Fiat 500 versus Audi Q7 | foto: ADAC

Nerovný střet: crash test Audi Q7 s Fiátkem 500

  • 220
Na fotkách z tohoto crash testu to vypadá, jako by Audi Q7 otevřelo svou velkou tlamu v podobě kapoty motoru a začalo polykat jednohubku neboli malého Fiata 500.

Taková symbolika bohužel nemá daleko k pravdě. Když velké SUV narazí do minivozu, obr prcka nebezpečně převálcuje. Vyplývá to z testu německého autoklubu ADAC.

Audi Q7 VR6 FSI (hmotnost 2 370 kg,
crashtest EuroNCAP: 4**** za ochranu posádky)

versus

Fiat 500 1,2 Pop (940 kg,
crashtest EuroNCAP: 5***** za ochranu posádky)


Jeho výsledek říká, že při srážce malého a lehkého auta s velkým SUV se posádka v tomto případě Fiatu 500 ocitá ve velkém nebezpečí. Přestože malý fiat patří podle jiných crash testů Euro NCAP k nejbezpečnějším autům své kategorie.

Když však narazí na Audi Q7 nebo jiné podobně robustní auto, dojde k nerovnému střetu.

Obě auta jela v okamžiku nárazu rychlostí 56 kilometrů v hodině.

Přestože karoserie Fiatu 500 prokázala v crash testu určitou odolnost, posádka uvnitř fiátku je i tak vystavena obrovskému tlaku.

Crash test ukázal, že hlavový i kolenní airbag italského vozu nemohl snést velká zatížení z nárazu do mnohem větší překážky. Ani airbag ve volantu nebyl dostatečnou ochranou.

Figurína zastupující řidiče narazila hlavou do předního sloupku a hrudníkem do volantu. Na její šíji naměřili technici autoklubu ADAC tak velké síly, že by byl život řidiče vážně ohrožen. 

Velká poranění by neminula ani nohy a pánev řidiče. Autoklub je dává za vinu tuhým podélným nosníkům Audi Q7, které se při crash testu zavrtalo do malého fiatu.

Za zvláště tragické pak ADAC považuje, že by bez zranění nevyvázly ani děti usazené na zadních sedadlech Fiatu 500. Naproti tomu posádka z audi by ze střetu vyvázla s nanejvýš malými poraněními.

Důvod, proč dopadl test pro posádky obou vozů tak odlišně, spočívá ve zhruba dvojnásobné hmotnosti velkého SUV. Ale svou roli sehrává také skutečnost, že se u Audi udělalo příliš málo pro to, aby podobný střet dopadl lépe. Míní zástupci ADAC.

Na vině je prý konstrukce čelní části modelu Q7, která by měla umět lépe pohltit energii vzniklou při nárazu. Což by bylo výhodné i pro posádku jedoucí v testovaném audi. Ne vždy je totiž protivníkem při havárii malé auto.

Technici z ADAC si myslí, že by se tímto problémem měli zabývat také v dalších automobilkách, kde vyrábějí podobně velká auta. Vyzývají zákonodárce, aby od výrobců velkých SUV vyžadovali větší ohled k menším autům. A aby zavedli povinné provádění podobných crash testů.