Nezanedbávejte servis, zkontrolujte si brzdy

aktualizováno 
Brzdy jsou na autě to nejdůležitější. Se slabým motorem budete nejvýš poslední, s nefunkčními brzdami mrtvý... Pokud cítíte při brzdění různé vibrace v pedálu, ozývají se pazvuky a zdá se, že auto začíná hůř brzdit, je třeba vše ihned překontrolovat.

"Řidiči šetří na výdajích za opravy a servis," konstatoval závěrem loňského roku německý TÜV (německé stanice technické kontroly) na základě statistik z technických prohlídek. Dá se čekat, že s prohlubující se krizí budou auta chřadnout ještě rychleji. A Česko nebude výjimkou. Alespoň základní diagnózu, která řekne, co by mohlo autu být, zvládne každý. Začněte tím nejdůležitějším - brzdami.

Brzdy musí fungovat za jakýchkoliv okolností bezchybně. K tomu patří i jejich pravidelná údržba. Servis necháváme povětšinou na odbornících, jestli jsou v pořádku, ale můžeme občas zkontrolovat sami. Minimálně třeba když měníme zimní kola za letní. Když už máme ráfek dole, prohlédneme kotouč i obložení.

Kontrolujeme kotouče i destičky

"Každý si může překontrolovat případné opotřebení nebo poškození kotouče," vysvětlil Petr Mošnička, školitel automechaniků sítě autoservisů A.T.U.

V servisech tloušťku kotouče měří profesionálové mikrometrem. To bohužel neumíme, ale řádně je prohlédneme. "Na okrajích brzdné plochy kotouče nesmí být hrana," popisuje Mošnička. "Kotouč by měl být téměř hladký a hrana by měla být minimální."

Servis brzd

Když zanedbáme výměnu destiček, může se poškrábat styčná plocha. "Pokud je kotouč chlazený, ve vnitřní části zkontrolujeme, zda nejsou vidět praskliny," doplnil.

"Na kotouči jsou občas vidět velké fleky ve tvaru brzdové destičky, které mají rozdílnou barvu. "Je to běžná věc," říká Mošnička. "Když s autem zastavíme, může dojít k takzvanému přilepení destičky." Nemusíte se znepokojovat, jízdou se skvrny obrzdí.

"Pozor si naopak musíme dát na různé zbarvení - do modra nebo do červena. Může to být znakem přehřívání kotouče, což může být zapříčiněno špatnou funkcí brzdového třmenu," varuje Mošnička. "Brzdová destička pak tlačí na kotouč a ten se přehřívá, což může vést až ke spálení brzdového kotouče. Brzdná plocha pak ‚zesklovatí‘ a zmenší se brzdný účinek."

Rezavých žlutooranžových skvrnek, které se na kotoučích při deštivém počasí nebo při delším stání objeví, se nemusíme bát. "Při jízdě se obrzdí, dokonce můžete při prvním zabrzdění slyšet drhnutí. Trvá jedno dvě probrzdění, než tenkou vrstvu odstraníme," vysvětluje školitel automechaniků.

Pouze při dlouhodobém stání mohou zůstat kotouče natolik narušené, že nezbude než je vyměnit. "Proto třeba bazarová auta, která stojí bez hnutí dlouho, mívají problémy s kotouči," vysvětluje.

Kontrola brzd

Když máme sundané kolo, brzdové destičky zkontrolujeme. Jsou uchycené v brzdovém třmenu a právě ony při brzdění tlačí na kotouč a nutí auto zpomalit. Vezmeme baterku, najdeme otvor ve třmenu, kterým je destička vidět, a podíváme se, jak je tlustá. "Obecně by tloušťka nových předních destiček, které jsou zatěžované mnohem víc, měla být kolem 10 milimetrů," říká Mošnička. Kontrolujeme obě destičky. Může se stát, že vnitřní a vnější destička budou rozdílně sjeté.

Pozor na vibrace a neznámé zvuky

Pevný interval výměny brzdových komponentů neexistuje. "Není to udané v nějakých návodech, předpis na interval výměny oficiálně neudávají ani výrobci, ani servisy. Je to závislé jen na provozních podmínkách vozu," říká Mošnička. Že je čas brzdy vyměnit, určí servis. Kdo jezdí po dálnici, nepotřebuje tolik výměn jako ten, kdo jezdí jen po městě.

Že jsou brzdy zralé na výměnu, nám novější auta ohlásí kontrolkou na přístrojové desce. U starších aut musíme jejich opotřebení rozpoznat sami.

"Nerovnost nebo poškození kotouče se projeví vibracemi," varuje technik. "Vyzkoušíme to tak, že při rychlostech přibližně od 70 do 90 kilometrů v hodině zkusíme intenzivně brzdit. V případě, že vibruje pedál, volant nebo celé auto, je brzdový kotouč zvlněný a je třeba ho vyměnit," radí Petr Mošnička. V případě opotřebených destiček se najednou ozve drhnutí nebo jiný zvuk, který neznáme.

A na závěr nepsané pravidlo servismanů: Brzdové destičky se mají měnit vždy s kotoučem. "Není to předpis, ale je to rozhodně lepší," uzavřel odborník.

Petr Mošnička, školitel servisů A.T.U

Petr Mošnička, školitel servisů A.T.U

Autor:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Autonomní auta přijíždějí, budeme v nich spát a užívat si sex

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

V Česku má do konce roku 2022 vzniknout testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Německá automobilka...

Re.volt: Sdílenou elektrickou myš neprohánějte ostrými zatáčkami

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Potkáte je na ulici a můžete si je půjčit, ale není to hned. Cena je docela rozumná a jízda je silný zážitek....

Najdete na iDNES.cz