aut, kteří tento prvek aktivní bezpečnosti mají (a pravděpodobně se v roce 2022 stane povinnou výbavou nových aut), donutit, aby jej nevypínali. Toto zákonné nařízení by se pravděpodobně stalo světovým unikátem.

Například ve škodovkách se zařízení jmenuje „Front Assist“ a jako první jej dostalo malinké Citigo v roce 2011. Tyto systémy obecně používají radar nebo kameru na přídi vozu, případně kombinují obojí. Systém permanentně měří odstup od vozů před sebou. V případě, že se vozidlo blíží k překážce (například k výrazně pomaleji jedoucímu vozidlu), obvykle řidiče nejprve varuje a následně automaticky brzdí.

Za městských rychlostí do 30 km/h dokáže v optimálním případě zcela zastavit a zachránit oběma autům nárazníky, nebo alespoň zmírnit následky střetu.

Čumilové narušují práci záchranářů

Po celém Německu přibývá případů, kdy si záchranáři nebo hasiči stěžují, že je jim stále častěji znemožněn či komplikován příjezd k místu nehody. Mnozí řidiči se vůbec nesnaží vytvářet záchrannou uličku. 

Práci záchranářů tak komplikují podobně jako čumilové, kteří sledují místo nehody a pořizují si videozáznamy.

Minulé úterý byl zaznamenán případ, kdy řidič na dálnici 4 u Frechenu přijel záchrannou uličkou až k místu vážné nehody, při níž byli zraněni čtyři lidé. Teprve tam ho zadrželi policisté.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...