Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neos byl rychlejší a žíznivější, než slíbil výrobce

aktualizováno 
- Yamaha YN 50 Neos se v tuzemsku stala prvním dvousedadlovým skútrem, který firma nabídla v mezích cenově přijatelných a srovnatelných s nejvážnější konkurencí. Jako první proto v Česku našel širší okruh zájemců a kupříkladu hned vloni si novinku koupilo půl druhé stovky lidí. V redakčním testu MF DNES typicky městský stroj obstál nejen tam, kde má být doma, tedy právě v hustém městském provozu na rozmanitých pražských a plzeňských silnicích, ale i v extrémnějších podmínkách, které mu teoreticky vyhovovat nemusí, na dlouhých trasách a nakonec i na polních a lesních cestách či se zátěží.
Na druhé straně nepříjemně překvapil hlavně spotřebou, která se dala srovnat s výsledky nejúspornějších sériově vyráběných automobilů současnosti: jen při citlivější jízdě na dálku žádal 3,4 litru na sto kilometrů, ovšem ve městě bral 3,6 a při razantnějším cestování s plným plynem na kombinované trase spolykal v průměru už 3,8 litru na sto kilometrů. Sluší se ovšem připomenout, že to není mnoho nad katalogovou hodnotou spotřeby (Yamaha ji na rozdíl od nejedné konkurence v tuzemsku u malých skútrů zveřejňuje) ve výši 3,4 litru na sto kilometrů. Víc, než slibuje katalog, tentokrát však na opačné misce vah, Neos vykázal v maximální rychlosti: zatímco oficiální údaje uvádějí 53 kilometrů v hodině, v testu se dostal dost přes sedmdesátku. Nepříjemným překvapením byla také jízda v noci. Hezký a umírněný design Neosu dotvářející dvojitý světlomet na cestu mimo osvětlené město nestačí. Dál lze mít výhrady už jen k drobnostem. Jeden příklad za všechny: odvzdušnění nádrže je vyvedeno ne právě esteticky vedle odrazky v zadním blatníku. Navíc se kolem ošklivě chytá prach. Celkově ale skútr Neos působil příznivým dojmem. Startování bylo za všech okolností - za studena i se strojem rozpáleným snad až na maximum - bezproblémové, veškeré ovládací prvky jsou perfektně dostupné. Široké sedlo a posezení vůbec je pohodlné. K jízdě ve městě, pro kterou je Neos stavěný, lze přistoupit ze dvou pohledů: stroj poslouží i udělá radost. Při prvním přístupu klidně zvládá všechny městské povrchy silnic i přejezdy kolejí, protáhne se ucpanými křižovatkami. Jediné, co pohodu naruší, je parkování na veřejných parkovištích se strachem, že nepřehlédnutelný a ze sériové výroby jen nepříliš pevným zámkem řízení zabezpečený motocykl značné hodnoty zaujme hbitého zloděje a zmizí dřív, než se majitel vrátí. Oddychové a rekreační svezení potom dává prožít příjemné pocity z akcelerace od křižovatek, kde vzadu zůstane nejeden automobil, i z proplétání se řadami bezmocně stojících automobilistů. Jízdní vlastnosti stroje jsou výborné, dokonce se chce nesouhlasit s jedním z prvních hodnocení, podle něhož u Yamahy Neos vadí skromná reakce přední teleskopické vidlice. V testu MF DNES se malý skútr dostal díky závodnickém u naturelu jednoho z testujících jezdců i na polní a lesní cesty a hodnocení vyřčené bezprostředně po návratu bylo jednoznačné: choval se statečně, nevlnil se, snažil se držet stopu... Motor si poradil i se dvěma muži (80 a 90 kilogramů) v sedle a ani v této situaci nešel v pérování totálně na doraz. Perfektně i v těchto komplikovanějších podmínkách sloužily brzdy. Spíš než městský si proto malý skútr Neos zasloužil v testu MF DNES hodnocení jako univerzální s tím, že se uplatní nejen ve městě, ale třeba i na chatě či při lehkých výletech nebo cestách na ryby. Jen pneumatiky by musel mít jiné, kdyby se s ním jezdec měl dostat do bláta. Yamaha YN 50 Neos má vše, co je u skútru jeho kategorie obvyklé: elektrický startér, oddělené mazání, elektronické zapalování, prostor pro uložení přilby pod uzamykatelným sedlem, účinnou přední kotoučovou brzdu, pevná kola z lehké slitiny, kabát z metalízy... Pouze cena blížící se k šedesátitisícové hranici se může zdát vysoká, ale jen do chvíle, než se ukáže, že srovnatelné peníze v tuzemsku chtějí za klasické padesátkové skútry všichni významnější výrobci. A dokonalejší stroje s chlazením kapalinou a dalšími vymoženostmi bývají i v nejmenší objemové kategorii o deset až třicet tisíc dražší.

První autor je reprezentant v terénních motocyklových soutěžích

Yamaha YN 50 Neos je Japonský měststký skútr, který na zdejším trhu vzbudil větší zájem motoristů

Autor:


Témata: jízdné, Yamaha

Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

Rošťák ze staré školy up! GTI je nejzábavnějším volkswagenem

Volkswagen UP! GTI

V honbě za co největším výkonem potěší, že stále vznikají auta, která nejsou drtivě rychlá, ale „jen“ svižná, lehká a...

Honda CR-V dala sbohem dieselu, poprvé je sedmimístná

Honda CR-V

Honda často staví svá auta jinak než ostatní. A není to jen netradičním designem. Například vytvoří od podlahy nové...

Najdete na iDNES.cz