Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neos byl rychlejší a žíznivější, než slíbil výrobce

aktualizováno 
- Yamaha YN 50 Neos se v tuzemsku stala prvním dvousedadlovým skútrem, který firma nabídla v mezích cenově přijatelných a srovnatelných s nejvážnější konkurencí. Jako první proto v Česku našel širší okruh zájemců a kupříkladu hned vloni si novinku koupilo půl druhé stovky lidí. V redakčním testu MF DNES typicky městský stroj obstál nejen tam, kde má být doma, tedy právě v hustém městském provozu na rozmanitých pražských a plzeňských silnicích, ale i v extrémnějších podmínkách, které mu teoreticky vyhovovat nemusí, na dlouhých trasách a nakonec i na polních a lesních cestách či se zátěží.
Na druhé straně nepříjemně překvapil hlavně spotřebou, která se dala srovnat s výsledky nejúspornějších sériově vyráběných automobilů současnosti: jen při citlivější jízdě na dálku žádal 3,4 litru na sto kilometrů, ovšem ve městě bral 3,6 a při razantnějším cestování s plným plynem na kombinované trase spolykal v průměru už 3,8 litru na sto kilometrů. Sluší se ovšem připomenout, že to není mnoho nad katalogovou hodnotou spotřeby (Yamaha ji na rozdíl od nejedné konkurence v tuzemsku u malých skútrů zveřejňuje) ve výši 3,4 litru na sto kilometrů. Víc, než slibuje katalog, tentokrát však na opačné misce vah, Neos vykázal v maximální rychlosti: zatímco oficiální údaje uvádějí 53 kilometrů v hodině, v testu se dostal dost přes sedmdesátku. Nepříjemným překvapením byla také jízda v noci. Hezký a umírněný design Neosu dotvářející dvojitý světlomet na cestu mimo osvětlené město nestačí. Dál lze mít výhrady už jen k drobnostem. Jeden příklad za všechny: odvzdušnění nádrže je vyvedeno ne právě esteticky vedle odrazky v zadním blatníku. Navíc se kolem ošklivě chytá prach. Celkově ale skútr Neos působil příznivým dojmem. Startování bylo za všech okolností - za studena i se strojem rozpáleným snad až na maximum - bezproblémové, veškeré ovládací prvky jsou perfektně dostupné. Široké sedlo a posezení vůbec je pohodlné. K jízdě ve městě, pro kterou je Neos stavěný, lze přistoupit ze dvou pohledů: stroj poslouží i udělá radost. Při prvním přístupu klidně zvládá všechny městské povrchy silnic i přejezdy kolejí, protáhne se ucpanými křižovatkami. Jediné, co pohodu naruší, je parkování na veřejných parkovištích se strachem, že nepřehlédnutelný a ze sériové výroby jen nepříliš pevným zámkem řízení zabezpečený motocykl značné hodnoty zaujme hbitého zloděje a zmizí dřív, než se majitel vrátí. Oddychové a rekreační svezení potom dává prožít příjemné pocity z akcelerace od křižovatek, kde vzadu zůstane nejeden automobil, i z proplétání se řadami bezmocně stojících automobilistů. Jízdní vlastnosti stroje jsou výborné, dokonce se chce nesouhlasit s jedním z prvních hodnocení, podle něhož u Yamahy Neos vadí skromná reakce přední teleskopické vidlice. V testu MF DNES se malý skútr dostal díky závodnickém u naturelu jednoho z testujících jezdců i na polní a lesní cesty a hodnocení vyřčené bezprostředně po návratu bylo jednoznačné: choval se statečně, nevlnil se, snažil se držet stopu... Motor si poradil i se dvěma muži (80 a 90 kilogramů) v sedle a ani v této situaci nešel v pérování totálně na doraz. Perfektně i v těchto komplikovanějších podmínkách sloužily brzdy. Spíš než městský si proto malý skútr Neos zasloužil v testu MF DNES hodnocení jako univerzální s tím, že se uplatní nejen ve městě, ale třeba i na chatě či při lehkých výletech nebo cestách na ryby. Jen pneumatiky by musel mít jiné, kdyby se s ním jezdec měl dostat do bláta. Yamaha YN 50 Neos má vše, co je u skútru jeho kategorie obvyklé: elektrický startér, oddělené mazání, elektronické zapalování, prostor pro uložení přilby pod uzamykatelným sedlem, účinnou přední kotoučovou brzdu, pevná kola z lehké slitiny, kabát z metalízy... Pouze cena blížící se k šedesátitisícové hranici se může zdát vysoká, ale jen do chvíle, než se ukáže, že srovnatelné peníze v tuzemsku chtějí za klasické padesátkové skútry všichni významnější výrobci. A dokonalejší stroje s chlazením kapalinou a dalšími vymoženostmi bývají i v nejmenší objemové kategorii o deset až třicet tisíc dražší.

První autor je reprezentant v terénních motocyklových soutěžích

Yamaha YN 50 Neos je Japonský měststký skútr, který na zdejším trhu vzbudil větší zájem motoristů

Autor:


Témata: jízdné, Yamaha


Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.