New Beetle připomíná starého brouka jen designem

- Němečtí motoristé se na "nového brouka" třesou - Volkswagen má již okolo stovky tisíc závazných objednávek na nový model New Beetle. A nevadí, že západní sousedé budou muset zaplatit pětatřicet tisíc marek, tedy tolik, kolik stojí mnohem větší vozy jako Ford Mondeo nebo Opel Vectra.
Tuzemský motorista může zatím zůstat v klidu. Na rozdíl od Německa, kde se Beetle právě začíná prodávat, přiletí první noví brouci na český trh až v polovině příštího roku. Cena v korunách je zatím ve hvězdách. Dovozce značky Volkswagen odhaduje, že jich prodá jen několik stovek ročně.
"New Beetle není dcerou legendárního brouka, spíše je setrou nového Golfu," míní při oficiálním představení nového modelu Klaus Kocks, mluvčí koncernu Volkswagen. Není divu, vždyť New Beetle má s Golfem mnoho společného. A nejen s ním, ale i s Audi A3, Škodou Octavií a novým Seatem Toledo. Všechny čtyři modely vyrostly na stejné platformě, to znamená, že většina technického vybavení je stejná. Hlavním odlišujícím znakem je pak design, a ten u nového brouka slaví svátek. "Při vývoji většiny aut je na prvním místě technika a až potom design. U brouka to bylo naopak," říká Martin Winterkorn zodpovědný za technický vývoj všech koncernových aut.
Místem, kde New Beetle od začátku letošního roku sjíždí z tovární linky, je mexické Pueblo. Jde o stejnou továrnu, kde se ještě před krátkým časem vyráběl "dědeček brouk". Od letošního března se pak New Beetle prodává ve Spojených státech amerických, kde způsobil podle místního tisku malé pozdvižení - první vozy prodali překupníci obratem se ziskem několika tisíc dolarů. New Beetle zde připomněl šedesátá léta - dobu, která nevyvolá úsměv jen na tváři zatrpklého melancholika. A Volkswagen věří, že mu Beetle otevře cestu na nenasytný severoamerický trh, na kterém je podíl německé automobilky v porovnání s koncerny General Motors, Daimler-Chrysler a Ford zanedbatelný. Díky modelu New Beetle letos prodal Volkswagen v USA nejvíce aut se značkou VW od roku 1985 a oproti loňsku se mu tu zvýšily tržby o devětašedesát procent.
Srovnání nového se starým broukem tak trošku připomíná záměnu hrušek s jablky. Brouk senior měl motor vzadu a pohon zadních kol, junior sází na koncepci všechno vpředu. Ani poslední kusy starých brouků neopustily vzduchem chlazené motory s protilehlými válci. New Beetle se zatím prodává s benzinovým motorem 2,0 (85 kW/115 k) nebo s naftovým turbomotorem 1,8 TDI (66 kW/90 k). Rozhodování mezi nimi není jednoduché, protože oba jsou za stejné peníze. Naftový motor však potěší nízkou spotřebou (průměr 5,2 litru), benzinový zase těží ze svého velkého výkonu (průměrná spotřeba 8,7 litru). Hlavně diesel dynamicky rozjíždí brouka už od nejnižších otáček, ale ani o benzinovém motoru nelze říct, že by si liboval hlavně ve vyšším spektru otáček. Beetle má podvozek odladěný o něco tvrději než třeba Octavia, což ve spojení s šestnáctipalcovými koly zaručuje výborné jízdní vlastnosti. "Příští rok přibudou i další motory, určitě mezi nimi bude pětiválec o objemu 2,3 litru," dušuje se šéf koncernu Ferdinand Piech.
Uvnitř vozu se skloubila elegance s nádechem hravosti. Na předních sedadlech je místa opravdu požehnaně, stejně dobrý je přístup k zadním sedadlům. Ta jsou určena jen dvojici cestujících hlavně juniorského věku nebo menšího vzrůstu. Záď nového brouka totiž padá strmě dolů a moc prostoru pro hlavy cestujících tu už nezbylo, což potvrzuje slova hlavního technika Volkswagenu Martina Winterkorna, že design byl při vývoji na prvním místě. Ani kufr prostorem nepřekypuje. Sklopením sedadel však lze 209 litrů zvětšit na 527 litrů.
New Beele má na co navazovat. Jeho předchůdce se stal nejprodávanějším autem všech dob, s prodanými jedenadvaceti miliony kusů předstihl Volkswagen automobilku Ford. Ta držela rekord s legendárním modelem T, kterého se prodalo na šestnáct milionů. Starý brouk byl prvním modelem automobilky Volkswagen, která vznikla ve třicátých letech.

Brouk kabriolet zatím nebude mít nástupce.

Design pokořil praktičnost.

Strmě klesající záď ubírá prostor na zadních sedadlech a v kufru.

Posilovač řízení - Ocení jej všichni kromě pravidelných návštěvníků fitnesscenter a majitelů aut s lehkými maloobjemovými motory (do objemu 1,0). Hlavně v autě pro ženu by posilovač řízení neměl chybět. Posilovače montují automobilky sériově do vozů s naftovými motory a do ostatních vozů z cenové kategorie zhruba od 350 tisíc korun (existují však výjimky oběma směry). Cena posilovače přesahuje hranici deseti tisíc korun.

Airbagy - Čelní airbagy pronikají i do standardní výbavy malých vozů, ale na domácím trhu nejprodávanější Felicia je má stále za příplatek (9800 za kus). Jejich přínos pro pasivní bezpečnost je nesporný, bez zapnutých bezpečnostních pásů však mohou posádku ohrozit. Už i k malým vozům jsou nabízeny boční airbagy. Například do Renaultu Clio si lze doobjednat pár sedadlových airbagů za 9900 korun. Zatím jen výsadou velkých vozů jsou okenní airbagy. Korejské automobilky montují jen čelní airbagy.

ABS - Nedoceněný pomocník všude tam, kde není silnice suchá a rovná. ABS se dostává do základní výbavy vozů za cenu zhruba od čtyř set tisíc korun. Do Felicie stojí ABS 19 800 korun, u většiny ostatních vozů se cena pohybuje mezi dvaceti a třiceti tisíci korunami.

Zabezpečení proti krádeži - Trendem jsou mechanické zámky řadicí páky a volantu, protože houkající alarmy nechávají mnoho lidí chladnými. Páka na volant stojí několik set korun, zámek řadicí páky okolo čtyř tisíc korun. Imobilizéry, které blokují elektroinstalaci, jsou většinou ve standardní výbavě auta.