Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brazilci se bojí o život. Nechávají si obrnit i malá auta

aktualizováno 
Pořizovat si obrněná auta bývá většinou výsada aristokratů, celebrit, mafiánů nebo lidí z vysokého byznysu. V Brazílii, která každý den bojuje s vysokou pouliční kriminalitou, se ale díky nízké ceně speciálního opancéřování vozu stává nezbytnou výbavou i obyčejnějších řidičů.

Alexandre Sarafian ze Sao Paula se rozhodl, že neprůstřelné kevlarové brnění pořídí do své Kii Sportage, aby tak ochránil svoji matku. Původně chtěl koupit jiný vůz, ale právě sportage je jedním z vozů, na které DuPont vyrábí jednotnou sadu pro ochranu před útoky. "Ve městech jako je San Paulo se obrnění auta stává nezbytnou součástí vozu. Nemůžu říct, že by se mi to líbilo, ale bohužel se bojíme o svoji bezpečnost."

Šestá největší ekonomika světa je ve světě známá i svojí kriminalitou. Únosy, ozbrojená přepadení a loupeže trápí hlavně obyvatele velkých měst, a proto chemický výrobce DuPont v roce 2008 poprvé představil sady pro "zneprůstřelnění", speciálně připravené pro modely značek Chevrolet, Honda a dokonce i Kia, které se svojí cenou skvěle hodí právě pro střední třídu.

"Myslíme na lidi, kteří se pohybují ve velkých městech a cítí se ohroženi spíše každodenním pouličním násilím a ne cílenými únosy nebo naplánovanými zločiny. To jsou naši zákazníci," říká obchodní ředitel brazilského zastoupení společnosti DuPont Carlos Benatto a dodává, že jejich výrobek ochrání zákazníky proti většině ručních zbraní běžně používaných v Brazílii.

Obrnění vozu, které se prodává výhradně v Brazílii, dokáže vozidlo ochránit před střelami kalibru .38 a jeho obliba mezi řidiči každým rokem roste. Jen v první čtvrtině letošního roku se prodeje navýšily o 70 procent v porovnání se stejným obdobím loňského roku.

Montáž neprůstřelných kevlarových dílců stojí téměř čtvrt milionu korun (12 tisíc dolarů) a jejich instalace trvá 15 dnů, během kterých firma vymění obyčejná okna za neprůstřelná a do vnitřku dveří nainstaluje speciální kevlarové panely. Výrobce sice tvrdí, že jejich hmotnost nijak neovlivní spotřebu paliva, ale navýšení váhy o 90 kilogramů vyvolává jisté pochybnosti.

I přes vysokou cenu ale výrobce nemá o zákazníky nouzi, oproti klasickému opanceřování vozu totiž stále vyjde mnohem levněji. "Naše brnění jsme vyvinuli hlavně proto, aby nabídlo bezpečnost širším vrstvám," říká Alan Goran, technický manažer firmy DuPont Armura.

Podle něj nabízí v Brazílii obrnění vozu víc než stovka firem a soukromníků, ti však montují do aut různé části od jiných výrobců a celková cena bývá až dvojnásobně vyšší. DuPont nabízí speciální sady do 11 vybraných modelů aut a tím snižuje i pořizovací náklady.

Podle Unie soukromých bezpečnostních agentur vydají Brazilci na svoji ochranu každý rok téměř 162 miliard korun. Firma DuPont dokonce slaví se svým neprůstřelným kevlarem takový úspěch, že plánuje expanzi i do dvou dalších zemí, které zatím nechce jmenovat. A chce se zaměřit i na brazilské taxíky. To kvůli blížícímu se mistrovství světa ve fotbale v roce 2014 a olympijským hrám, které se v Rio de Janeiru budou konat o dva roky později.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.