Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: AAA AUTO

Není záruka jako záruka. Platí i pro ojetiny?

  • 16
Na trhu ojetin se objevuje stále více zánovních aut, u nichž prodávající (a je jedno, jestli je jím autobazar nebo soukromá osoba) inzeruje, že vůz je "stále v záruce". Ale automaticky to tak není. Kupujete-li od někoho zboží v záruce, vyžádejte si písemné prohlášení, že na vás garanci převádí. Jinak přestává platit.

"Zákonná záruka v délce dvou let platí pouze ve vztahu prodávající–kupující, tedy autosalon– první majitel. Při dalším prodeji už je v roli prodávajícího autobazar, a žádný zákon nestanoví, že původní záruka stále platí. To se netýká jen aut, ale veškerého spotřebního zboží,“ upozorňuje specialista na spotřební právo Tomáš Pelikán.

Záruka se dá převést
Jediný způsob, jak záruku převést na vás coby nového majitele, je vyžádat si prohlášení, že vám původní vlastník záruční práva postupuje.

"U automobilů to však v praxi znamená, že takové prohlášení by musel mít k dispozici už autobazar od původního vlastníka, a pak ho teprve postoupit na vás,“ vysvětluje Pelikán.

A ještě jedna zajímavá věc se týká zákonné záruky. "Během těchto 24 měsíců není možné její uplatnění ničím podmiňovat, tedy ani třeba povinností jezdit s autem na pravidelné prohlídky. To může výrobce vyžadovat jen u smluvní nadstandardní záruky,“ dodává Pelikán.

Co je to smluvní záruka
Zmíněná "smluvní záruka“ nemá s tou zákonnou nic společného, a její délka se liší firmu od firmy.

Většina evropských automobilek dává dva roky, japonských tři a třeba korejská KIA pět let na celý vůz plus dva na motor a převodovku. Omezení bývá i v ujetých kilometrech, většinou 100 až 150 tisíc.

"Právní řád umožňuje takovouto výhodu poskytnout. Takže třeba u nás platí záruka po dobu celých tří let, ať už auto vlastní první nebo pátý majitel. Záruční opravy tedy uznáváme, není pouze možná výměna vozu za jiný,“ říká Tomáš Vaněk z českého zastoupení japonské Toyoty.

U všech automobilek je nutné dodržet jednu klíčovou podmínku.

"Naše pětiletá záruka – respektive sedmiletá na motor a převodovku – je plně přenosná, nutné však je, aby měl majitel řádně vyplněnou servisní knížku, potvrzující pravidelnou předepsanou péči o auto,“ doplňuje Patrik Fanc z automobilky KIA.

Alespoň VIN a razítko
Ale jak to bude v případě, že auto je téměř nové a v servisní knížce žádný záznam není?

To je běžné třeba u mnoha vozů, které autobazar AAA Auto kupuje ve Francii coby předváděcí a služební vozy přímo od výrobce, automobilky Peugeot.

Auta mají najeto do 20 tisíc kilometrů, přičemž první prohlídka je předepsána až ve 30 tisících.

"V takovém případě je nutné, aby v servisní knížce byl uvedený VIN, čili výrobní číslo automobilu, datum prodeje neboli počátku záruky a razítko prodejní organizace, tedy francouzského Peugeotu. Pak bude záruka uznána kterýmkoli evropským dealerem,“ ujišťuje technický ředitel českého Peugeotu Milan Šalamoun.

Stejně tak jsou platné všechny správně vyplněné a orazítkované servisní knížky (v jakémkoli jazyce), když auto koupíte kdekoliv v Evropě.

,