Nerealizované moskviče: MPV i automatická převodovka

  • 2
Zdánlivě konzervativní automobilka má ve své historii několik velice pozoruhodných prototypů. Některé patřily k dobové technologické špičce a použitá technika často konkurovala tomu nejlepšímu ze západní automobilové produkce. Východní blok tak poznal prvního předchůdce MPV již v roce 1964 a o devět let později limuzínu s nezávisle zavěšenými koly a samočinnou převodovkou.

MOSKVIČ

VELKÁ PŘÍLOHA ...zde

V bohatýrských šedesátých a sedmdesátých letech vznikla celá řada zajímavých nerealizovaných modelů. Moskvič se pokoušel mj. vyrábět terénní vozy, ovšem prototypy 415 a 416, vycházející z amerického Jeepu, se výroby nedočkaly. Stejně dopadl i moderně tvarovaný typ 2150 ze sedmdesátých let.

MPV s předním pohonem
Vzniklo jako prototyp již v roce 1964. Jmenovalo se nejprve PT, později NAMI-107 Vasilek a nechyběla mu řada progresivních řešení, jako vpředu napříč uložený motor, prostorový rám s uchycenými vnějšími plastovými panely a sedadla ze vstřikované polyuretanové pěny. Zajímavostí byly posuvné pedály. Bohužel i tato nadčasová konstrukce doplatila na nedostatek zájmu a peněz.

Moskvič 3-5-6

Na automat pro masy nedošlo
V sedmdesátých letech přišly další dva prototypy; 3-5-3 vznikl v roce 1970 jako prodloužená verze limuzíny 412, zajímavější ovšem byl 3-5-6 z roku 1973. Nově tvarovaný sedan s přepracovaným podvozkem poháněla dvoukarburátorová osmnáctistovka o výkonu 103 k prostřednictvím samočinné převodovky Borg-Warner!

Roku 1974 přišel prototyp C1 s karoserií, vzhledově blízkou Saabu 900. Zážehová patnáctistovka byla převrtána na 1700 cm³ a vyvíjela 81 k. Vůz dostal zcela nový podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a nezávisle zavěšenými zadními poháněnými koly - podobně jako tehdejší BMW. O dva roky později následoval C2, podobný kadettu, na kterém se ověřovaly nejmodernější prvky pasivní bezpečnosti.

NAMI-107 Vasilek

Moskvič = východní BMW
Roku 1976 vznikl i C3, s technikou převzatou z C1 a karoserií, vzhledově podobnou budoucímu produkčnímu typu 2141 Aleko. Do výroby bylo počítáno i s verzí sedan a prototypové zkoušky probíhaly i srovnáváním s BMW 520. C4 s nádhernou sportovní karoserií bohužel zůstal jen na papíře.

Roku 1988 došlo na další pokus o velkoprostorové auto - i českému publiku známý projekt tvůrčího studia NAMI, pojmenovaný Debut-2, nedosáhl sériové výroby, stejně jako další prototyp z téhož roku, sedmimístný 2139-Arbat s moderním designem, posuvnými bočními dveřmi a otočnými sedadly.

Moskvič 412 zažil i bezstarostná šedesátá léta