Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neusínejte za volantem, mikrospánek už jde léčit

  10:41aktualizováno  10:41
Vidina poklidné dovolené se může ve zlomku vteřiny změnit v drama. To když se člověk při cestě na dovolenou autem neubrání a neudrží za volantem otevřené oči.

V lepším případě skončí pouze u vyděšeného kličkování na silnici. V tom horším případě se může stát "hlavním hrdinou" večerních televizních zpráv.

Nyní mohou motoristům zajistit bezpečný průběh cesty odborníci. Na pražském Žižkově byla totiž otevřena neurologická ambulance a spánková poradna.

900 nehod ročně

Takzvaný mikrospánek může podle českých policejních statistik každý rok za téměř devět set dopravních nehod. "Ve skutečnosti se ale únava podílí i na jiných příčinách nehod, jako je nevěnování se řízení vozidla, nedání přednosti v jízdě a další," tvrdí Renata Fabelová ze spánkové laboratoře Unimedis. V těchto případech už jde každoročně asi o celkem 60 tisíc bouraček.

Že je únava za volantem opravdu hazardem, dokazují také americké policejní statistiky, které jsou při sledování příčin nehod podrobnější než české. Pět procent tamních motoristů již za volantem někdy usnulo a havarovalo, každý čtvrtý Američan pak přiznává, že za volantem usnul, ale stačil se včas probudit.

Mikrospánek trvá tři až patnáct sekund - poté člověk buď usne, nebo se probudí. Zajímavé je, že přímo při mikrospánku člověk často nebourá - to až po probuzení, kdy reaguje zmatečně a panicky a právě v ten moment strhává řízení.

"Ve většině případů předchází mikrospánku opakované snížení pozornosti, zvýšená únava a ospalost, jež má individuální projevy. Pomalejší reakce na vnější podněty, rozmazané vidění nebo zhoršenou orientaci," popisuje Fabelová.

Za únavu může zejména nedostatečný odpočinek před samotnou jízdou. Řidiči mnohdy zasednou za volant po náročném jednání nebo celodenním sportování.

Také samotná příprava na dovolenou bývá mnohdy označována za stresující záležitost. Je třeba zařídit a připravit mnoho věcí - od nákupů přes vyřizování pracovních záležitostí na poslední chvíli po balení zavazadel. V mnoha případech si ovšem člověk schrupne za volantem proto, že trpí neléčenými poruchami spánku.

"Kromě nespavosti je hlavní příčinou denní únavy a mikrospánků obstrukční spánková apnoe, projevující se chrápáním a zástavami dechu během spánku. Apnoí trpí až deset procent populace, především muži," uvedl Martin Pretl, lékař ze spánkové laboratoře.

Napojí vás na elektrody

Zatímco proti únavě může člověk bojovat například tím, že si povídá se spolucestujícími, otevře na sebe okno, zesílí rádio, dělá časté přestávky nebo se naloká energetického nápoje, s poruchami spánku mu mohou pomoci pouze odborníci.

Motoristé, kteří za volantem pociťují často únavu, se tak na ně nyní mohou obrátit o pomoc. Od začátku prázdnin je na pražském Žižkově v Kubelíkově ulici otevřena neurologická ambulance a spánková poradna, kde nabízejí zájemcům odborná vyšetření i rady, jak se mikrospánku vyhnout.

Zájemci se mohou objednat po telefonu nebo e-mailu (internetová adresa: www.spankovaporadna.cz). Ambulantní vyšetření přijde na 800 korun, kompletní vyšetření včetně osmihodinového spánku, kdy je člověk napojen na elektrody a čidla, stojí 6 000 korun.

Za pacienty, kteří mají zdravotní pojištění u VZP nebo Oborové zdravotní pojišťovny, hradí vyšetření pojišťovna. Nyní je také možné zapojit se do studie, jejíž účastníci budou mít vyšetření zadarmo.

Osvěžte se za volantem
* Při delších jízdách si každé dvě hodiny naplánujte minimálně 15 min. přestávku.
* Nedostatek odpočinku se projeví zhoršením soustředěnosti a prodloužením reakční doby.
* Pozor na dobu mezi 2. a 4. hodinou ranní i odpolední.
* Nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu.
* Zajistěte si dostatečný přísun tekutin.
* Některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu – podrobně si prostudujte příbalový leták.
* Únavu neodstraníte otevřením okna ani zvýšením hlasitosti rádia.
* Spolujezdec by měl pomáhat při navigaci, nikoli spát, spánek je stejně nakažlivý jako zívání.
Zdroj: www.neusnizavolantem.cz


Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.