Postavit auto, které stárne pomaleji než vůz od konkurence, to chce hodně konstruktérské prozíravosti. Druhá generace octavie ji do vínku dostala v míře vrchovaté, proto od právě nastupující třetí generace se očekává totéž. Octavia II. se představila na podzim roku 1996 a zdaleka neodchází do důchodu - nejméně rok se bude vyrábět.
Úplné počátky octavie sahají až do roku 1938! Již tehdy byl postaven motor, který ve zmodernizované verzi o 20 let později poháněl první generaci octavií.
Octavia I. v 50. letech
Pamětníci vědí, že přicházející octavia je vlastně již třetí generací stejnojmenných vozů z Mladé Boleslavi. Počátek té první generace se datuje rokem 1959. Tehdy vznikla octavia obrodou z dosud vyráběného modelu 440, známého spíše podle původního (a velmi krátce užívaného) názvu Spartak. V automobilce tehdy považovali
Zajímavé je, že třeba motor, který si staronový vůz zachovával jen s postupným mírným zvyšováním výkonu, byl již 20 let starý. V zásadě totiž pocházel z jiné notoricky známé škodovky - vozu Popular - již z předválečných let.
Klasická octavia se vyráběla do roku 1964. A to v několika obměnách. Ale ani příchod koncepčně zcela nového modelu ještě neznamenal její úplný odchod ze scény; souběžně dál se vyráběla Octavia Combi. A to až do roku 1971.
Přišla "tisícovka"
Po celé řadě pokusů a návratů ze slepých uliček se tedy v roce 1964 zrodila Škoda 1000 MB. Vůz zcela jiné koncepce proti dosavadní škodovce: se samonosnou karoserií, tedy bez rámu, a se vším (tedy motorem i pohonem) vzadu. Se čtyřmi dveřmi převratný rozdíl proti octavii jen s párem dveří. I zavazadlový prostor se logicky přestěhoval - zezadu dopředu.
Tehdy byla novinka významným posunem vpřed. Vůz, který měl původně dostat jméno Favorit, byl na svou dobu velmi pokrokové konstrukce. Nedělal ostudu značce ani za hranicemi. Při startovní ceně 44 000 korun se dal pořídit za 30 průměrných měsíčních platů.
Po pěti letech se dočkala "tisícovka" zmodernizované karoserie, zrodila se Škoda 100. Za dalších sedm let, v roce 1976, se představila v Brně na veletrhu Škoda 120; sice jako zcela nové auto, ale všeobecně přijímané stále jen jako zmodernizovaná stará dobrá Škoda 1000 MB.
Od toho okamžiku uplynulo ještě dalších 11 let, než se světu představila skutečně nová škodovka. Ale každopádně tato řada přispěla významnou měrou k masové motorizaci u nás.
Favorit - malý zázrak
Ostatně to také tehdy bylo spíš gesto než skutečná výroba nového modelu. Vždyť už náběh výroby, která rostla jen po desítkách, napovídal o nepřipravenosti celého zázemí. Například rok po oficiální premiéře se vyrobilo sedmkrát víc aut řady 105/120/130 než favoritů.
Výroba favoritu nezačala v Mladé Boleslavi, ale v pobočném závodě v Kvasinách v Orlických horách. Když se konečně rozběhla naplno v základním závodě, který prošel zásadní přestavbou, zbývala už jen krátká doba do přelomového roku 1989. V tomto roce automobilka vyrobila 100 000 nových vozů, ale kromě toho ještě přes 80 000 aut starých s motorem vzadu.
Každému jen trochu soudnému bylo jasné, že Mladá Boleslav musí být v popředí zájmu státu při hledání silného zahraničního partnera, který jediný mohl poskytnout záruku budoucnosti v tvrdém světě automobilového byznysu.
Jak je to se jmény...
|
Do toho přišla prezidentská amnestie, ze zastaralých provozů s chabou ochranou zdraví odešly na počátku roku 1990 stovky vězňů, kteří v tu dobu spolu s vietnamskými pracovníky zajišťovali chod nejexponovanějších míst automobilky. Narychlo byli místo nich naveleni vojáci, ale výroba klopýtala a produkovala zmetky.
Svatba z rozumu
Budoucnost továrny bylo nutno razantně a rychle řešit. Znamenalo to stovky či spíš tisíce jednání a schůzek, při kterých se vymýšlely nejschůdnější varianty kapitálového propojení na některého ze zahraničních partnerů. Výsledkem série velice složitých jednání byla "svatba" s koncernem Volkswagen, stvrzená definitivně smlouvou v prvních jarních dnech roku 1991.
A od té chvíle se samozřejmě začaly v Mladé Boleslavi dít významné události. V některých oblastech postupně, v jiných razantně, ale vždy soustavně a s typicky německou systematičností se začalo pracovat na proměně automobilky Škoda v moderní evropský výrobní závod.
Felicia zahájila vzestup
Do firmy přišly nové tváře, ale především nové zvyky. Nebylo třeba výjimkou, že vedoucí pracovník si v pátek vybral namátkou z linky vůz, přes víkend s ním absolvoval cestu do své německé domoviny a zpět do Boleslavi. V pondělí se pak odehrálo malé zemětřesení nad výčtem nedostatků, které stačil za pár hodin používání vozu zaregistrovat.
Škodovka se začla pomalu šplhat s kvalitou nahoru. Proto felicia, vůz, který přišel na trh v roce 1994, nebyla zdaleka jen vzhledově občerstvený favorit, ale už skutečně kvalitní auto, byť samozřejmě s některými neduhy svého předchůdce.
Octavia II. před osmi roky
Uplynul jen rok a nastává další významný okamžik v dějinách nejen značky Škoda, nejen Mladé Boleslavi, ale i celé české automobilové výroby: v polovině února 1995 se začíná stavět zcela nový závod pro novou modelovou řadu. Do Boleslavi tečou miliardové investice a šušká se, jaké bude to auto-novorozeně.
Ale to už je vlastně nedávná minulost, nyní se tedy postupně prolínající s nastupující třetí generací octavie. Ta doplní řadu Fabia, vyráběnou od roku 1999, a Superb od roku 2001. Zdá se, že základ pro solidní úspěch má opět dobrý.
A víte, který je vůbec nejprodávanější model v historii octavií? Je to Octavia v provedení Elegance (SLX) 1,9 TDI 66 kW. |
Zdroj: Petr Kožíšek a Jan Králík,
L&K - ŠKODA
Škoda 1000MB se vyráběla v letech 1964 až 1969. Celkem bylo vyrobeno 443 366 aut. |
Vyráběna v letech 1969 až 1980. Celkem vyrobeno 1 136 610 aut. |
Vyráběna od roku 1999. Zatím vyrobeno více než 910 000 aut. |
Vyráběna v letech 1987 až 1994. Celkem vyrobeno 1 002 421 aut. |
Vyráběna v letech 1994 až 2001. Celkem vyrobeno 1 267 748 aut. |
Nejpopulárnější z řady prvních octavií byl otevřený kabriolet se stahovací a později plastovou střechou jménem Felicia. |
Vyráběna od roku 1996. Celkem zatím vyrobeno necelých 1 000 000 aut včetně provedení Combi. Samotných liftbacků je zatím vyrobeno asi 650 000. |
Celkem vyrobeno v letech 1961 až 1971 v závodě Kvasiny 54 086 vozů. Automobil má motor o objemu 1221 cm3 uložený vpředu. Výkon agregátu je 47 až 51 koní, poháněna jsou zadní kola. |
Celkem vyrobeno v letech 1959 až 1964 ve čtyřech provedeních 311 293 vozů. Automobil s benzinovým motorem vpředu o objemu 1089 až 1221 cm3, o výkonu 40 až 55 koní a s pohonem zadních kol. |
Celkem vyrobeno od roku 1997 bezmála 350 000 vozů Octavia Combi. |
Vyráběna v letech 1976 až 1990. Celkem vyrobeno 2 058 329 aut. |
Vyráběna od roku 2001. Celkem bylo zatím vyrobeno více než 40 000 aut. |
Díky robustní konstrukci se první octavia dočkala řady přestaveb i do podoby terénních aut. Tato se pod názvem Trekka montovala koncem 60. let na Novém Zélandu. Z 2300 vyrobených exemplářů jich hodně jezdilo po celém Tichomoří. |