Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nevidomí si splnili sen, řídili auto

  10:18aktualizováno  10:18
Byl to sen, který si splnil. Poprvé za 53 let svého života si mohl sednout za volant osobního automobilu – a řídit ho.

JÍZDA PO SLEPU. Nevidomý Pavel Hegner a instruktor Miloslav Cink se vydávají na cestu... | foto: VÁCLAV HUBATA–VACEKMF DNES

Nebylo by na tom nic zvláštního. Až na to, že pan Pavel Hegner z Velkého Beranova je nevidomý.

"Nebylo to tak těžké, jak jsem si myslel. Kdyby mi někdo napovídal, jak mám jet, tak si myslím, že bych zvládnul jízdu autem třeba v pomalém pruhu po dálnici. Splnil se mi sen,“ smál se po absolvování první projížďky Pavel Hegner, který je zároveň ředitelem obecně prospěšné společnosti Tyflo Jihlava.

Právě tato organizace dopřála desítce slabozrakých a nevidomých okusit si ten slastný pocit z jízdy autem. Ve spolupráci s autoškolou Musil připravila v sobotu dopoledne na letišti v Komárovicích speciální tréninkové jízdy.

Instruktoři autoškoly vysvětlili nevidomým řidičům všechny zásady bezpečné jízdy, předvedli potřebné úkony a jízda mohla začít. Nechybělo nesmělé startování, vytí motoru, prudké brzdění i plynulá jízda.

Slepí řidiči si s pomocí navádění instruktorů v Komárovicích vyzkoušeli doslova všechno: otáčení vozu, couvání, brzdění i zastavení automobilu.

Pavel Hegner si s instruktorem Miloslavem Cinkem projel dráhu letiště třikrát tam a zpátky. Najel při tom kolem pěti kilometrů. "A právě jedeme padesát kilometrů v hodině. To je rychlost, kterou se jezdí ve městě,“ informoval instruktor ho o nejvyšší dosažené rychlosti, kterou jel.

I on sám byl s jízdou svého žáka spokojen. "Vůbec jsem neočekával že člověk, který v autě nikdy neseděl a neměl možnost to řízení vidět, bude jezdit takhle dobře. Nevidomí jsou citlivější, vnímavější, nechají si poradit, takže ta jízda byla naprosto bez problémů. Věřím tomu, že by se po pár hodinách naučil jezdit perfektně autem. Musím říct, že žáci v autoškole nejsou mnohdy takto pozorní,“ dodal instruktor Miloslav Cink, který adepty na řidičský průkaz učí už rovných dvanáct let.

Jízda po slepu

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.