Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neúnavný pracant: zkušenosti majitele Škody Felicia

aktualizováno 
Škoda Felicia je populární a dostupné auto. Přinášíme dlouholeté zkušenosti majitele jednoho z posledních modelů. Jaký byl z pohledu uživatele provoz vozidla od roku 2000, kdy byl vyroben? Vyskytly se nějaké vážné poruchy?

Škoda Felicia - Škoda Felicia vyjela na silnice České republiky v roce 1994. Její výroba byla ukončena o sedm let později. Během této doby se stala nejprodávanějším novým autem. | foto: ŠkodaiDNES.cz

Škoda Felicia 1.3 MPI byla prvním autem v mém motoristickém životě, které jsem si odvážel z autosalonu úplně nové. Co na tom, že nebylo moje, ale firemní.

Ten pocit z nového voňavého auta byl fantastický. V té době byla felicia lídrem na našem automobilovém trhu. Provedení, které jsem si odvážel, bylo vybaveno motorem s vícebodovým vstřikováním 1,3 Mpi o výkonu 50 kW, výbava byla základní, navíc jen zámek řadicí páky, rádio, centrál s dálkovým ovládáním a alarm.

Ve výbavě nebyly žádné bezpečnostní prvky - ABS ani Airbagy, volant není stavitelný, sedadlo řidiče si výškově neseřídíte. Úroveň výbavy na rok výroby je nízká.

Prostoru ve felicii není mnoho, nakládání zavazadel na dovolenou do malého zavazadlového prostoru by se dalo přirovnat k hraní počítačové hry tetris.

Přitom se snadno utrhávají plastové lemy kolem zavazadlového prostoru uvnitř auta, zvláště ten, který kryje mechanismus zámku na hraně. Plastové závěsy krycího plata zavazadlového prostoru se rády přetrhávají.

I na zadních sedadlech se vcelku dá sedět, v pěti už ale poměrně nepohodlně a cestující na prostředním místě má k dispozici pouze dvoubodový bederní bezpečnostní pás.

Na předních sedadla se pohodlně složí i větší postavy. Podlaha auta je poměrně nízko, při nastupování máte pocit, že si sedáte rovnou na silnici.

I za volantem sedíte poměrně hluboko, osoby menšího vzrůstu budou mít problémy s výhledem před vůz. Pocit hlubokého posezu je umocněn bohatým volným prostorem nad hlavou. Plasty a výplně uvnitř jsou sice lepší, než bylo do té doby u škodovek zvykem, avšak stále horší než v jiných autech stejné kategorie.

Jízdní vlastnosti - felicie se na silnici chová předvídatelně a nezáludně. Řízení bez posilovače vyžaduje poměrně velkou ovládací sílu, samozřejmě zejména při parkování. Brzdy jsou slabé.

Práce s dlouhou řadící pákou je podobná práci s vařečkou (s pákou se dá mávat všemi směry) , s vlastním řazením rychlostí nejsou problémy. Tlumiče jsou v autě spíše proto, že konstruktéři pokládali za vhodné je do auta dát, když je tam dává i konkurence, než proto, že by byl správně pochopen jejich význam v autě.

Motor je hlučnější, ale rádio lze poslouchat i při vyšších otáčkách. Spotřeba je závislá na stylu jízdy. Dlouhodobě se průměr pohyboval okolo 7 l/100 km, při delších cestách po idylickém venkově během dovolené si auto bralo i kolem 5,5 l/100 km, naopak při cestách po dálnici na hranici rychlostního limitu byl posun ručičky palivoměru téměř "on-line" sledovatelný.

Spolehlivost - s autem jsem během pěti let najezdil 220 000 km. Bylo pravidelně servisováno ve značkovém servise.

Prvních 100 000 km se neobjevila ani žádná závada nad rámec pravidelných kontrol a prohlídek. Nikdy se mi nestalo, že bych ráno nenastartoval, a původní baterie vydržela v autě 4 roky.

Jednou jsem byl dovezen na odtahovce (ohnutá spojovací tyč řízení po havárii), jednou dotažen na laně - to když se asi po 130 000 km rozpadl alternátor, aniž by se rozsvítila kontrolka dobíjení, a po vybití baterie auto zastavilo asi dva kilometry od domova.

Spojka přežila asi 140 000 km, původní výfuk tři roky. Olej, filtry, kapaliny, svíčky - vše bylo měněno v intervalech dle servisní knížky, brzdové destičky podle potřeby. Běžné věci.

S přibývajícími ujetými kilometry se projevovala slabá protikorozní ochrana - plechy poškozené odletujícími kamínky (kapota, prahy, blatníky, střecha ) brzy začínaly rezavět, páté dveře, známé slabé místo felicií, jsou dosud původní, ovšem po opravě po zhruba pěti letech provozu. Průběžně byly několikrát vyměněny děravé manžety na poloosách.

Postupně nastaly závažnější závady – někdy ve ! 120 000 km bylo nutné vyměnit řídící jednotku motoru. To je poměrně drahá porucha. První chladič bylo nutné vyměnit asi po 3,5 letech provozu. Hallův snímač, to je prkotina za pár korun; nefunkčním zámkem pátých dveří jsem se vůbec nezabýval. Zavazadlový prostor jde otevřít přeci i zevnitř.

Od začátku se mi nelíbilo dálkové ovládání centrálního zamykání a alarmu. Gumové tlačítko se velmi rychle opotřebovávalo a po pěti letech byla obě tlačítka nepoužitelná. Mezitím už ale zlobil i vlastní alarm, po uzamčení zůstávalo svítit jedno zadní světlo, což nakonec vedlo až ke zdeformování krytu zadního světla teplem od žárovky. Tuto závadu nebyl servis schopen odstranit, nakonec jsem odpojil celý alarm.

Nebezpečnou závadou bylo prodření izolace na jednom z drátů vedoucích ke startéru. Závada se projevovala v okamžiku, kdy se přidal plyn a motor se hnul v silentblocích. Pak se kabel s poškozenou izolací potkal s kostrou a zhasínala světla a zastavovaly se stěrače. Poprvé se zá! vada samozřejmě projevila v noci při jízdě rychlostí 90 km/h po prázdné, klikaté silnici mezi stromy.

Jet v takovou chvíli a na takovém místě bez světel je silně adrenalinový zážitek. Tato závada se druhý den v servisu samozřejmě neprojevila, nicméně jsem trval na tom, aby mechanik podnikl ještě další zkušební jízdu. Pak se konečně závada projevila a mohla být odstraněna.

Větší odletující kámen jednou rozbil sklo světlometu, to je ale naštěstí výměnné jako samostatná součástka. Přední okno vydrželo původní.

Byl bych nerad, kdyby výčet závad někoho od pořízení tohoto auta odradil, znovu připomínám, že jsem s ním najezdil za pět let přes 220 000 km, což se při běžném rodinném ježdění zřídkakdy podaří.

Auto nadále v naší firmě funguje, i když teď už s ním jezdí každý, kdo má nohy a řidičák, dnes už má na tachometru 260 000 km.

Auto s takovým proběhem už bych tedy nikomu nedoporučoval. Po otevření kapoty každý trochu technicky zdatnější uživatel pozná, že v podstatě na výměnu je tam zralé už úplně všechno. Nicméně je vše stále funkční.

S ohledem na poměrně laciný servis, dobrou dostupnost náhradních dílů, vcelku slušnou technickou trvanlivost a možnost drobných oprav doma lze felicii případným zájemcům doporučit v intencích hesla "za málo peněz hodně muziky".

***

Podělte se s ostatními čtenáři o své zkušenosti a napište recenzi na váš vůz. Vstupní formulář najdete ZDE.

Co je zač
značka Škoda
model Felicia 1,3 MPi
karoserie hatchback
objem motoru 1300
palivo benzin
rok výroby 2000
typ řazení manuální
najeto km při koupi

15

najeto km nyní 260 000
koupen jako nový
jak dlouho vůz využívám 7 let
průměrná spotreba 7 litru/100 km
předchozí auto Škoda Forman

KLADY ZÁPORY
laciný servis celkově zastaralá
dobrá dostupnost náhradních dílů absence bezpečnostních prvků
provozní spolehlivost málo účinné brzdy
protikorozní ochrana

Jak ho vidí majitel
Spolehlivost 2
Provozní náklady 1
Cena náhradních dílů 1
Dostupnost náhradních dílů 1
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? asi ne

Hodnocení
brzdy 3
design 3
dílenské zpracování 3
dynamika motoru 3
jízdní komfort 3
ovladatelnost 3
prostornost 3
pružnost motoru 3
řazení 3
řízení 3
sedadla 3
spotřeba 2
výhled z vozu 2
kufr 3
celkové hodnocení - průměr 2,85
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovnatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).



 





Nejčtenější

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.