Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nešťastnou Concordii táhlo 102 816 koní, za hodinu vypili 14 000 litrů

aktualizováno 
Ztroskotanou loď Costa Concordia poháněla úctyhodná sestava motorů. Šest obřích dvanáctiválců sloužilo k pohonu dvou lodních šroubů, další dieselagregáty sloužily pro výrobu elektřiny. Krátce po havárii se objevily i spekulace, že její příčinou mohlo být selhání motorů.

Řez motorem Wärtsilä 12V46C používaném ve ztroskotané lodi Costa Concordia | foto: Wärtsilä

Jedna z teorií hovoří o tom, že mohly selhat právě generátory elektřiny a následný výpadek elektrického napájení učinil loď neovladatelnou. V současnosti se ale vyšetřovací teorie tímto směrem neubírají, k selhání diesel-elektrických agregátů došlo pravděpodobně až po nárazu lodi.

6 x 170 tun

Každopádně pohonná soustava concordie stojí za pozornost. Je totiž důkazem toho, jak je technika námořních motorů rozdílná oproti motorům automobilovým. Concordia navíc ke svému pohonu používala velmi oblíbené motory, které se vyskytují v celé řadě dalších plavidel a mnohde na světě fungují jako elektrické generátory. Jde o agregáty významného finského výrobce Wärtsilä.

Strojovna s motory Wärtsilä 12V46C

Strojovna s motory Wärtsilä 12V46C

Konkrétně používala concordia šest vidlicových dvanáctiválců Wärtsilä 12V46C. Každý válec tohoto motoru má objem 96,4 litru (vrtání 460 mm, zdvih 580 mm), celkově to pro jeden motor znamená objem 1 156,8 litru. Výkon každého z dvanáctiválců je 12 600 kW, tedy 17 136 koní. Concordia měla pro pohon k dispozici celkem tedy 75 600 kW, tedy 102 816 koní. Na každý ze dvou lodních šroubů byla přenášena polovina výkonu. Výletní loď je tato sestava schopna urychlit až na 23 uzlů, tedy 42,6 km/h.

Costa Concordia - technické parametry

Délka: 290,12 metru
Šířka: 35,5 metru
Ponor: 8,2 metru
Výtlak: 51 387 tun
Počet palub: 17
Kapacita: 3 780 pasažérů
Posádka: 1 068
Maximální rychlost: 23 uzlů (42,6 km/h)
Cestovní rychlost: 21,5 uzlu (39,8 km/h)
Výkon: 75 600 kW

Délka každého motoru je asi 10,5 metru, šířka lehce přes 4 metry a stavební výška asi 5,1 metru, motor váží asi 170 tun. I přes obří rozměry a nevídané technické údaje připomíná při pohledu do specifikací dvanáctiválec  Wärtsilä běžné vznětové motory z automobilů. Motor je čtyřtakt přeplňovaný turbodmychadlem a pro vstřikování paliva používá systém common-rail, překvapením může být suchá kliková skříň. Sevření řad válců je 45° a motor má dva sací a dva výfukové ventily. Jenže tím asi podobnosti s automobilovými motory končí.

Místo nafty med

Motor 12V46C totiž pracuje v konstantním režimu při zhruba 500 otáčkách za minutu, tedy rychlosti, která je hluboko pod volnoběžnými otáčkami moderních automobilových turbodieselů. Namísto nafty pak spaluje vysoce viskózní mazut (těžký topný olej) s kinematickou viskozitou 700 cSt při 50°C. To znamená, že palivo teče poněkud hůře než čerstvý nezkrystalizovaný med. Motor bývá většinou provozován při 85 – 90% zatížení a při takovém provozu vykazuje nezvykle vysokou účinnost – 46,6 %.

Spotřeba 14 000 litrů za hodinu

Měrná spotřeba motoru je 173 gramů paliva na kWh výkonu. Výrobce udává, že za hodinu provozu proteče vstřikovači do motoru asi 7 500 litrů paliva. Z výpočtu vyplývá, že Costa Concordia měla při provozu spotřebu zhruba 14 000 litrů paliva za hodinu. Vstřikovači všech motorů ale za hodinu proteče celkem 45 000 litrů paliva, které systémem common-rail cirkuluje. Pro zajímavost: při plném zatížení nasaje motor každou sekundu 21,4 kilogramů vzduchu.

Vstřikování paliva motoru Wärtsilä 12V46C používaném ve ztroskotané lodi Costa

Vstřikování paliva motoru Wärtsilä 12V46C používaném ve ztroskotané lodi Costa Concordia

Systém common-rail tohoto motoru je od automobilových hodně odlišný – akumulátor (tedy rail) i palivové čerpadlo vždy obsluhuje pouze dva válce, motor má tedy akumulátorů a vysokotlakých čerpadel celkem šest. Motor může v případě potřeby běžet i v režimu kdy dvě vysokotlaká čerpadla nepracují a motor tak běží namísto dvanácti na osm válců.

Wärtsilä 12V46C - emise

CO2: 560 - 620 g/kWh
Pára: 260 - 370 g/kWh
SOx: 9,6 - 16 g/kWh
NOx: 12 g/kWh

Další zajímavostí motoru je turbodmychadlo. To je i při obřím objemu jediné a je vybaveno obtokovým ventilem. Pro urychlení turbodmychadla při nízkých zatíženích se používá část nasávaného vzduchu. Jednoduše se do motoru nedostává všechen nasávaný vzduch, část je rovnou přepouštěna do výfukového potrubí. Motory jsou navíc vybaveny vodním systémem pro čištění dmychadla i turbíny. Toto čištění (vlastně mytí vodou) se provádí běžně za provozu turbodmychadla.

Turbodmychadlo motoru Wärtsilä 12V46C používaném ve ztroskotané lodi Costa

Turbodmychadlo motoru Wärtsilä 12V46C používaném ve ztroskotané lodi Costa Concordia

Pro snížení emisí oxidů dusíku se používá systém zvlhčování nasávaného vzduchu. Voda se vstřikuje do proudu stlačeného vzduchu za dmychadlem, kde se díky vysoké teplotě vzduchu po stlačení vypaří. Případné kapičky vzduchu zachytává speciální filtr, který tedy do válce nepropustí vodu v kapalném stavu. Zajímavostí je, že spotřeba vody je zhruba dvojnásobná oproti spotřebě paliva.

Fotogalerie

Motor může na mazut startovat pouze v případě, že je jak on tak palivo předehřáto na provozní teplotu. Jinak je zapotřebí startovat na podstatně tekutější námořní naftu. Při zastavení je opět nutno palivový systém "zaplavit" naftou namísto mazutu.

Základní dokumentace motoru má 210 stránek a mimo jiné se v ní popisují detailně i povolené vlastnosti používaných paliv, připojování palivových nádrží, výfuků, hnacích hřídelů, zástavbové podmínky, uložení motoru a mnoho dalšího.

Krom hlavních motorů pro pohon lodi byla concordia vybavena i dalšími agregáty značky Wärtsilä. Ty slouží jako generátory elektřiny a mají dohromady výkon dalších 8 000 kW.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.