Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nerealizované moskviče: MPV i automatická převodovka

  20:23aktualizováno  20:23
Zdánlivě konzervativní automobilka má ve své historii několik velice pozoruhodných prototypů. Některé patřily k dobové technologické špičce a použitá technika často konkurovala tomu nejlepšímu ze západní automobilové produkce. Východní blok tak poznal prvního předchůdce MPV již v roce 1964 a o devět let později limuzínu s nezávisle zavěšenými koly a samočinnou převodovkou.

MOSKVIČ

VELKÁ PŘÍLOHA ...zde

V bohatýrských šedesátých a sedmdesátých letech vznikla celá řada zajímavých nerealizovaných modelů. Moskvič se pokoušel mj. vyrábět terénní vozy, ovšem prototypy 415 a 416, vycházející z amerického Jeepu, se výroby nedočkaly. Stejně dopadl i moderně tvarovaný typ 2150 ze sedmdesátých let.

MPV s předním pohonem
Vzniklo jako prototyp již v roce 1964. Jmenovalo se nejprve PT, později NAMI-107 Vasilek a nechyběla mu řada progresivních řešení, jako vpředu napříč uložený motor, prostorový rám s uchycenými vnějšími plastovými panely a sedadla ze vstřikované polyuretanové pěny. Zajímavostí byly posuvné pedály. Bohužel i tato nadčasová konstrukce doplatila na nedostatek zájmu a peněz.

Moskvič 3-5-6

Na automat pro masy nedošlo
V sedmdesátých letech přišly další dva prototypy; 3-5-3 vznikl v roce 1970 jako prodloužená verze limuzíny 412, zajímavější ovšem byl 3-5-6 z roku 1973. Nově tvarovaný sedan s přepracovaným podvozkem poháněla dvoukarburátorová osmnáctistovka o výkonu 103 k prostřednictvím samočinné převodovky Borg-Warner!

Roku 1974 přišel prototyp C1 s karoserií, vzhledově blízkou Saabu 900. Zážehová patnáctistovka byla převrtána na 1700 cm³ a vyvíjela 81 k. Vůz dostal zcela nový podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a nezávisle zavěšenými zadními poháněnými koly - podobně jako tehdejší BMW. O dva roky později následoval C2, podobný kadettu, na kterém se ověřovaly nejmodernější prvky pasivní bezpečnosti.

NAMI-107 Vasilek

Moskvič = východní BMW
Roku 1976 vznikl i C3, s technikou převzatou z C1 a karoserií, vzhledově podobnou budoucímu produkčnímu typu 2141 Aleko. Do výroby bylo počítáno i s verzí sedan a prototypové zkoušky probíhaly i srovnáváním s BMW 520. C4 s nádhernou sportovní karoserií bohužel zůstal jen na papíře.

Roku 1988 došlo na další pokus o velkoprostorové auto - i českému publiku známý projekt tvůrčího studia NAMI, pojmenovaný Debut-2, nedosáhl sériové výroby, stejně jako další prototyp z téhož roku, sedmimístný 2139-Arbat s moderním designem, posuvnými bočními dveřmi a otočnými sedadly.

Moskvič 412 zažil i bezstarostná šedesátá léta

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

První řidičský průkaz získal před 130 lety vynálezce auta Benz

Benz Patent Motorwagen

Německý konstruktér Carl Friedrich Benz se do dějin asi nejvíce zapsal jako vynálezce prvního skutečného automobilu....

Nerudný génius v černých brýlích zemřel před 30 lety

Enzo Ferrari

„Signor Ferrari, jak chcete, aby se na vás vzpomínalo,“ tak začínal poslední rozhovor se slavným mužem v černých...

Autofotka týdne: Slavné BMW po závodní legendě jde do aukce

BMW 507

Aukční síň Bonhams bude 13. července na slavném festivalu rychlosti v Goodwoodu dražit unikátní BMW 507 z roku 1957,...

Najdete na iDNES.cz