Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neoriginální motorku Laurin & Klement vydražili za 1,2 milionu

  11:00aktualizováno  11:00
Slavná Bonhamova aukční síň připravila dražbu, ve které se prodávalo téměř tři sta motocyklů ze sbírky rakouského sběratele Fritze Ehna. Nejdražší vydraženou položkou byl nakonec motocykl Laurin & Klement prodaný za 38 900 liber. To je v přepočtu 1 128 000 korun, uvedly České Motocyklové Noviny.

Laurin & Klement CCR | foto: Bonham

Dražbu 274 motocyklů z třísetkusové sbírky odůvodnil Ehn slovy: "O prodeji rozhodlo více důvodů. Jedním z nich je, že ve svých šestasedmdesáti letech nemám žádné potomky, kterým bych mohl sbírku předat."
 
Dražba nakonec přinesla rakouskému sběrateli přes milion liber (29 milionů korun). Nejdražší položkou byl motocykl L&K, ale do "top ten" se dostal ještě další český stroj - Čechie z roku 1927.

Rakouský sběratel motorek Fritz Ehn

V dražbě byly i sportovní motocykly. Za 11,5 tisíce liber se například prodala Suzuki RG 500 po Toni Mangovi. O tisíc liber méně pak Ehn získal za legendární Suzuki Katanu. Aukcí ale prošly třeba i mopedy Puch z 90. let, které vynesly 58 liber.

Bonhamův aukční katalog vedl motocykl Laurin & Klement typ CCR jako položku pod číslem 266, píší ČMN.
 
V popisu motorky se uvádí: Motocykl byl vyroben v roce 1904. Profesor Ehn jej zakoupil ve Vídni roku 1969 od dcery prvního majitele, který motocykl zakoupil v roce jeho výroby. Kompletní renovací prošel v roce 1972 v Rossiho dílně.
 
"Když porovnáte fotografii z katalogu a původní stroj vyobrazený v prvním dílu knihy Naše motocykly od Libora Marčíka, nemůžete se ubránit dojmu, že se jedná o dva rozdílné stroje," píší noviny. Autor knihy říká: "Je to taková poloreplika."
 
"Protože tam není původní odpařovací systém, ale karburátor, musí to mít i nádrž nad ním. Ta původní v rámu slouží už jen jako dekorace. Také je tam vysokonapěťové zapalování místo nízkonapěťového," vysvětluje Libor Marčík.
 
Původně se očekávala částka 20 tisíc liber, v dražbě se ale nakonec vyhoupla téměř na dvojnásobek, uvedly ČMN.
 
CCR byl sportovní dvouválec do V o objemu 812 cm3 s vysokým výkonem pět koní vhodný k sajdkáru. Jeho výroba trvala přibližně do roku 1910 a za tu dobu brány továrny opustilo asi 500 kusů. "Do dnešních dnů se dochovalo dvacet až třicet exemplářů, jeden mají v Národním technickém muzeu," uvádí Petr Pour z Českých Motocyklových Novin.
 
"Věnoval jim ho samotný Václav Klement, ale v roce 1930 ho renovoval, takže je udělaný podle jeho tehdejšího citu, a tedy nevypadá přesně jako v době svého vzniku."

Deset nejdražších v aukci sbírky Fritze Ehna cena (eur)
Laurin & Klement CCR, 1904 38 900
Brough Superior, 1935

36 700

Vincent Black Shadow, 1952

35 600

Vincent Black Prince, 1955

34 500

MV Agusta 750 America, 1976

32 200

Böhmerland – Čechie, 1927

32 200

Neander P3, 1929

31 050

Vincent Rapide, 1950

24 150

BMW R 47, 1927

21 850

Ardie Silberpfeil, 1931

20 700

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidson
Tajná láska harleyářů bude v Praze. S bratry se prala o motorku

Karen Davidsonová je celebrita světového formátu, aspoň mezi motorkáři. Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa projede Prahou, samozřejmě na...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.