Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neusínejte za volantem, mikrospánek už jde léčit

  10:41aktualizováno  10:41
Vidina poklidné dovolené se může ve zlomku vteřiny změnit v drama. To když se člověk při cestě na dovolenou autem neubrání a neudrží za volantem otevřené oči.

V lepším případě skončí pouze u vyděšeného kličkování na silnici. V tom horším případě se může stát "hlavním hrdinou" večerních televizních zpráv.

Nyní mohou motoristům zajistit bezpečný průběh cesty odborníci. Na pražském Žižkově byla totiž otevřena neurologická ambulance a spánková poradna.

900 nehod ročně

Takzvaný mikrospánek může podle českých policejních statistik každý rok za téměř devět set dopravních nehod. "Ve skutečnosti se ale únava podílí i na jiných příčinách nehod, jako je nevěnování se řízení vozidla, nedání přednosti v jízdě a další," tvrdí Renata Fabelová ze spánkové laboratoře Unimedis. V těchto případech už jde každoročně asi o celkem 60 tisíc bouraček.

Že je únava za volantem opravdu hazardem, dokazují také americké policejní statistiky, které jsou při sledování příčin nehod podrobnější než české. Pět procent tamních motoristů již za volantem někdy usnulo a havarovalo, každý čtvrtý Američan pak přiznává, že za volantem usnul, ale stačil se včas probudit.

Mikrospánek trvá tři až patnáct sekund - poté člověk buď usne, nebo se probudí. Zajímavé je, že přímo při mikrospánku člověk často nebourá - to až po probuzení, kdy reaguje zmatečně a panicky a právě v ten moment strhává řízení.

"Ve většině případů předchází mikrospánku opakované snížení pozornosti, zvýšená únava a ospalost, jež má individuální projevy. Pomalejší reakce na vnější podněty, rozmazané vidění nebo zhoršenou orientaci," popisuje Fabelová.

Za únavu může zejména nedostatečný odpočinek před samotnou jízdou. Řidiči mnohdy zasednou za volant po náročném jednání nebo celodenním sportování.

Také samotná příprava na dovolenou bývá mnohdy označována za stresující záležitost. Je třeba zařídit a připravit mnoho věcí - od nákupů přes vyřizování pracovních záležitostí na poslední chvíli po balení zavazadel. V mnoha případech si ovšem člověk schrupne za volantem proto, že trpí neléčenými poruchami spánku.

"Kromě nespavosti je hlavní příčinou denní únavy a mikrospánků obstrukční spánková apnoe, projevující se chrápáním a zástavami dechu během spánku. Apnoí trpí až deset procent populace, především muži," uvedl Martin Pretl, lékař ze spánkové laboratoře.

Napojí vás na elektrody

Zatímco proti únavě může člověk bojovat například tím, že si povídá se spolucestujícími, otevře na sebe okno, zesílí rádio, dělá časté přestávky nebo se naloká energetického nápoje, s poruchami spánku mu mohou pomoci pouze odborníci.

Motoristé, kteří za volantem pociťují často únavu, se tak na ně nyní mohou obrátit o pomoc. Od začátku prázdnin je na pražském Žižkově v Kubelíkově ulici otevřena neurologická ambulance a spánková poradna, kde nabízejí zájemcům odborná vyšetření i rady, jak se mikrospánku vyhnout.

Zájemci se mohou objednat po telefonu nebo e-mailu (internetová adresa: www.spankovaporadna.cz). Ambulantní vyšetření přijde na 800 korun, kompletní vyšetření včetně osmihodinového spánku, kdy je člověk napojen na elektrody a čidla, stojí 6 000 korun.

Za pacienty, kteří mají zdravotní pojištění u VZP nebo Oborové zdravotní pojišťovny, hradí vyšetření pojišťovna. Nyní je také možné zapojit se do studie, jejíž účastníci budou mít vyšetření zadarmo.

Osvěžte se za volantem
* Při delších jízdách si každé dvě hodiny naplánujte minimálně 15 min. přestávku.
* Nedostatek odpočinku se projeví zhoršením soustředěnosti a prodloužením reakční doby.
* Pozor na dobu mezi 2. a 4. hodinou ranní i odpolední.
* Nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu.
* Zajistěte si dostatečný přísun tekutin.
* Některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu – podrobně si prostudujte příbalový leták.
* Únavu neodstraníte otevřením okna ani zvýšením hlasitosti rádia.
* Spolujezdec by měl pomáhat při navigaci, nikoli spát, spánek je stejně nakažlivý jako zívání.
Zdroj: www.neusnizavolantem.cz


Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Bílý dům chce levnější a bezpečnější auta, zruší chystané emisní limity

Ford Mustang Shelby GT350

Bílý dům chce zrušit nařízení bývalé vlády Baracka Obamy, které mělo od roku 2020 omezit množství nečistot v ovzduší a...

Najdete na iDNES.cz