Nespokojený zákazník chce úplně jiné mondeo

  11:59aktualizováno  11:59
Tři čtvrtě milionu korun nejsou malé peníze. Když je člověk vloží do nejpomíjivější investice, osobního automobilu, a ještě mu ten vůz prakticky neslouží, právem se zlobí a hojí se na prodejci.


Petr Valenta z Brna si koupil před dvěma roky za 735 tisíc korun nový Ford Mondeo kombi. Těšil se z pocitu, že sice zaplatil dost peněz, ale koupil kvalitu a bezpečnost. Dodnes vyřizuje reklamace stále dokola.

"Problémy mě stíhaly hned od první garanční prohlídky po ujetí dvaceti tisíc kilometrů," konstatuje dnes Petr Valenta. To už má v ruce tlustou složku s korespondencí. Nejprve se u jeho nového vozu projevil problém na přední nápravě. Prodejce jej tehdy řešil promptně částečnou výměnou.

"Říkali mi, že to byla vada, která se projevila už u více aut. Prý nevydržela provoz na českých rozbitých silnicích," vzpomíná Valenta.

Problém nebyl jeden

Jenomže problémem s nápravou to neskončilo. Kromě toho, že se podezřelé zvuky od předních kol ozývaly pořád, před vypršením roční záruční lhůty byl pan Valenta zpátky u prodejce.

Hlásil mu technické potíže s elektrickým stahováním oken, centrálním zamykáním, hlučným volnoběhem, opět s přední nápravou... "No a od té doby je auto prakticky permanentně opravováno," shrnuje smutnou historii Petr Valenta.

Za měsíce, kdy měl vůz k dispozici, s ním jako podnikatel stačil najezdit celkem čtyřicet tisíc kilometrů. "Přeju si, aby tahle nepříjemná záležitost už skončila. Samozřejmě. Ale současně chci, aby na konci té věci byl spokojený zákazník," říká ředitel dealerské firmy Lubomír Hartman.

V jeho servisu Valentovu mondeu vyměnili postupně motor, setrvačník, převodovku a spojku. "Je pravda, že kvůli jakémusi logistickému problému - ale to byla výjimka - jsme na jeden náhradní díl čekali tři měsíce, ale celou tu dobu měl zákazník zapůjčen náhradní vůz - také nový Ford Mondeo," snaží se dokladovat dobrou vůli k řešení ředitel Hartman.

Ztracená důvěra

Když naposled prodejce vyzval zákazníka, aby přistavil vůz do servisu, protože veškeré náhradní díly už jsou k dispozici a reklamaci zcela jistě ukončí, pan Valenta mondeo do dílny už nepřivezl.

"Ztratil jsem v ně jakoukoliv důvěru. Teď už mě zajímá jedině dvojí možné řešení: buď mi vrátí peníze, anebo mi dají úplně nové auto," říká Petr Valenta pevně. Vytahuje přitom dopis od ředitele Hartmana, ve kterém mu dealer nabízí odkup sporného auta a slevu na nové.

Při krátkém přepočítání vychází, že by k takovému řešení musel Petr Valenta pár desítek tisíc doplatit. "To z principu nechci, není to moje chyba," tvrdí roztrpčený majitel mondea. Lubomír Hartman se ve své kanceláři zatím probírá dopisy, v nichž podle toho, jak se situace vyvíjela, panu Valentovi předkládal další a další návrhy řešení.

Je tu i korespondence se zástupcem dovozce všech nových fordů do republiky: "...jsme připraveni původní vůz vykoupit za velmi dobrou cenu a prodat panu Valentovi nový s odpočtem DPH a slevou 20 %.

To je nabídka víc než vstřícná; věřím, že zákazníkovi bude vyhovovat a že nadále bude se svým Fordem Mondeo naprosto spokojen," uvádí se v textu podepsaném tiskovým manažerem Fordu ČR Martinem Linhartem.

Výrobce je mimo spor

Právní zástupkyně reklamující strany Zuzana Malaníková byla v celé kauze sice optimistkou, ale... "Kdyby bylo došlo na soudní spor, opřeli bychom se o obchodní zákoník. Dosáhli bychom pro pana Valentu satisfakce.

Ale jsem si jista, že by to dost dlouho trvalo a nebylo by to pro něho úplně zadarmo," zvažuje nahlas šance advokátka Malaníková. Má za to, že by se projednávání protahovalo na opakovaných výměnách soudních znalců, na vypočítávání služeb náhradních aut pro pana Valentu a na kalkulaci reálné zbytkové ceny původního mondea.

 "Mně je v podstatě toho prodejce líto. Ve skutečnosti by to měl být spor s výrobcem. Ale my bychom případně žalovali protistranu z uzavřené kupní smlouvy," říká Malaníková.

Dopadne to dobře?

V současnosti to vypadá, že konec celé aféry je už pomalu na spadnutí. "Zvýšíme o pětadvacet tisíc korun výkupní cenu toho reklamovaného auta a se všemi dalšími výhodami to pro pana Valentu vyjde tak, že vlastně dostane prakticky bez doplatku nový vůz," shrnuje poslední nabídku ředitel Hartman.

Znovu opakuje, že chce už jen jediné: spokojeného Petra Valentu, jezdícího pěkně v mondeu. "Víte, Brno je dost malé na to, aby si to lidé řekli," vysvětluje svou úpornou snahu o řešení Hartman. Ani jemu se k soudu nechce. "No... To už asi jo," předjímá své konečné rozhodnutí o poslední nabídce Petr Valenta.

V celém případu zůstává poslední neznámá - co bude s nekonečně reklamovaným vozem? O jeho budoucnosti má jasno ředitel Hartman: "Po poslední opravě bude v pořádku. Prodáme ho jako mírně ojeté."

Ford Mondeo kombi Core 2.0 TDDi

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Autofotka týdne: nový Bentley Continental GT Convertible v detailech

Automobilka Bentley představila v Mnichově nový Continental GT Convertible

Britská automobilka Bentley ukázala v mnichovské TonHalle novou generaci modelu Continental GT Convertible. Jako jediná...

Další Porsche 911 je tu. Legenda je nová a zase stejná

Porsche 911 (992) Carrera 4S

Porsche 911 je legenda. A to nejen po stránce prodejních či sportovních úspěchů, devětsetjedenáctka prostě musí mít v...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Najdete na iDNES.cz