Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nesedejte vedle řidiče, je to sedadlo smrti...

  22:08aktualizováno  22:08
Vypadalo to, jako by křtili svá auta. Před třemi lety jsem sledoval, jak řidiči polévají alkoholem kola svých náklaďáků předtím, než vyrazí na nejnebezpečnější silnici světa mezi bolivijskými městy La Paz a Corioco.

Nejnebezpečnější silnice světa | foto: Čtenář iDNES.cz

Myslel jsem si, že je to nějaký neznámý způsob, jak ošetřit brzdy. Ale ukázalo se, že alkohol obětují svým vozům, aby nesjely do propasti. Bylo to, jako když se sjezdař pokřižuje předtím, než se odpíchne a propadne se do sjezdovky.

Výhledy z téhle andské silnice, přes niž občas vedou vodopády, jsou krásné, ale statistika je otřesná: každý týden se tady zřítí do propasti dva vozy. Všude jsou vidět křížky na paměť zemřelých a ve stržích rezaví vraky aut. Na jeden kilometr je tady prý sedmdesát mrtvých.

Jsou však místa, kde je to ještě horší. Když nasednete do matatu, mikrobusu, který je ve východní Africe páteří místní dopravy, začínáte hrát ruskou ruletu.

Nesedejte vedle řidiče, je to sedadlo smrti. Vozy nesou hrdé názvy jako Žít nebezpečně, Nastup a zemři či zcela výmluvné Smrt, nebo sláva. Jména ani moc nepřehánějí.

Řidič má obvykle ospalé a lesklé oči. Ospalé proto, že nespal už třetí noc, a lesklé proto, že něco vypil nebo žvýkal na povzbuzení.

Musí jezdit, protože tím auto vydělává. A musí jezdit rychle, aby vydělal majiteli víc. Proto zásadně předjíždí v zatáčkách nebo pod kopcem, za nějž nevidí.

Štvou vás hrboly na cestě v buši, protože jen nadskakujete? Buďte rádi, jedete aspoň pomalu.

Potřebujete jet v noci? Zdá se to výhodné, protože auta svítí, a tak je vidíte už před zatáčkou. Jenže pak se kolem vás mihne někde v pustině v Mali temný stín, neosvětlený kamion. To vás z nočních jízd velmi rychle vyléčí.

Ale tak to v Africe chodí. Lehkovážný přístup, staré a přecpané vozy. V autobusech se sedí i na střechách. Když dojde k havárii, odnesou to snadno desítky lidí.

V praxi to vypadá tak, že v Africe připadá 55 mrtvých na 10 000 aut, ale třeba v USA jsou to jen dva.
Umírat je tak snadné. Řidiči závodí nebo s klidem přejedou do protisměru, aby se vyhnuli zácpě. Snad nejhorší byl rok 2000. V březnu zahynulo 74 osob při havárii autobusu v Keni, při dvou neštěstích v Nigérii to bylo sedmdesát a padesát lidí, v Beninu šedesát a tak to šlo pořád dál.

"Západ vyrábí auta a my se v nich v Africe zabíjíme,“ řekl svého času keňský ministr John Michuki.
Problémem je i to, že řidičem může být každý. Jeden Evropan žijící v Nairobi vyprávěl, že autoškola se zaručovala všem žákům, že papíry dostanou, ať se stane cokoliv.

Výsledkem je nejen vysoký počet mrtvých, ale také škody, které přesahují výši humanitární pomoci z ciziny. 

Autoři: ,




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.