Neoriginální díly jsou pro stará auta

Automobilové náhradní díly z druhovýroby mají někdy třeba jen třetinovou cenu originálů, ovšem odborníci je doporučují pouze pro omezené využití.
Automobilové náhradní díly z druhovýroby mají někdy třeba jen třetinovou cenu originálů, ovšem odborníci je doporučují pouze pro omezené využití. K tématu se v minulosti v MF DNES vyjádřili tři znalci, z jejichž názorů vybíráme některé myšlenky.

PETR SVOBODA, obchodník s novými i jetými automobily, majitel diesel-servisu v Plzni: "Neoriginální díly patří až do vozu, který je starší než tři roky nebo absolvoval přes 100 tisíc kilometrů. Pokud se jedná o automobil u prvního majitele a v perfektním stavu, tak neradím přemýšlet o neoriginálních součástkách, byť je auto starší a třeba má i najeto víc kilometrů. Majitel by totiž byl sám proti sobě, neboť díl od náhradního výrobce téměř vždy vydrží méně než originál. Jestli jsou někde součásti z druhovýroby zvlášť rizikové, tak je to u vstřikovacích čerpadel vznětových motorů. Pokud vlastník nehodlá vůz v nejbližší době prodat, tak by měl bez váhání sáhnout po jistotě originálního kusu. Jestli ale auto brzy nabídne bazaru, tak je pro něj originální díl zbytečným výdajem."

JOSEF HODEK, autoklempíř a majitel servisu v Plzni: "Díl od náhradního výrobce patří opravdu jen do starších a již více jetých vozů. Pokud si ale zákazník přeje levnější zboží, tak mu vyhovím. Ovšem řemeslnická čest se ve mně bouří. Vždyť například na blatnících je rozdíl vidět na dálku, neboť neoriginální kus karosář nenapasuje stejně jako originál. Další kapitolou je životnost - na klempířských komponentech se někdy projeví už tři zimy. Existují ale výjimky. Bez rozpaků použiji neoriginální pryžové díly, stejně dobrou zkušenost mám s chladiči z druhovýroby. Bez omezení a zcela jednoznačně doporučuji levnější součástky lidem, kteří mají auta v hodnotě kolem padesáti tisíc korun. Ta mají před sebou posledních pár sezon a drahé opravy ztrácejí smysl."

ROMAN REŠ, opravář automobilů v Plzni: "Zásadně odmítám díly z druhovýroby pro brzdy a části, které mají bezprostřední vliv na chod motoru a bezpečnost jízdy. Nebránil bych se jejich použití při klempířských opravách méně hodnotných automobilů, bez problémů bývají některé elektrosoučásti, dokonce i alternátory či startéry."