Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neviditelná policie: pět hlídek na 1200 kilometrů

  10:27aktualizováno  10:27
Redaktoři MF DNES zjišťovali na nebezpečných úsecích v celé zemi, zda na nich hlídají policisté. Našli jich jen málo.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Řidič v modré fabii s pražskou poznávací značkou jako by dopředu věděl, že ho včera před Chotěšovem nedaleko Plzně policisté rozhodně neuvidí.

Se svým autem v plné rychlosti přejel plnou čáru, aby tak mohl předjet pomaleji jedoucí kamion. Jen na poslední chvíli se vyhnul čelní srážce s protijedoucím autem.

Za hrubou chybu, která ho mohla stát život - před třemi roky se ve stejném místě zabilo při havárii pět lidí - ho nikdo nepotrestal.

Policisté na úseku, který patří k vysoce rizikovým, nebyli a jejich hlídky chyběly i na dalších místech v regionu.

"Měli jsme akci v noci, proto ráno nebyly naše hlídky vidět. I my musíme mít čas na odpočinek,“ vysvětloval nepřítomnost kontrol šéf západočeské dopravní policie Václav Špíral.

Jenže policisté chyběli včera ráno i na dalších místech, kde žádná noční kontrolní akce neproběhla.

MF DNES to zjistila při testu, který provedla včera ráno na 14 nebezpečných úsecích po celém Česku.

Kam zmizeli?

Policisté čelí v poslední době kritice, že zmizeli od silnic, a řidiči se tak vrátili ke svým zlozvykům z období před letošním červencem, kdy ještě neplatil přísný silniční zákon.

Sami policisté tvrdí, že to tak není. "My jsme nezmizeli. Jsme v terénu stejně jako dřív,“ řekl před několika dny šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas.

Redaktoři MF DNES proto včera od osmi do půl desáté dopoledne na vybraných silnicích sledovali, zda je to pravda.

Najeli celkem 1200 kilometrů a objevili pouze pět hlídek, které kontrolovaly, jak se v Česku jezdí.

Redakce přitom vybrala místa, která patří k nejhorším v zemi. Na úseku u Lipníka nad Bečvou třeba loni zemřelo při čtyřech nehodách během několika týdnů třináct lidí.

Přesto tu policisté příliš často nehlídají. Jejich služební vůz vůbec nikde nestál, přestože redaktoři MF DNES projeli místem dvakrát - jeli z Olomouce do Hranic na Moravě a zpět.

Stejně nebezpečná je i křižovatka u Horusic před Veselím nad Lužnicí. Rovinka zde svádí k přidání plynu, na což před deseti lety doplatil životem tehdejší předseda představenstva automobilky Škoda Ludvík Kalma.

Ani včera ráno tu řada řidičů příliš na dodržování předepsané rychlosti nedbala. Jenže policisté tu nebyli, aby je za chyby potrestali.

"Občas na tu trasu jezdíme, ale nemáme dost lidí, abychom tam byli pořád,“ řekl Dušan Vítů z táborské dopravní policie.

"Spíš tam vyjíždíme hlídat jen při dopravních nehodách,“ připustil.

Tři hlídky, které včera při testu MF DNES objevila, kontrolovaly především technický stav zastavených vozů.

Jen dvě měřily i dodržování rychlosti, a řidičů, kteří ji překračovali, bylo tolik, že je policisté nestíhali ani zastavovat.

"Jezdí tu hodně řidičů ze Slovenska a ti hřeší na to, že se u nich smí jezdit v obci šedesátkou,“ vysvětloval včera množství zastavených aut policista Josef Skládal, který stál s kolegou ve Starém Hrozenkově.

Ministr: Policistů je dost

Redaktoři o výsledcích testu včera mluvili i s policejním prezidentem Vladislavem Husákem. Uznal, že počet objevených hlídek je velmi nízký.

"Je to nedostatkem lidí. Dodržování dopravních předpisů má na starosti přednostně jen asi 1300 policistů v celé zemi. A to je málo,“ řekl včera Husák.

"Na dopravu sice mají dohlížet třeba i pořádkoví policisté, ti ale mají přednostně hlídat něco jiného. A pokud jim nakážeme, ať se přesunou k silnicím, bude jim utíkat jiná práce,“ dodal.

Zvýšení počtu hlídek u silnic se však rozhodně nedá čekat. Ministr vnitra Ivan Langer si totiž myslí, že policistů je v Česku dost, jen nejsou dobře využití.

"Vedení policie by mělo lépe přemýšlet, kam kolik policistů nasadí. Může přeci k dopravní policii převést posily z útvarů, kde mají lidí dost,“ dodal.

Tabulková místa proto navyšovat nehodlá. "Současná tabulková místa stačí, vždyť ani teď nejsou úplně naplněná.

Už teď do plného stavu chybí policii kolem dvou tisíc lidí,“ uvedl Langer. Husák slibuje, že začne brzy nové policejní posily shánět.

Kde MF DNES hledala policejní hlídky

Praha

Trasa: Průhonice-Ruzyně-Anděl, celkem 42 km. V ranní špičce je trasa ucpaná. Nehody jsou zde na denním pořádku. V Patočkově ulici překračuje část řidičů rychlost, před týdnem zde zabil motorkář dítě na přechodu. Za 1,5 hodiny jízdy jsme neviděli žádnou policejní hlídku.

Středočeský kraj

Trasa: Dubenec u PříbramiZalužany a zpět, kolem 50 km.
Nejrizikovější silnice na Příbramsku. Vozovka je poničená od kamionů, je zde velký provoz. Nebyla zde žádná policejní hlídka.

Královéhradecký kraj

Trasa: Lovčice-Hradec Králové a zpět, celkem 80 km.
Trase se již delší dobu říká silnice smrti, každý rok zde přijde o život několik lidí. Žádná policejní hlídka.

Pardubický kraj

Trasa: Pardubice-Holice-Vysoké Mýto, kolem 85 km.
Velmi frekventovaná trasa, u Ostřetína má špatnou pověst. Každý rok zde někdo při nehodě zemře. Za celou dobu naší jízdy zde nebyla policejní hlídka.

Liberecký kraj

Trasa: Liberec-Jablonec nad Nisou-Turnov a zpět, 60 km.
Frekventovaná trasa, během několika posledních měsíců se zde staly dvě nehody se smrtelným zraněním. Nebyli zde žádní policisté.

Ústecký kraj

Trasa: Postoloprty-obchvat Loun-Sulec a zpět, kolem 40 km.
Část trasy u Loun je považována za jedno z nejrizikovějších míst v Ústeckém kraji. Za posledních šest let zde zemřely dvě desítky lidí. Žádná policejní hlídka.

Karlovarský kraj

Trasa: Karlovy Vary-Cheb a zpět, kolem 70 km. Silnice k hranicím s Německem je značně přetížená. Je tu málo přehledných úseků, kde se dá předjíždět. Žádní policisté.

Plzeňský kraj

Trasa: Plzeň-Domažlice-KlatovyPřeštice-Plzeň, celkem 152 km.
Část trasy vedla po frekventovaných silnicích na hranici s Německem. U Přeštic měřila jedna hlídka rychlost.

Jihočeský kraj

Trasa: České Budějovice-Planá nad Lužnicí a zpět, celkem 100 km.
Na křižovatce u Horusic před Veselím nad Lužnicí se před 10 roky zabil předseda představenstva Škody Ludvík Kalma. Na rovince jel 160 km/h. Nebyla zde žádná hlídka.

Vysočina

Trasa: Jihlava-Velké Meziříčí a zpět, celkem 70 km.
Nehody jsou zde téměř na denním pořádku. U Velkého Beranova kontrolovali policisté auta.

Jihomoravský kraj

Trasa: Brno-Znojmo a zpět, celkem 140 km. Silnici se říká nejdelší hřbitov v zemi. Jen v úseku u Lechovic přišlo o život za poslední dva roky 15 lidí. Hlídka zastavovala řidiče na vjezdu do Brna.

Olomoucký kraj

Trasa: Olomouc-Lipník nad Bečvou-Hranice a zpět, asi 90 km.
Nejrizikovější místo na trase leží u Lipníku nad Bečvou. Loni v létě zde během několika týdnů zahynulo při čtyřech nehodách třináct lidí, přestože jde asi jen o osmikilometrový úsek. Nebyla zde žádná policejní hlídka.

Zlínský kraj
Trasa: Bánov-Starý Hrozenkov a zpátky, celkem kolem 90 km.
Jde o vytíženou silnici vedoucí k hranicím se Slovenskem. Přímo v Bánově se jedné zatáčce říká zatáčka smrti. Policejní hlídka měřila rychlost přímo ve Starém Hrozenkově.

Moravskoslezský kraj

Trasa: Ostrava-Nový JičínFrýdek-Místek-Ostrava, 150 km.
Velmi vytížená silnice, na které řidiči často riskují. Policejní hlídka kontrolovala provoz přímo v ostravské ulici 28. října.


Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.