Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nerealizované moskviče: MPV i automatická převodovka

  20:23aktualizováno  20:23
Zdánlivě konzervativní automobilka má ve své historii několik velice pozoruhodných prototypů. Některé patřily k dobové technologické špičce a použitá technika často konkurovala tomu nejlepšímu ze západní automobilové produkce. Východní blok tak poznal prvního předchůdce MPV již v roce 1964 a o devět let později limuzínu s nezávisle zavěšenými koly a samočinnou převodovkou.

MOSKVIČ

VELKÁ PŘÍLOHA ...zde

V bohatýrských šedesátých a sedmdesátých letech vznikla celá řada zajímavých nerealizovaných modelů. Moskvič se pokoušel mj. vyrábět terénní vozy, ovšem prototypy 415 a 416, vycházející z amerického Jeepu, se výroby nedočkaly. Stejně dopadl i moderně tvarovaný typ 2150 ze sedmdesátých let.

MPV s předním pohonem
Vzniklo jako prototyp již v roce 1964. Jmenovalo se nejprve PT, později NAMI-107 Vasilek a nechyběla mu řada progresivních řešení, jako vpředu napříč uložený motor, prostorový rám s uchycenými vnějšími plastovými panely a sedadla ze vstřikované polyuretanové pěny. Zajímavostí byly posuvné pedály. Bohužel i tato nadčasová konstrukce doplatila na nedostatek zájmu a peněz.

Moskvič 3-5-6

Na automat pro masy nedošlo
V sedmdesátých letech přišly další dva prototypy; 3-5-3 vznikl v roce 1970 jako prodloužená verze limuzíny 412, zajímavější ovšem byl 3-5-6 z roku 1973. Nově tvarovaný sedan s přepracovaným podvozkem poháněla dvoukarburátorová osmnáctistovka o výkonu 103 k prostřednictvím samočinné převodovky Borg-Warner!

Roku 1974 přišel prototyp C1 s karoserií, vzhledově blízkou Saabu 900. Zážehová patnáctistovka byla převrtána na 1700 cm³ a vyvíjela 81 k. Vůz dostal zcela nový podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a nezávisle zavěšenými zadními poháněnými koly - podobně jako tehdejší BMW. O dva roky později následoval C2, podobný kadettu, na kterém se ověřovaly nejmodernější prvky pasivní bezpečnosti.

NAMI-107 Vasilek

Moskvič = východní BMW
Roku 1976 vznikl i C3, s technikou převzatou z C1 a karoserií, vzhledově podobnou budoucímu produkčnímu typu 2141 Aleko. Do výroby bylo počítáno i s verzí sedan a prototypové zkoušky probíhaly i srovnáváním s BMW 520. C4 s nádhernou sportovní karoserií bohužel zůstal jen na papíře.

Roku 1988 došlo na další pokus o velkoprostorové auto - i českému publiku známý projekt tvůrčího studia NAMI, pojmenovaný Debut-2, nedosáhl sériové výroby, stejně jako další prototyp z téhož roku, sedmimístný 2139-Arbat s moderním designem, posuvnými bočními dveřmi a otočnými sedadly.

Moskvič 412 zažil i bezstarostná šedesátá léta

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.