Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neos byl rychlejší a žíznivější, než slíbil výrobce

- Yamaha YN 50 Neos se v tuzemsku stala prvním dvousedadlovým skútrem, který firma nabídla v mezích cenově přijatelných a srovnatelných s nejvážnější konkurencí. Jako první proto v Česku našel širší okruh zájemců a kupříkladu hned vloni si novinku koupilo půl druhé stovky lidí. V redakčním testu MF DNES typicky městský stroj obstál nejen tam, kde má být doma, tedy právě v hustém městském provozu na rozmanitých pražských a plzeňských silnicích, ale i v extrémnějších podmínkách, které mu teoreticky vyhovovat nemusí, na dlouhých trasách a nakonec i na polních a lesních cestách či se zátěží.
Na druhé straně nepříjemně překvapil hlavně spotřebou, která se dala srovnat s výsledky nejúspornějších sériově vyráběných automobilů současnosti: jen při citlivější jízdě na dálku žádal 3,4 litru na sto kilometrů, ovšem ve městě bral 3,6 a při razantnějším cestování s plným plynem na kombinované trase spolykal v průměru už 3,8 litru na sto kilometrů. Sluší se ovšem připomenout, že to není mnoho nad katalogovou hodnotou spotřeby (Yamaha ji na rozdíl od nejedné konkurence v tuzemsku u malých skútrů zveřejňuje) ve výši 3,4 litru na sto kilometrů. Víc, než slibuje katalog, tentokrát však na opačné misce vah, Neos vykázal v maximální rychlosti: zatímco oficiální údaje uvádějí 53 kilometrů v hodině, v testu se dostal dost přes sedmdesátku. Nepříjemným překvapením byla také jízda v noci. Hezký a umírněný design Neosu dotvářející dvojitý světlomet na cestu mimo osvětlené město nestačí. Dál lze mít výhrady už jen k drobnostem. Jeden příklad za všechny: odvzdušnění nádrže je vyvedeno ne právě esteticky vedle odrazky v zadním blatníku. Navíc se kolem ošklivě chytá prach. Celkově ale skútr Neos působil příznivým dojmem. Startování bylo za všech okolností - za studena i se strojem rozpáleným snad až na maximum - bezproblémové, veškeré ovládací prvky jsou perfektně dostupné. Široké sedlo a posezení vůbec je pohodlné. K jízdě ve městě, pro kterou je Neos stavěný, lze přistoupit ze dvou pohledů: stroj poslouží i udělá radost. Při prvním přístupu klidně zvládá všechny městské povrchy silnic i přejezdy kolejí, protáhne se ucpanými křižovatkami. Jediné, co pohodu naruší, je parkování na veřejných parkovištích se strachem, že nepřehlédnutelný a ze sériové výroby jen nepříliš pevným zámkem řízení zabezpečený motocykl značné hodnoty zaujme hbitého zloděje a zmizí dřív, než se majitel vrátí. Oddychové a rekreační svezení potom dává prožít příjemné pocity z akcelerace od křižovatek, kde vzadu zůstane nejeden automobil, i z proplétání se řadami bezmocně stojících automobilistů. Jízdní vlastnosti stroje jsou výborné, dokonce se chce nesouhlasit s jedním z prvních hodnocení, podle něhož u Yamahy Neos vadí skromná reakce přední teleskopické vidlice. V testu MF DNES se malý skútr dostal díky závodnickém u naturelu jednoho z testujících jezdců i na polní a lesní cesty a hodnocení vyřčené bezprostředně po návratu bylo jednoznačné: choval se statečně, nevlnil se, snažil se držet stopu... Motor si poradil i se dvěma muži (80 a 90 kilogramů) v sedle a ani v této situaci nešel v pérování totálně na doraz. Perfektně i v těchto komplikovanějších podmínkách sloužily brzdy. Spíš než městský si proto malý skútr Neos zasloužil v testu MF DNES hodnocení jako univerzální s tím, že se uplatní nejen ve městě, ale třeba i na chatě či při lehkých výletech nebo cestách na ryby. Jen pneumatiky by musel mít jiné, kdyby se s ním jezdec měl dostat do bláta. Yamaha YN 50 Neos má vše, co je u skútru jeho kategorie obvyklé: elektrický startér, oddělené mazání, elektronické zapalování, prostor pro uložení přilby pod uzamykatelným sedlem, účinnou přední kotoučovou brzdu, pevná kola z lehké slitiny, kabát z metalízy... Pouze cena blížící se k šedesátitisícové hranici se může zdát vysoká, ale jen do chvíle, než se ukáže, že srovnatelné peníze v tuzemsku chtějí za klasické padesátkové skútry všichni významnější výrobci. A dokonalejší stroje s chlazením kapalinou a dalšími vymoženostmi bývají i v nejmenší objemové kategorii o deset až třicet tisíc dražší.

První autor je reprezentant v terénních motocyklových soutěžích

Yamaha YN 50 Neos je Japonský měststký skútr, který na zdejším trhu vzbudil větší zájem motoristů

Autor:
Témata: jízdné, Yamaha
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...