Nezapomeňte, ode dneška se svítí i ve dne

  • 78
Auto, které svítí, je lépe vidět za všech okolností, za všech situací, v každé roční době, za každého počasí. S přechodem na zimní čas 30. října musí začít svítit celý den všechna auta. Od příštího léta už budou řidiči svítit napořád.

Léto už je definitivně za námi. V neděli ráno se díky přechodu na zimní čas vyspíme o hodinu déle, pro řidiče ale také začíná povinnost svítit také přes den.

Odborníci zabývající se dopravou sice doporučují svítit celoročně, zákon o provozu na pozemních komunikacích to ovšem vyžaduje pouze v zimním období.

Václav Špička z Autoklubu ČR k tomu říká: "Rozsvícená světla zvýrazňují přítomnost vozidla v provozu a zajišťují jeho včasné rozpoznání ostatními účastníky silničního provozu. Jednoduše řečeno – vozidlo s rozsvícenými světly je lépe vidět. Pochopila to již značná část řidičů, kteří svítí celoročně i při nesnížené viditelnosti, vědí to i poslanci a senátoři, kteří celoroční svícení motorových vozidel stanovili jako povinnost v novele zákona o silničním provozu."

Proč svítit?

včasnější vnímání v bočním zorném poli (periferní vnímání), zejména protijedoucích aut a při odbočování

lepší schopnost vnímání za snížené viditelnosti, proti nízko stojícímu slunci nebo v oslňujícím slunečním světle
včasnější rozpoznatelnost při střídání světla a stínu („tunelový efekt“ např. v lesích apod.)
lepší viditelnost v jednotvárné krajině (zvýšení kontrastu),
přesnější odhad vzdálenosti a rychlosti blížících se vozidel
jasné rozpoznání pohybu dopravních prostředků (rozlišení jedoucích a parkujících vozidel)
Zatím stále ještě platný zákon stanoví povinnost svítit pouze pro období, kdy neplatí letní čas. Letos se tedy povinně svítilo do 27. března, a tato povinnost začíná znovu platit dnes 30. října.

Na jaře roku 2006 pak s návratem letního času svícení bude zase dobrovolné. Ovšem od 1. července 2006 bude svícení povinné, tentokrát už nastálo. Prvním dnem letních prázdnin totiž nabude účinnosti zákon 411/2005 Sb., kterým byl současný zákon o provozu novelizován a který ukládá povinnost svícení i při nesnížené viditelnosti celoročně.

Česká republika se tak zařadí mezi země, ve kterých je celoroční svícení již povinné, jako např. Island, Norsko, Švédsko, Finsko, Dánsko, Estonsko, Lotyšsko, Slovinsko, Chorvatsko. ( V Maďarsku celoroční celodenní svícení je povinné jen mimo obce, v Itálii  na dálnicích a rychlostních komunikacích, v Litvě, Polsku a zatím i v České republice je celodenní svícení povinné jen v zimním období).

Celodenní svícení zvyšuje bezpečnost

S využitím materiálu Centra dopravního výzkumu Brno

*jakékoliv přesné definování „snížené viditelnosti“ je objektivně zcela nemožné, jde vždy o subjektivní pocit,

*zvýšení spotřeby jako následek svícení je nepatrné. Průměrně můžeme předpokládat zvýšení spotřeby o 0,1 litru na 100 km.

*denní svícení vozidel neznamená žádné ohrožení zdraví (viz některé názory, že může dojít k oslnění). Když někdo svítí ve dne a oslní nás, má buď zapnuta dálková světla nebo má světla špatně seřízená (v noci by nás oslnil mnohem víc). Při správném nastavení tlumených potkávacích světel je možné za denních světelných podmínek a pro zdravé oko oslnění do vysoké míry vyloučit. Lékaři – specialisté potvrzují, že běžné denní sluneční světlo vykazuje podstatně silnější oslňující efekt, než jaký může tlumené světlo motorového vozidla vůbec vytvořit,

*jezdit s rozsvícenými světly během dne znamená zvýšení bezpečnosti a značné snížení rizika nehody. Ti, co svítí i ve dne, jsou rozhodně lépe vidět. Příčinou 50 % všech nehod, a zejména 80 % všech srážek na křižovatkách, ke kterým dochází během dne, je skutečnost, že řidiči vidí druhé vozidlo příliš pozdě nebo vůbec ne,

*automobil, který při jízdě ve dne není osvětlen, je objektem smrtelné dopravní nehody o 25 % častěji než automobil, který osvětlen je. V případě těžkých dopravních nehod je neosvětlený automobil jejich objektem dokonce o 50 % častěji než automobil, který při jízdě ve dne osvětlen je. Až k 25 % všech smrtelných nehod a k 35 % čelních srážek vozidel by tedy nemuselo dojít, kdyby řidiči svítili po celý den. Pro nechráněné a slabší účastníky provozu (chodci, cyklisté, motocyklisté) je celodenní svícení ještě větším bezpečnostním přínosem než pro automobilisty.