Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nepřátelé na cestách: únava a vedro

aktualizováno 
- Průměrný řidič ne zkušený profesionál a také ne začátečník - je zpravidla po čtyřech stovkách kilometrů bez odpočinku unaven. Připomíná to psycholog Karel Havlík z Centra psychologie práce pro jihozápadní Čechy a upřesňuje, že únava nastupuje plíživě, sotva postřehnutelně. "Řidič ztrácí koncentraci, klesá mu zraková ostrost a těžknou víčka. Někdy mívá nepříjemné pocity chladu či tepla, bolí ho záda, cítí sucho v ústech a napětí ve svalech," vypočítává psycholog signály únavy. "Průvodním jevem vrcholící únavy bývá také zdání, že vozidlo jede rychleji, než ukazuje tachometr.
Objevují se potíže při řazení rychlostí a dělají se mžitky před očima, které mohou vystřídat optické klamy," konstatuje Karel Havlík a varuje: "Nezastavit ani po zmíněných kritických příznacích - to znamená prakticky jistou havárii." Známky psychické únavy výrazně rostou po ujetí 200 až 300 kilometrů nebo po třech až čtyřech hodinách nepřetržité jízdy. "Ze statistik plyne, že šedesát procent řidičů selže po třetí hodině cesty bez přestávky," sděluje Karel Havlík a dává k dispozici i další fakta: "Bez patřičného odpočinku únava za volantem strmě stoupá zejména mezi dvanáctou a patnáctou hodinou a pak po dvaadvacáté hodině." Dalším nepřítelem řidičů na dlouhých letních cestách je vedro. "Při venkovní teplotě kolem třiceti stupňů Celsia nad nulou je i ve světlém, řádně větraném autě v průměru o pět až deset stupňů víc. V tmavém nebo černém vozidle panuje výheň," uvádí psycholog Karel Havlík a připomíná, že lidské tělo na to reaguje zrychlením krevního oběhu, prokrvením kůže, vyšším krevním tlakem a pocením. "Člověk může potem ztratit až jedenáct litrů vody za den, což je velmi nebezpečné. Krev se v takové situaci zahušťuje a srdce musí k zachování krevního oběhu vynaložit mimořádnou energii. Není divu, že někdy selhává," říká Karel Havlík a míní, že řidiči s ne zcela zdravým srdcem či s vysokým tlakem, a zvláště lidé po infarktu by měli důkladně vážit, zda se na dlouhou cestu ve vedrech vůbec vydají. Vedro působí na psychiku: klesá duševní potence, prodlužují se reakční doby. "I fyzicky zdraví řidiči udělají při třicetistupňových vedrech třeba cestou balkánskými státy dobře, když mezi jedenáctou a šestnáctou hodinou auta odstaví," konstatuje Karel Havlík. "Ne náhodou v těch zemích ve zmíněném čase utichají krámky i ulice. Tamní lidé dobře vědí, proč tou dobou nejsou nijak zvlášť aktivní."

Dovolenkové cesty mnohdy bývají náročné na psychiku řidiče.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.